Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad är detta?!
- Trådstartare Patrik.S
- Start datum
marcuspajp
Aktiv medlem
Du har damm på sensorn. Sök i forumet.
avslut120624
Avslutat medlemskap
Ser ut som smuts på antingen linsen eller sensorn. Bara att göra rent.
Olsin
Aktiv medlem
marcuspajp skrev:
Du har damm på sensorn. Sök i forumet.
Nu har jag sökt i forumet, men fläcken är fortfarande kvar. (c:
Lite mer allvar:
Denna tråd ger både länkar tips och en massa annat:http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=37250
JOLidman
Aktiv medlem
Patrik.S skrev:
Hej jag har precis köpt en Canon EOS 30D och när jag fick hem den idag och började fota mäkte jag det här!
VAD I HEL..a friden är det för nått?? blir på alla bilder jag tar och det här är taget direkt på ett vitt papper.. :S
Menar du att du kommer att acceptera en felaktig leverans. Du ska väl inte behöva acceptera en kamera som inte uppfyller kravspecifikationen. Jag förutsätter att ingen kameratillverkare har i specen att det tillåts x% skit i kameran.
Sedan är ju problemet att om du skickar in den så tar det säkert 3 månader innan du får tillbaka den, detta beroende på de slimmade organisationerna.
RickE.nu
Aktiv medlem
Ingenting att oroa sig över!
Jag tror inte det är en felaktig leverans, för kamerahuset levereras utan otik ( det sitter ju inte på kameran vid leveransen )
Det kan komma in damm första gången du sätter på otiken om man har lite otur.
Själv får jag kolla och rengöra sensorn väldigt ofta, kollar den inför varje uppdrag, speciellt i studion mot mörkare bakrunder syns det tydligt.
Ett tips är att inte byta otik i dammiga lokaler och nu pratar vi små partiklar, damm man inte ser med ögat, gå in i badrummet spola kranen/duschen en liten stund före så binder fukten dammet, men låt det inte bli allt för fuktigt utan bara en stund. då blir risken mindre att du får damm i kameran då du byter otik. Man kan även byta utomhus gärna då det nyligen regnat innan pollen och annat flyger runt i luften.
Upplever att 5D med stora sensorn är mer känslig med damm mot 20´,30D´n
Lycka till med rengöringen!
/Ricke
Jag tror inte det är en felaktig leverans, för kamerahuset levereras utan otik ( det sitter ju inte på kameran vid leveransen )
Det kan komma in damm första gången du sätter på otiken om man har lite otur.
Själv får jag kolla och rengöra sensorn väldigt ofta, kollar den inför varje uppdrag, speciellt i studion mot mörkare bakrunder syns det tydligt.
Ett tips är att inte byta otik i dammiga lokaler och nu pratar vi små partiklar, damm man inte ser med ögat, gå in i badrummet spola kranen/duschen en liten stund före så binder fukten dammet, men låt det inte bli allt för fuktigt utan bara en stund. då blir risken mindre att du får damm i kameran då du byter otik. Man kan även byta utomhus gärna då det nyligen regnat innan pollen och annat flyger runt i luften.
Upplever att 5D med stora sensorn är mer känslig med damm mot 20´,30D´n
Lycka till med rengöringen!
/Ricke
Kalle_B
Aktiv medlem
Re: Re: Vad är detta?!
Näe... du kan nog dra tillbaka kanonerna o trupperna.. så farligt är et inte.. inte direkt att en trasig vara ar levererats. Damm på sensorn är något man får leva med och jag tycker ett rengöringskit eller blåsbälg borde föja med i kartongen när man handlar kameran.
JOLidman skrev:
Menar du att du kommer att acceptera en felaktig leverans. Du ska väl inte behöva acceptera en kamera som inte uppfyller kravspecifikationen. Jag förutsätter att ingen kameratillverkare har i specen att det tillåts x% skit i kameran.
Sedan är ju problemet att om du skickar in den så tar det säkert 3 månader innan du får tillbaka den, detta beroende på de slimmade organisationerna.
Näe... du kan nog dra tillbaka kanonerna o trupperna.. så farligt är et inte.. inte direkt att en trasig vara ar levererats. Damm på sensorn är något man får leva med och jag tycker ett rengöringskit eller blåsbälg borde föja med i kartongen när man handlar kameran.