Annons

Vad är RIP?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hej Stefan, jag förstår inte vad du menar med ovanstående citat. Det finns ju massor av olika profiler att välja på och jag har även laddat ner fujiprofiler eferson jag använder deras papper ibland.[/B][/QUOTE]

Visst har du rätt i att grova färgfel ofta skapas av att en färg inte skrivs ut rätt. Men jag har sett att även när alla nålar fungerar perfekt och jag använder den profil som Epson skickade med till sitt eget papper, då får jag ofta ett felaktigt utseende.

Detta är ju inte något subjektivt, det går att mäta om en färg blir korrekt återgiven. Måttet på hur fel en profil ligger heter Delta E, där ett värde på Delta E = 1 brukar anses som den minsta skillnad som ett normalt mänskligt öga kan uppfatta. När jag gör en skrivarprofil accepterar jag en avvikelse på DeltaE=3 eller mindre i genomsnitt.

När jag mäter en standardprofil från en av våra skrivartillverkare ligger felet ofta över 10, jag har sett fel på över 30. De fristående papperstillverkarna har ofta bättre profiler, eftersom det är ett bra sätt för dem att få folk att använda deras papper. De senaste profilerna från Epson som jag mätt upp har också varit bättre än de som de levererade för ett år sedan eller mer.

MVH/Stefan
 
David Bicho:
"...Tilläggas bör att matt Epson-papper funkar bra för mig. Det är alltså bara det blanka Epson-pappret som blir lila."
Samma här! Ska prova Ilford.

Johan fjellström:
"Hej Linda, det är väl inte så att dina skrivarhuvuden är smutsiga?
Kör rengöringsprogrammet och kolla om alla färger finns med."
Har kört Nozzle check femtielva ggr nu.

Har pratat med Epson, och hämtat senaste drivrutinen...OBS! Från englans sida "5.5".
Svenska sidan uppdateras inte (!?!).
"Vi har haft en urusel administratör här...", berättade han.

Nya problem... färgfoton får nu GRÖN ton och S/V något LILA ton.
Väljer jag SP2100... pappers-profiler blir utskrifterna jääätte-lila. Bäst blir det ändå "same as sourse".
Inget problem löst alltså.
 
Hej Linda,

Jag har precis samma problem som du, problem med lila färg på svartvita bilder.
Har du lyckats få ordning på detta?

Jag börjar få panik! Är beredd att kasta skrivaren på sopptippen!

Med vänlig hälsning, Håkan Strand
 
hstrand skrev:
Hej Linda,

Jag har precis samma problem som du, problem med lila färg på svartvita bilder.
Har du lyckats få ordning på detta?

Jag börjar få panik! Är beredd att kasta skrivaren på sopptippen!

Med vänlig hälsning, Håkan Strand

Jag är näst intill apatisk i frågan. Epson rycker på axlarna och skyller på skit bakom spakarna, Kameradoktorn har gjort allt för att komma på vad som är fel... (jag släpade ju iväg min skrivare till kameradoktorn och de fick perfekta svartvita utskrifter med min skrivare, och enda skillnaden i tillvägagångssättet va att de körde mac) så enda lösningen kanske är soptippen?

Kan inte någon med Epson 2100 och PC som inte får lila svartvita utskrifter tuta till här!?

Skulle problemen avhjälpas genom att göra egna profiler via www.cathysprofiles.com?
 
Pröva med att klicka i "black" under color inställningar. Då används bara den svarta färgen så då slipper man färgstick. Kör på högsta upplösningen då tonerna skapas genom att variera storleken på prickarna som skrivaren duttar ut istället för att använda färg. Bilden får ett lite annat utsende, men det är en smakfråga om man gillar det tycker jag. Det är den enkla lösningen. Sen kan du ju alltid leka lite med Quad Tone RIP (billig) och se om du lyckas.

Själv tröttnade jag och har bytt ut alla färgpatroner till en uppsättning som heter MIS UT7 som är ett speciellt set med bara svart-vita bläck och toningar. Då får man ännu bättre svärta och inga färgstick överhuvudtaget. Tillsammans med ett bra papper som photo rag så blir det helt underbara toner och svärtan blir riktigt bra.

Lite bökigare och så kan man inte längre skriva ut färg...
 
Jag har dammsugit nätet på info om detta.
Problemet är STORT!

Bäst för mig funkar inställningarna så här:

I PS:
Källfärgrymd: Dokument
Utskriftsrymd: SP2100 Glossy Paper - PW_PK (tex)
Återgivning: Perceptuell

Eller så tilldelar jag bilden SP2100-profilen
i PS, och väljer då under Utskriftsrymd
"Samma som källa".

IEPSON:
No Color Adjustment
color eller s/v kvittar.

I Epson-inställningarna (Advanced/Paper Config)
kan man också prova att dra ner "Color Density" något, ca -5, prova olika.

Problemet verkar uppstå pga dubbelprofilering (teori).
Jag har nu tagit för vana att alltid ta bort profilen helt innan utskrift eller som sagt, tilldela 2100-profilen.

läs mer:
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/page_5.htm
http://www.ekdahl.org/kurs/ps7_print/ps7_print_mac_3d.htm
http://www.ekdahl.org/kurs/ps7_print/ps7_print_mac.htm
http://support.epson-europe.com/onlineguides/en/sp2100/index.htm
http://www.paulholman.com/2100.htm
http://www.computer-darkroom.com/epson2100/2100_1.htm
 
lindaloo skrev:
Jag har dammsugit nätet på info om detta.
Problemet är STORT!

Bäst för mig funkar inställningarna så här:

I PS:
Källfärgrymd: Dokument
Utskriftsrymd: SP2100 Glossy Paper - PW_PK (tex)
Återgivning: Perceptuell

Eller så tilldelar jag bilden SP2100-profilen
i PS, och väljer då under Utskriftsrymd
"Samma som källa".


Din första metod är den jag rekommenderar. Använder du metoden att ändra profil redan innan du går in i Skriv ut-dialogrutan, ska du INTE tilldela, utan konvertera. Annars kommer färgerna ändras alldeles i onödan.

Stefan
 
Hmmm. Intressant läsning. Jag har samma problem Lila utskrifter. Har prövat alla möjliga inställningar och nedladdningar från Epsons hemsida men inget har hjälpt. Epson 2100 är på väg ut genom fönstret. vet inte hur många timmar jag läst råd här på fotosidan och tänkt, jaha så ska det vara. sen har jag prövat. Samma elände. Knallila. Inte särskilt smickrande porträtt..Byter nog skrivare. Kan någon rekommendera någon som funkar med PC.
 
Tusen tack Linda. Jag har dock redan prövat dina förslag och jag är inte nöjd med resultatet. Inte heller är jag nöjd med Epson support. Funderar starkt på att sälja min Epson 2100 och skriva ut bilder via vanligt lab. Det sista som står till buds verkar vara IMAGEPRINT. Men man undrar om ens det kommer att hjälpa. Min erfarenhet är att många lovar mycket, men sen stämmer det inte när det kommer till kritan. Och jag står i valet och kvalet om jag vågar satsa dyra pengar på IMAGEPRINT. Jag är rädd för att dom också inte håller måttet. Synd att det ska vara "omöjligt" att skriva ut svartvita bilder som är tonade i Photoshop. Det verkar i alla fall vara omöjligt med Epson Stylus Photo 2100 och Photoshop CS2. Jag var faktiskt mycket mer nöjd då jag arbetade med Photoshop 7.
Jag ångrar bittert att jag uppgraderade.

Mvh, Håkan Strand
 
kampi skrev:
Hmmm. Inte särskilt smickrande porträtt..Byter nog skrivare. Kan någon rekommendera någon som funkar med PC.

Vore väl synd, Epson 2100 är en utmärkt skrivare som fungerar mycket bra med Windows. Ett tips är att byta från Epsons papper till t ex Ilfords eller Tetenals papper. Jag har mycket bra erfarenheter av deras papper och deras profiler. Ilfords profiler finns att ladda hem på www.ilford.com. Tetenal finns på www.tetenal.com.

MVH/Stefan
 
clavicl skrev:
Jag är näst intill apatisk i frågan. Epson rycker på axlarna och skyller på skit bakom spakarna, Kameradoktorn har gjort allt för att komma på vad som är fel... (jag släpade ju iväg min skrivare till kameradoktorn och de fick perfekta svartvita utskrifter med min skrivare, och enda skillnaden i tillvägagångssättet va att de körde mac) så enda lösningen kanske är soptippen?

Kan inte någon med Epson 2100 och PC som inte får lila svartvita utskrifter tuta till här!?

Skulle problemen avhjälpas genom att göra egna profiler via www.cathysprofiles.com?

Varför tar du då inte de profiler som finns i Mac-drivrutinen och lägger in den i din PC? Profiler fungerar både på Mac och PC.

Jag har ju byggt många profiler till en rad olika skrivare och vet hur svårt det är att få till en helt neutral utskrift. Problemet är mest att olika ljus förändrar utseendet på bilden. Så för mig är en egen skräddarsydd profil inte en perfekt lösning för svartvitt. För färg är det en bra lösning.

Sedan är det ju en av de stora fördelarna med ImagePrint att du kan skriva svartvitt och färg med samma färgpatroner och samma skrivare. Genom att avaktivera den gula färgen försvinner denna färgsvängning att försvinna.

Stefan
 
hstrand skrev:
Tusen tack Linda. Jag har dock redan prövat dina förslag och jag är inte nöjd med resultatet. Inte heller är jag nöjd med Epson support. Funderar starkt på att sälja min Epson 2100 och skriva ut bilder via vanligt lab. Det sista som står till buds verkar vara IMAGEPRINT. Men man undrar om ens det kommer att hjälpa. Min erfarenhet är att många lovar mycket, men sen stämmer det inte när det kommer till kritan. Och jag står i valet och kvalet om jag vågar satsa dyra pengar på IMAGEPRINT. Jag är rädd för att dom också inte håller måttet. Synd att det ska vara "omöjligt" att skriva ut svartvita bilder som är tonade i Photoshop. Det verkar i alla fall vara omöjligt med Epson Stylus Photo 2100 och Photoshop CS2. Jag var faktiskt mycket mer nöjd då jag arbetade med Photoshop 7.
Jag ångrar bittert att jag uppgraderade.

Mvh, Håkan Strand

Det är synd att detta är en webbsida så att jag inte kan visa hur det ser ut. Men det finns gott om mycket krävande fotografer som är nöjd med det utseende de får på svartvita bilder med ImagePrint.

Sedan är det faktiskt ingen skillnad i färghanteringen mellan Photoshop 7 och CS2. så fick du bra resultat i 7:an ska du kunna få det bra med CS2.

Stefan
 
stefohl skrev:
Vore väl synd, Epson 2100 är en utmärkt skrivare som fungerar mycket bra med Windows. Ett tips är att byta från Epsons papper till t ex Ilfords eller Tetenals papper. Jag har mycket bra erfarenheter av deras papper och deras profiler. Ilfords profiler finns att ladda hem på www.ilford.com. Tetenal finns på www.tetenal.com.

MVH/Stefan


Tack Stefan. Ska prova detta när jag kommer hem från jobbet. Känns som sista försöket innan det blir ytterligare en Epson 2100 till försäljning - väldigt billigt.
 
Hej,

Jag glömde att säga att jag då arbetade med en skrivare som bara kostade en spottstyver i jämförelse med 2100. Tidigare fick jag ganska hyfsade bilder, men nu med 2100, CS2, Mac OSX 10.4 så blir bilderna det värsta tänkbara.
Jag råkade dock se då jag för "hundrade gången" kontrollerade "collor setting" att det fanns en varningstext. Det står "Unsynchronized: Your Creative Suite applications are not synchronized for consistent color". Det står allra högst upp i "Color Settings" fönstret. Det kanske är detta som orsakar dålig bildkvalité. Jag har dock aldrig sett detta tidigare och vet inte vad jag behöver göra. Jag har följt flera "böcker" om hur man ska konfigurera photoshop/Epson 2100 för bästa bildkvalité, men kan inte hitta något som jag missat. För övrigt, hur ter sig IMAGEPRINT med svartvita bilder som är tonade i photoshop?
Har du någon erfarenhet av detta?

Mvh, Håkan Strand
 
hstrand skrev:
Tidigare fick jag ganska hyfsade bilder, men nu med 2100, CS2, Mac OSX 10.4 så blir bilderna det värsta tänkbara.
Jag råkade dock se då jag för "hundrade gången" kontrollerade "collor setting" att det fanns en varningstext. Det står "Unsynchronized: Your Creative Suite applications are not synchronized for consistent color". Det står allra högst upp i "Color Settings" fönstret. Det kanske är detta som orsakar dålig bildkvalité.

Det är konstigt, jag har mycket goda erfarenheter av denna kombination av operativsystem och program. Jag har en kurs för yrkesfotografer där många har just denna kombination. För att de ska bli godkända på denna kurs krävs det att man kan lämna in en bild som är en så gott som helt perfekt utskrift. De som har Epson 2100 brukar inte ha några som helst problem att få till detta. Och då är kraven högt ställda.

Din varning har inget med dina skrivarproblem att göra. Det är bara att du har olika inställningar på Photoshop, InDesign, Illustrator och/eller Acrobat. Du kan via Bridge enkelt få alla dessa program färgsynkroniserade.

I Photoshop är de kritiska inställningarna dels den RGB-arbetsfärgrymd som du har ställt in i Färginställningar, dels att du skriver ut via Skriv ut med förhandsvisning. Aktivera Flera alternativ och välj Färghantering. Där säger du att Photoshop ska bestämma färgerna och sedan väljer du den profil som motsvarar din skrivare och ditt papper. Klicka sedan skriv ut och du kommer in i din skrivares drivrutin. Där väljer du den mediatyp som din papperstillverkare rekommenderar och sedan går du in och avaktiverar färghanteringer (No Color Management). Dessa inställningar brukar ge ett bra resultat. Om inte är det fel på din profil.

Ska du skriva ut svartvitt är det ofta svårt att få till ett perfekt resultat även om du har en alldeles utmärkt profil. Detta på grund av att färgen varierar under olika ljus. Här tycker jag att ImagePrint är en utmärkt lösning.

Stefan
 

Bilagor

  • print.jpg
    print.jpg
    51.3 KB · Visningar: 319
hstrand skrev:
För övrigt, hur ter sig IMAGEPRINT med svartvita bilder som är tonade i photoshop?
Har du någon erfarenhet av detta?

ImagePrint har en egen toningslösning som gör det möjligt att skapa en färg i skuggorna och en annan i högdagern. Du kan också styra var någonstans på valörskalan du ska byta från den ena färgen till den andra.

Du tar alltså en svartvitt bild från Photoshop och släpper denna i ImagePrint. Efter det går du in i den dialogruta som heter Tint. Där väljer du hur du vill tona din bild. Mycket enklare att få en konsistent toning från bild till bild på så sätt.

Stefan
 

Bilagor

  • cm.jpg
    cm.jpg
    25.5 KB · Visningar: 316
Intressant läsning. Men låter lite krångligt för mig ändå. Jag undrar om Epson R 1800 (A3) är lätt att hantera. Eller blir det samma "bök" med att ladda hem olika profiler o.dyl?
 
ANNONS