Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för glugg?

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Såg filmen Hitch igår och där förekom denna scen. Någon som vet vad det är för glugg? Ser rätt maffig ut att handhålla på en basketmatch...

Bilagor

• hitch jpg.jpg
    hitch jpg.jpg
    48.8 KB · Visningar: 1,518
Jag slår också ett slag för 300/2.8L utan IS.
Finns säkert en filmnördssida med rätt information...

Jag är tämligen säker på att det är en 300/2.8 utan IS, inte en 200/1.8. Se speciellt den lite längre delen mellan kamerahuset och insticksfiltret, samt det runda silvergrå (tror det är ett axelremsfäste) på stativfästet. 200/1.8 är kortare vid kameran och har annorlunda infästning för remmen närmare kameran.

Jag har skickat frågan vidare till dpreview och FredMiranda, så kan vi se vad resten av världen tror också. :)

Nog för att det förekommer mycket orealistiskt på film, men är det möjligt att handhålla en 300/2.8 utan IS inomhus? Vore intressant att veta hur de tänkte då de gjorde scenen, undrar om Canon själva varit med och valt glugg som "product placement".

Svårt att se från den bilden, men det kan ju sitta på ett enbenststativ.

scrappy skrev:
Nog för att det förekommer mycket orealistiskt på film, men är det möjligt att handhålla en 300/2.8 utan IS inomhus?

Jag vågar påstå att i en film (i detta fallet en komedi) kan man handhålla en handbankad bastuba gjord av senapsglass.

Foto-Gabbe skrev:
Jag vågar påstå att i en film (i detta fallet en komedi) kan man handhålla en handbankad bastuba gjord av senapsglass.

Exakt..

Hur många gånger har man inte på film sett privatdeckare, mitt i natten sitta i bilen med bautatelen & ta knivskarpa bilder genom fönster för att sedan i mörkrummet dra upp bilden till ett astronomiskt format för att därefter zooma in det lilla födelsemärket som avslöjar boven! Nå, nåt liknande i alla fall...

Att dom sen har mörkrum allihop är ju också smått faschinerande...

//Larsa

ok, verkar som om det är 300 2,8L då. I en annan scen förekommer denna (mycket Canon!), det måste väl vara en 70-200 2.8 IS, eller?

Bilagor

• hitch-2 copy.jpg
    hitch-2 copy.jpg
    43.7 KB · Visningar: 236
70-200 4L har inget stativfäste som standard vilket 2.8 IS har så jag antar att det är den, svårt att se.

Fast det ser för litet ut (diametern på frontlinsen). Det är nog ett eftermonterat stativfäste.

ANNONS
Götaplatsens Foto