Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad bör testas

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrick.Z

Aktiv medlem
Äntligen har det blivit av jag har äntligen beställt min Canon 300d :). Problemet är att tidsfristen är kort från det jag får min kamera tills jag åker på semester.

Min fråga är då således vad ska jag testa på min nya underbara kamera så jag vet att allt fungerar så jag inte kommer hem utan bilder alternativ dåliga bilder.

Mycket tacksam för hjälpen.

Mvh Patrick

Beror lite på hur mycket erfarenhet du har. Om du är ovan vid digital fotografering lek med inställningarna! Det var det jag gjorde med övergång till digitalt. Största skillnaden jag som är van vid negativ film upptäckte var liten exponeringsomfång. Lär dig behärska den innan du sticker iväg! Vitballans är också något att tänka på i skillnad från analog fotografering. Fast om du ska fotografera i RAW behöver du inte bry dig om det.

Om du är osäker vilken inverkan på bilden olika inställningarna har lägg gärna en plan på testerna: ändra en inställning i taget och se skillnaden. Ju fler bilder du tar innan du åker iväg desto mindre risk att misslyckas. Lycka till!

En sak som jag lärt mej med min 300D under snart ett halvt är att att det lönar sig att gör det till en rutin att kolla vissa nyckelinställningar innan du börjar plåta!

Namely two things...

1) kolla att ISO-talet är vad du vill ha det på - inte så roligt om du pynjat på med ISO 3200 dagen innan och glömmer att ställa ner det.

2) kolla att exponeringen ligger på +/- 0, alltså i mitten! Det har hänt mej att jag kört Tv eller Av, men blandat mellan vilken jag har inställd eller trott att jag kört M. Följdaktligen har jag gladeligen tryckt på "Av +/-" knappen och snurrat på hjulet för att ändra bländare eller tid - och därmed bett kameran över- eller underexponera allt med x-antal steg.... Inte så kul. Speciellt inte om man märker det först efteråt... Eller helt enkelt glömmer att ställa tillbaka exponeringen efter att man medvetet valt över- eller underexponering. Oftast skvallrar histogrammet klart och tydligt om att nått är fel!

En annan sak som är bra att kolla lite närmare är hur snabbt kameran går i viloläge! Det går att ställa i menyerna, men man vill ju inte ha hur lång tid som helst för det tär ju på batterierna. Grejen är alltså den att när du promenerar omkring med kameran och plötsligt ser den där perfekta situationebilden så är det inte så kul att märka att kameran gått i viloläge. Det tar ju en två-tre sekunder innan den är klar att användas (start-up tiden är över lag den kanske sämsta grejen på 300D, faktiskt!). Jag brukar hålla kameran i handen när jag promenerar på stan t.ex och nu och då trycka ner avtryckaren halvvägs för att "väcka" kameran... Antagligen tär det mer på batterierna än om kameran var på hela tiden, men... det är en vanesak... :)

Där några tips och råd tagna ur hatten!

Kör RAW - va Gla ? ;)

Större filer, men bättre möjligheter till att rädda halvbra exponerade bilder.

Jeppe skrev:
Kör RAW - va Gla ? ;)

Större filer, men bättre möjligheter till att rädda halvbra exponerade bilder.

Personligen tycker jag inte att bildernas storlek är problemet med RAW. För mig ligger problemet i att man måste pyssla med bilderna efteråt. Några få bilder är ok, men säg 200 bilder efter en dags fotografering orkar jag inte med. Visst om jag fotograferade vid ett riktigt viktigt tillfälle skulle jag använda RAW, men annars... Efter man lärt sig behärska kameran kan man få fina bilder rakt ut. Tror jag.:)

ANNONS
Götaplatsens Foto