Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad är en negativscanner?
- Trådstartare KatarinaB
- Start datum
Melker Humala
Aktiv medlem
Ja den scannar negativen eller dior. Dvs när man har framkallet sin film så scannar man den direkt utan att först göra papperskopior. Då ett negativ (småbildsformat) bara är 24x36 mm så krävs det ju att scannern har en väldigt hög upplösning och det brukar inte flatbäddsscanners ha därav att diascanners prisas eftersom de klarar av att scanna den lilla ytan med hög upplösning.
M
M
Canalog
Aktiv medlem
Ang. negativscanner
Hej Katarina
Jag instämmer med Melker, och själv äger jag en negativscanner typ Minolta Dimage Dual Scan 2, köpt för ca 4-5 år sen för ca 4500:-. Med den kan jag scanna in negativremsor med 6 bilder åt gången, eller 4 st glasmonterade dia 24x36. Negativ av alla typer, svartvita eller färg, positiv (sv/v lith tex.).Den bör kunna köpas rätt billigt nuförtiden, begagnad. Kolla Produktrecensionerna för den och andra filmscannrar här på Fotosidan!
Scannern kan ställas i olika grader av upplösning ("bildkvalitet"), viss kontast- och färgstickkorrigering kan göras oxå, och ett 24x36 mm färgbegativ blir en c:a 28 MB stor fil per bild om den scannas med högsta upplösningen 2820 dpi.
För att sedan kunna göra stora förstoringar på papper (t. ex. A3+), krävs oftast att man får sitta nåra timmar med den inscannade bilden i Photoshop och städa (med kloningsverktyget i PS) bort de dammprickar som oundvikligen uppstår vid scanningen.
Man kan alltså inte scanna nåra pappersdokument eller negativ som
är större än 24x36 mm med filmscannern!
Hoppas informationen är av värde för dig!
mvh
Börje Norhager
Hej Katarina
Jag instämmer med Melker, och själv äger jag en negativscanner typ Minolta Dimage Dual Scan 2, köpt för ca 4-5 år sen för ca 4500:-. Med den kan jag scanna in negativremsor med 6 bilder åt gången, eller 4 st glasmonterade dia 24x36. Negativ av alla typer, svartvita eller färg, positiv (sv/v lith tex.).Den bör kunna köpas rätt billigt nuförtiden, begagnad. Kolla Produktrecensionerna för den och andra filmscannrar här på Fotosidan!
Scannern kan ställas i olika grader av upplösning ("bildkvalitet"), viss kontast- och färgstickkorrigering kan göras oxå, och ett 24x36 mm färgbegativ blir en c:a 28 MB stor fil per bild om den scannas med högsta upplösningen 2820 dpi.
För att sedan kunna göra stora förstoringar på papper (t. ex. A3+), krävs oftast att man får sitta nåra timmar med den inscannade bilden i Photoshop och städa (med kloningsverktyget i PS) bort de dammprickar som oundvikligen uppstår vid scanningen.
Man kan alltså inte scanna nåra pappersdokument eller negativ som
är större än 24x36 mm med filmscannern!
Hoppas informationen är av värde för dig!
mvh
Börje Norhager