Annons

Vad är "standardproportionerna" för fotografier?

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Jag har två digitalkameror: en Canon S50 compact som ger bilder som är 4:3 i proportionerna och en Nikon D70 som ger bilder som är 3:2. Jag inbillar mig att 3:2 är "standard", men varför är det då så jämmrans svårt att hitta fotoramar som är 3:2 (tex 30x20, 45x30 eller 75x50)?

Det finns ingen "standard". Småbild har 2:3 liksom de flesta digitala spegelreflexer. De flesta digitalkompakter har 3:4. 6x6 har uppenbarligen 1:1. Sen finns ju 6x12, 6x7, 4x5, 6x17, 24x56, 24x65 osv.

Du kan ju beställa skurna passepartouter hos en ramaffär, eller börja skära själv. Ramen måste ju inte heller nödvändigtvis ha samma proportioner som passepartouten.

Jag är en snål f-n, har tummen mitt i handen och vill därför helst undvika köpta eller egentillverkade passepartouter, det är därför jag vill ha ramar som är 3:2... Kollade för övrigt på passepartouter på Gallerix, men inte tusan höll dom 3:2...

Ramarna brukar stämma ganska bra med de format som fotopapper har. 18x24 cm t ex. Och fotopapper har inte samma proportioner som filmen.

Smyger mig in och har bara skummat diskussionen.
Ramar, storlek, Gallerix och en del frågetecken. Kommer ihåg att för något/några år sen hade jag ett snack med Gallerix om deras ramstorlek. Har ju haft en del egna utställningar och i kämpandet att klara en deadline och att försöka psykologiskt dra ut sina bilder med standardmått och få dessa att passa i Gallerix ramar var inte lätt. Jag fick en förklaring att man hade engelska mått...till sina maskiner (svensk firma) och det kunde visst diffa på några mm eller så, och det blev nästintill katastrof för en liten utställare.
Jag tror att jag fick Gallerix att snacka med maskinmänniskorna och att det skulle åtgärdas med att ställa om (maskinerna) så att man fick några mm marginal. Sitter med en 35:- passepartout framför mig. Yttermått 21x29,7, spelar ju ingen roll men innermåttet 14x19,5 kanske var ...x 20 cm tidigare. Man behöver som sagt ha en liten extra marginal...bilder man får förstorade i butik är väl ex.vis x 20 cm.
Kan ha en del fel, men påminner mig just nu om detta, som var mycket trassligt för mig.
/Ulla - som sneglade på diskussion och inte är riktigt säker på om min kommentar platsar till 100%. Jag talade om inlämnande av förstoringar.

Oj, jag snackar om ramar...men menar färdiga passepartout - Gallerix -
där alltså innermåtten är viktiga. Sorry! :-(
/Ulla

Lånar tråden..

Ursäkta en enkel nybörjares dumma fråga, men en passepartou eller hur det stavas, vad är det? Pappskivor man monterar bilden i? Jag har också ramproblem, köper 30x45 hos Crimson, men det finns inga ramar med de måtten. Tror jag har hittat lösningen i det underbara photoshop, jag lägger på fem cm vitt åt ena hållet som jag kan skära bort sedan. Vad tror ni om det? Har inte provat än.

Det är så jag gör, men det är irriterande. 3:2 format måste vara väldigt vanligt på fotografier, men av någon anledning väldigt ovanligt bland ramar och passpartouer.

Fixa en egen passe par tout..

Andreas_H skrev:
Tror jag har hittat lösningen i det underbara photoshop, jag lägger på fem cm vitt åt ena hållet som jag kan skära bort sedan. Vad tror ni om det? Har inte provat än.

Hej Anders, Mycket bra ide!

Det går ju att fixa mycket i PS, kanske lägga på en egen passe par tout med ram, mönster, färger, tja, egentligen vad Du vill och se till att den går att renskära så att den passar i den ram Du vill använda.

Alltså, mäta ramen först och sedan ordna med lämplig beskärning av bilden så att den går att få in i önskad ramstorlek.

/Jörgen

ANNONS
Götaplatsens Foto