Annons

Vad är billigt i USA som jag kan tjäna en hacka på? :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Men vad ska de göra åt mig med min kameraväska innehållande 5d Mark III och ett monterat 300 2.8 II plus diverse objektiv ?? Jag har ju varit på semester i USA och hade såklart kameraväskan med mig !


Tror du klarar dig ganska fint då, men om dessutom kartongen ligger i det incheckade bagaget, ja då är du nog rökt...


/Jocce
 
[...] Nej, man behöver inte betala tullavgifter för varor som är köpta i USA när man medför dem med sig hem till Sverige. Tullen får inte rota igenom dina väskor utan sannolika skäl eller misstankar för eventuella brott, och så vitt som jag kan lagen så är inte turism brottsligt. [...]

Från Tullverkets hemsida, kapitlet "Köpa varor på din resa från ett land utanför EU":

Behöver jag betala tull- och skatt för mina varor?
Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen.



Utöver detta får man ta med sig alkohol och röktobak i viss mängd, dock räknas snus in i de 4300 kronorna ovan.
 
En stor dröm jag har är att någon gång köpa Canon 300 2.8 II. När jag väl ska slå till så är tanken att åka till USA och just köpa det över disk :) Sist jag tittade kostar objektivet ca 40000 NOK på B o H. I Norge där jag är bosatt kostar det nästan 60000 NOK, hyfsad skillnad ! Kommer absolut inte känna mig som nån skattesmitare om jag gör denna manöver.

Vill man själv ha det så köp och låt samvetet avgöra. Däremot är det svårt att tjäna på försäljning. Dessa objektiv är så dyra att ytterst få amatörer köpa dessa begagnade (för då du köpt det, även om det är oanvänt är det ju beg - kunden har bara inköpsdatum och ditt ord att det är oanvänt). Proffs vill inte köpa detta då de får det för ungefär samma pris i Sverige då de inte betalar moms. Sätter man ut dessa på blocket så kommer de få som hör av sig hänvisa till det amerikanska priset och vilja ha det lägre än vad man själv betalat för annars åker de lika gärna till USA själva och köper (säger de i alla fall). Så man tjänar inte mycket (om alls) på att köpa riktigt fyra fotoprylar. Jag skulle gissa att gränsen för vad man rimligen kan sälja till privatpersoner överlag ligger på 15-20.000:- annars lönar det sig för den presumptiva köparen att själv åka till USA (eller så säger de det då de hade hoppats pruta då de egentligen inte har råd med ens USA priset).
 
Om eller när jag får tag på objektivet är det absolut inte för att sälja vidare och tjäna pengar, självklart ska jag använda mitt fantastiska objektiv !

Jag var inte klar över att det står US och sen serienummer. Men jag kan ha köpt det av en privatperson i USA ;) eller en privatperson på besök i Norge ;) Här är det inte snack om nån kartong men en stryktålig väska som objektivet ligger i. Den kan bli tricky att få hem. Papper är ju bara att sända.

Köpte 135L begagnad i somras av privatperson och fick kvittot på det han betalade. Givetvis tar jag med 135 till USA när den tid kommer. Varför kan inte tullsnubbarna lika gärna undra över det objektivet ? Jag kan ju aldrig bevisa att jag betalade kontant till en privatperson.

Martin
 
. Varför kan inte tullsnubbarna lika gärna undra över det objektivet ? Jag kan ju aldrig bevisa att jag betalade kontant till en privatperson.

Det är klart de kan. Men saken är väl den att de endast i sällsynta fall undersöker saken pga resursbrist och att det är svårt att motivera misstanke. Men det handlar ju bara att man gör rätt för sig som medborgare i Sverige. Det värsta du kan göra brott mot i Sverige är staten och det är ju det du gör även om du tycker det är en bagatell. Vill du begå brott gör det, men uppmana inte andra till det för det får du inte här.
 
Det är ju aningen misstänkt om den ser helt ny ut, du kommer från NY. Och prylen har ett amerikanskt serienummer :)

Edit: Dvs ett serienummer som börjar med "US".

Är du säker på det? Jag har ett objektiv inköpt på B&H och serienumret är bara numeriskt...

Jag har Canon - det kan ju skilja mellan märken, kanske?
 
Är du säker på det? Jag har ett objektiv inköpt på B&H och serienumret är bara numeriskt...

Jag har Canon - det kan ju skilja mellan märken, kanske?

Jag har ett framför mig. Det är Nikon. B&H har väl gråimport också, ditt skulle kunna vara ett sådant eller så gör Canon annorlunda. Men vill de så kan de säkert se på serienumret vad det kommer ifrån ändå. Saknar man kvitto har man ju lite svårt att hävda att det är köpt i Sverige.

(lite skoj, jag känner en Claes Heijbel, ovanligt namn trodde jag)
 
Det där som någon av er sa gällande "...men om objektivet ser nytt ut..." så kan man hänvisa om att man är mån om sina produkter och vill ha dem rena. De kan aldrig bevisa att du köpt objektivet utomlands då, utan då måste de helt enkelt släppa in dig i landet med dina varor.

Har en polare som åkte till Florida med familjen. De har det iofs som en tradition varannat år.
När de var där sist så köpte han kläder, varor m.m. till ett värde på över 40 000 kr, hade en del av sakerna i handbagaget och resten i incheckade väskorna. De behövde aldrig tulla något.

Dessutom är det väldigt sällan du ser tullpersonal på Arlanda nu mera. De står där bara om du kommer från länder som är kända för narkotika, så som Nederländerna, Belgien, Frankrike, ev Tyskland, Polen, Ryssland, andra baltiska länder, östra-Europeiska länder, Turkiet m.m.
Direktflyg från USA skippar de då de vet att det är strikta regler där, så då kan man känna sig lugn.
 
Det där som någon av er sa gällande "...men om objektivet ser nytt ut..." så kan man hänvisa om att man är mån om sina produkter och vill ha dem rena. De kan aldrig bevisa att du köpt objektivet utomlands då, utan då måste de helt enkelt släppa in dig i landet med dina varor.

Nu vet jag inte om tull (+ev punktskatt) och moms räknas som vanlig skatt, men i vanliga skattefrågor ligger faktiskt bevisbördan på dig, du måste i så fall kunna bevisa att du köpt sakerna i Sverige om du påstår det. Nu tror jag att man ska ha köpt bra mycket grejer innan de börjar gräva vidare. Typ alla köper ju grejer i USA, det är ju liksom en av anledningarna till att man åker dit.
 
Nu vet jag inte om tull (+ev punktskatt) och moms räknas som vanlig skatt, men i vanliga skattefrågor ligger faktiskt bevisbördan på dig, du måste i så fall kunna bevisa att du köpt sakerna i Sverige om du påstår det. Nu tror jag att man ska ha köpt bra mycket grejer innan de börjar gräva vidare. Typ alla köper ju grejer i USA, det är ju liksom en av anledningarna till att man åker dit.

Tvivlar på att någon i hela världen går runt med kvitton i fickorna när de reser utomlands bara för att bevisa att de köpt varorna i sitt hemland. Det vore helt absurt om tullen begärde sådant.
Det är inte bara USA som lockar till sig kunder, Hong Kong/Kina, Japan, m.fl. andra länder gör det också.

Men men, nog om detta, och ut med oss när det fortfarande är soligt och fint väder utanför huset!
 
Tvivlar på att någon i hela världen går runt med kvitton i fickorna när de reser utomlands bara för att bevisa att de köpt varorna i sitt hemland. Det vore helt absurt om tullen begärde sådant.
Det är inte bara USA som lockar till sig kunder, Hong Kong/Kina, Japan, m.fl. andra länder gör det också.

Men men, nog om detta, och ut med oss när det fortfarande är soligt och fint väder utanför huset!

Rimligen skulle det väl räcka med att man kan visa kvittot i efterhand när man kommit hem?

Tull etc lagar vore rätt tandlösa om man bara kan säga att de uppenbart nya varorna är köpta i Sverige utan att behöva styrka det.

Ut och fota med dig!
 
ErlandH:

B&H Photo tar 8,875% i moms själva.

Nej, det gör de inte. Dels finns ingen moms i USA, dels tas inte försäljningsskatten ut på varor som man beställt från tex Sverige.

Du får betala B&Hs pris, deras fraktkostnad, tull på hela beloppet, moms på summan inkl tull, plus nån hundring till DHL för att de hanterade moms och tull.
 
Från forumreglerna:
Att uppmana andra till brott (tex piratkopiering eller skattebrott) är inte heller tillåtet.

Inlägg som inte håller sig till detta kommer att raderas, och vill ni diskutera moderering kan ni göra det i forumet fotosidan.se

/Mod
 
Här kommer ett auktoritativt svar från tullen på frågan om vad som behöver bevisas när det gäller köp i Sverige och utomlands. Det är visserligen 9 år sen jag hade denna brevväxling med tullen, men jag tvivlar på att rättsläget är radikalt annorlunda idag.

Min fråga:

Vid inresa till Sverige från icke-EU-land finns ju en begränsning på värdet
av de varor man får ta in utan att tulldeklarera. Antag att jag har rest ut
med en omfattande fotoutrustning, och vid inresan tillbaka till Sverige blir
stoppad av tullen för att tultjänstemannen misstänker att min fotoutrustning
är inköpt under resan. Vad gäller då? Vems är bevisbördan? Vilken
författningssamling reglerar ett sådant fall?


Tullens svar:

Hej Per!

Det brott som tulltjänstemannen skulle misstänka dig för är tullbrott (se
smugglingslagen 8§). Enligt smugglingslagen 22 § kan tulltjänstemannen ta
fotoutrustningen i beslag. Åklagare eller undersökningsledare beslutar sedan
om beslaget ska kvarstå eller ej. Åklagaren avgör också om den bevisning
som finns i ärendet är så stark så att han kan väcka åtal. Det är alltså
Tullverket som måste ta fram bevisning för att varorna är köpta utanför EU.
Som du säkert förstår av det jag skrivit så kan det bli problem för dig även
om det är Tullverket som ska bevisa att utrustningen är köpt utanför EU. För
att slippa att eventuellt bli av med utrustningen ett tag är det därför bra
om du har med dig inköpshandlingarna för utrustningen när du är ute och
reser. Då kan du direkt visa att det är EU-varor som kommer tillbaka.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och
grundad på de regler som gäller i dag. Om du har fler
frågor är du välkommen att kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning
Jan Wallman
Tullinformatör
 
Fin info Per !

Men helt allvarligt är det nån här som har med sig kvitton på fotoutrustningen vid resa ?? Jag har det inte och kommer aldrig att ha det heller. Till de som ser mig som en eventuell framtida skattesmitare så är det inte Sverige som drabbas då jag är bosatt i Norge :)

Mvh Martin
 
Fin info Per !

Men helt allvarligt är det nån här som har med sig kvitton på fotoutrustningen vid resa ?? Jag har det inte och kommer aldrig att ha det heller. Till de som ser mig som en eventuell framtida skattesmitare så är det inte Sverige som drabbas då jag är bosatt i Norge :)

Mvh Martin

Om man har helt nya dyra grejer kan det nog vara idé av uppenbara skäl. Och om du har köpt grejerna i Sverige/Norge är det ju bara att visa upp kvittona i efterhand om det inte går att utläsa av serienumren redan i tullen.
 
Fin info Per !

Men helt allvarligt är det nån här som har med sig kvitton på fotoutrustningen vid resa ?? Jag har det inte och kommer aldrig att ha det heller. Till de som ser mig som en eventuell framtida skattesmitare så är det inte Sverige som drabbas då jag är bosatt i Norge :)

Mvh Martin

Jag har som rutin att scanna in mina kvitton med en iPhone-app. Då hamnar det automatiskt i Dropbox och ger en kopia åtkomlig i de flesta fall. Inte lika starkt som ett original, men smidigt och i många fall tillräckligt.
 
Jag har som rutin att scanna in mina kvitton med en iPhone-app. Då hamnar det automatiskt i Dropbox och ger en kopia åtkomlig i de flesta fall. Inte lika starkt som ett original, men smidigt och i många fall tillräckligt.

Låter som en bra idé.

Liten undersökning, hur många gånger har ni blivit stoppade av tullen? Sedan EU har jag inte blivit stoppad en enda gång i sverige, men tidigare en gång på arlanda och en annan gång när jag skulle kliva av finlandsfärjan.

En gång när jag mellanlandade i Amsterdam från Kanada fick jag tullarna på mig pga just min kamerautrustning som var misstänkt ny, jag hade dock inte köpt utrustningen på den resan utan den innan och skulle ju inte till Holland så jag klarade mig med en tillsägelse. Kanada hade taxfree på elektronik etc på den tiden.
 
ANNONS