Annons

Vad är detta för gamla bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
madsen1 skrev:
Du har ju köpt bilderna!
Då har du ju också rätt att publicera dem. Jag tycker ditt köp är ungefär som ett friköp, Fick du med negativen också?

Nix pix, inga negativ med.
Har med åren tydligen kommit bort.
Gunnar

Markus Bennermo skrev:
Även jag tycker att fotografierna är väldigt intressanta och att vi inte ska rida på paragrafer när det gäller detta. Dock så bör det påpekas att bara för att man har köpt en kartong med bilder så betyder det inte att man har rätt att publicera dem.

Publicera och publicera, det var en fråga om att få hjälp med vem, vad, hur?
Gunnar

Väldigt intressanta bilder.
Synd bara på paragrafryttarna här inne att man inte kan få se fler.
Dom ska väl ligga i lådan och blekna bort till nytta för ingen!

froslunda skrev:
Publicera och publicera, det var en fråga om att få hjälp med vem, vad, hur?
Gunnar
Jag tycker inte att det var något fel att du laddade upp bilderna och det är både intressant och roligt att se dem och det vore väldigt svårt för någon att kunna hjälpa dig med vad/vem/hur-frågorna utan att se några exempel.
Det jag reagerade mot var inlägget om att man skulle ha rätt till att publicera fotografier om man har köpt kopior av dem vilket normalt inte stämmer.

Dock så är det väl lite osäkert om dessa fotografier uppnår verkshöjd och om inte så har väl upphovsrätten för dem slutat gälla? 50 år från och med framställningsdatum för fotografiska bilder och 70 år efter fotografens död för fotografiska verk är väl det som gäller?

Senast ändrad:
Du kanske redan har tänkt tanken men jag hade definitivt scannat bilderna. I så hög kvalité som möjligt. Då finns möjligheten att ha dem kvar även om de skulle förstöras eller blekna bort.

froslunda skrev:
Nix pix, inga negativ med. Har med åren tydligen kommit bort.
Nja, negativen har nog aldrig funnits i samma låda som dessa kopior. Negen finns förmodligen hos fotograferna som tog bilderna -- dvs hos någon utländsk bildbyrå.

Kopior av den här typen framställdes i mycket stora upplagor och skickades ut till dags- och veckotidningar, ofta på spekulation. Så gick det till ännu på 1980-talet.

Det är för övrigt inte alls omöjligt att den som ursprungligen äger bilderna faktiskt redan har digitaliserat (iaf delar av) sitt arkiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto