Annons

Vad är Auto-iso?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ayla85

Avslutat medlemskap
Hej,

jag har nyligen skaffat mig en D80 och undrar över autoiso funktionen. Jag ställer t.ex. in max 800 i iso och en slutartid på 1/4. Och visst går kameran då till max 1/4, iso 800 när jag fotar i S-läget.
Men i vilka andra lägen är auto-iso aktiverad? Byter jag till P-läget får jag 1 sek slutartid och 800 i iso på samma bild. Samma värden får jag i A-läget. I M-läget kan man tydligen, trots auto iso påslagen, gå över vad gäller slutare men iso:t håller sig under 800.

Skulle någon vänlig själ förklara exakt hur auto-ison fungerar på ett begripligt sätt och när det är en bra situation att använda den?

PS. Har försökt söka i forumet men ej hittat tillfredställande svar.

God Jul //M
 
Auto-ISO funkar väl bara i P- och A-läge?
Det funkar så att kameran höjer ISO-talet istället för att öka slutartiden vid den gräns du satt.
Jag tycker att det är en av de bästa funktionerna med kameran. För allmänfotografering dagtid så har jag alltid A-läge och auto-ISO ställd till 400 och 1/80 sekund när jag fotar med normalzoom. Om jag då ställt in bländare f/4 så väljer kameran en lämplig tid, och när denna skulle understiga 1/80 sekund så höjs istället ISO till maximalt det värde som man valt som tak. Enormt bra funktion:)
 
Auto ISO ska fungera i M, A, S och P lägena. Hur den fungerar blir dock lite olika beroende på vald exponeringsmetod.

Ditt första exempel låter konstigt. Om du fotograferar i S läge så väljer ju du själv slutartiden. Har du i så fall ställt den på 1/4 sekund??

Annars bör det ju fungera så här. Om du väljer en slutartid på t ex 1/30 sekund så ökar kameran först automatiskt bländaren så mycket det går (till största bländaröppning alltså) Om inte det räcker till så ökar den därefter ISO talet upp till den övre gräns du satt (800 ISO) för att om möjligt ge en rätt exponerad bild. Om inte det heller räcker till så blir bilden underexponerad.

I A läge så väljer du själv bländaren. Då ska det fungera enligt följande.

Först ökar kameran slutartiden till den tid du har ställt in som längsta tid i Auto ISO inställningen( t ex 1/30 sek). När den kommit dit så ökar den därefter ISO talet upp till den gräns du ställt in (t ex 800 ISO) Om inte det heller räcker till så fortsätter kameran med att behålla ISO 800 men att förlänga slutartiderna förbi den gräns du har ställt in för att om möjligt ge en rätt exponerad bild. Längsta tid på automatik är väl 30 sekunder om jag minns rätt.

P-läget fungera lite lika som A läget men där öppnar kameran även upp bländaren till största möjliga bländare automatiskt.

M-läget behåller kameran den kombination av tid och bländare som du har ställt in manuellt men försöker genom att variera ISO vädet att ge en rätt exponerad bild. Om möjlig ändringen av ISO inte räcker till blir bilden över- eller underexponerad i motsvarande grad.

Hoppas att denna beskrivning var begriplig.

//Thomas
 
ANNONS