Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik.S

Ny medlem
Hej jag har precis köpt en Canon EOS 30D och när jag fick hem den idag och började fota mäkte jag det här!

VAD I HEL..a friden är det för nått?? blir på alla bilder jag tar och det här är taget direkt på ett vitt papper.. :S

Bilagor

• jävlaskit.jpg
    jävlaskit.jpg
    28.1 KB · Visningar: 643
här är en till bild jag tog för att demonstrera fenomenet.. nån som har en aning om vad det kan vara? eller vad jag ska göra åt saken skicka tillbaka kameran?

Bilagor

• jävlaskit2.jpg
    jävlaskit2.jpg
    32.3 KB · Visningar: 639
hur gör jag rent det.. kan säga att jag är en nybörjare har som sakt precis fått hem kameran ^^ läste nånstans att man skulle ha nån pipsak som man blåser luft in i kameran med? är jag ute och cyklar?

Jag får tacka så mycket för alla svar! Vill även be om ursäkt för att jag startar en tråd som jag med lite suntförunft kunde ha förstått redan existerade!

Tack tack tack! :D

Patrik.S skrev:
Hej jag har precis köpt en Canon EOS 30D och när jag fick hem den idag och började fota mäkte jag det här!

VAD I HEL..a friden är det för nått?? blir på alla bilder jag tar och det här är taget direkt på ett vitt papper.. :S

Menar du att du kommer att acceptera en felaktig leverans. Du ska väl inte behöva acceptera en kamera som inte uppfyller kravspecifikationen. Jag förutsätter att ingen kameratillverkare har i specen att det tillåts x% skit i kameran.

Sedan är ju problemet att om du skickar in den så tar det säkert 3 månader innan du får tillbaka den, detta beroende på de slimmade organisationerna.

Ingenting att oroa sig över!

Jag tror inte det är en felaktig leverans, för kamerahuset levereras utan otik ( det sitter ju inte på kameran vid leveransen )

Det kan komma in damm första gången du sätter på otiken om man har lite otur.

Själv får jag kolla och rengöra sensorn väldigt ofta, kollar den inför varje uppdrag, speciellt i studion mot mörkare bakrunder syns det tydligt.

Ett tips är att inte byta otik i dammiga lokaler och nu pratar vi små partiklar, damm man inte ser med ögat, gå in i badrummet spola kranen/duschen en liten stund före så binder fukten dammet, men låt det inte bli allt för fuktigt utan bara en stund. då blir risken mindre att du får damm i kameran då du byter otik. Man kan även byta utomhus gärna då det nyligen regnat innan pollen och annat flyger runt i luften.

Upplever att 5D med stora sensorn är mer känslig med damm mot 20´,30D´n

Lycka till med rengöringen!

/Ricke

Re: Re: Vad är detta?!

JOLidman skrev:
Menar du att du kommer att acceptera en felaktig leverans. Du ska väl inte behöva acceptera en kamera som inte uppfyller kravspecifikationen. Jag förutsätter att ingen kameratillverkare har i specen att det tillåts x% skit i kameran.

Sedan är ju problemet att om du skickar in den så tar det säkert 3 månader innan du får tillbaka den, detta beroende på de slimmade organisationerna.

Näe... du kan nog dra tillbaka kanonerna o trupperna.. så farligt är et inte.. inte direkt att en trasig vara ar levererats. Damm på sensorn är något man får leva med och jag tycker ett rengöringskit eller blåsbälg borde föja med i kartongen när man handlar kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto