Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vad behöver just DU för programvara

Produkter
(logga in för att koppla)

Deagol

Aktiv medlem
Jag har insett att det finns ett brinnande behov av olika funktioner och hanteringsmetoder i denna relativt unga förgrening av fototekniken. Man kan läsa en massa frågor om hur kan jag göra ditten och datten med mina bilder för att hantera dom på enklast möjliga vis.
Vad jag siktar på är inte ett nytt Photoshop eller nån ny RAW-converter utan rätt och slätt något som kan underlätta workflow-hanteringen för den normale amatör respektive semipro fotografen. Lagring, sökning, hantering, utskrift är sådana delar som borde vara enklare än vad dom är.
Anledningen till detta upprop är att jag funderar lite på att eventuellt försöka sätta ihop ett sådant system till de som anser sig behöva något sådant. Ett grundkrav är dock att detta skall bli tillgängligt för dessa fotografer till en överkomlig summa av pengar, det ska inte behöva vara så svindyrt som så många andra system. Lite grann var mans bildarkiv.
Ta och tänk igenom detta lite och fyll på med förslag och ideer här så ska jag tänka igenom och överväga om det skulle vara möjligt att lösa.

Jag får väl börja då, som amatör behöver jag detta

Bildbehandlingsprogram
(typ Photoshop, men kanske inte all funktioner)

Printer eller Nätbutik
(själv använder jag nätframkallning)

Som amatör behöver man nog inte någon sökning av bilder eller databs över dylika, dock skulle jag önska ett program för namnändring, det jag använder nu är utforskaren, vilket antingen tar lång tid eller ger fantasilösa namn

Hoppas det var något sånt du var ute efter

// Anders

Jo det är i stil med detta som jag vill veta, dock hade jag inte tänkt mig några redigeringsmöjligheter av den fysiska bilden då det finns så många andra kompetenta system redan på marknaden för detta. Möjligtvis att man skapar kopplingsmöjligheter gentemot de populäraste av dessa programmen.
Bara fyll på med emr sånt här, jätteintressant för mig att veta. Om jag bestämmer mig för att köra ett sånt här projekt kommer detta att ske med start fram emot februari.

Ett program som jag tycker delvis täcker det behov du säger finns är Pixort ( http://www.pixort.com ) som är rätt smidigt när det gäller att sortera stora mängder bilder. Nu har jag inte använt det på några månader eftersom det helt plötsligt började kosta pengar och jag inte tyckte att det hade en del av de funktioner jag ville ha för att det skulle vara värt det. Nu kikade jag precis in på hemsidan igen och han som ligger bakom programmet verkar ha fixat till en del av de brister det hade tidigare, så nu funderar jag på att slå till. Det är inte så fasligt dyrt heller, runt 200 kr. Men vill du utveckla något liknande program som är ännu bättre så har du mitt fulla moraliska stöd. :)

Eftersom jag är pingvinkramare (Linuxanvändare) använder jag dessa eminenta program (för tillfället):

Gimp för behandling
gThumb för allmän ordning på bilderna
ImageMagick för batchkonvertering (närmast via hemmasnickrade skript)
JAlbum för att skapa webpresentationer
för webpresentationer har jag även vridit ihop egna små skript som är skrivna i Python.

Utskrifter låter jag fotoaffärer göra.

Av ovanstående lista fungerar Gimp, JAlbum och Python riktigt bra under Windows, ImageMagick kan fås att fungera om man är lagd åt det hållet.

Jag använder iview Media och det kan allt jag behöver och lite till. Finns i en enklare version för 50 dollar och en proffsversion för 200 dollar. Funkar både på Mac och PC.

http://iview-multimedia.com/

"Single or multiple files can be easily converted, tagged, and edited. iView MediaPro supports more than 120 different file formats, including professional digital camera standards. You can easily create multi-grid custom slide shows, Web galleries, movies, catalog layouts, and contact sheets to distribute and publish your media quickly and easily. The strength of the program lies in its ease of use, customizability, and intuitive look and feel."

Deagol skrev:
Vad jag siktar på är inte ett nytt Photoshop eller nån ny RAW-converter [...] Lagring, sökning, hantering, utskrift är sådana delar som borde vara enklare än vad dom är.
Vad jag förstår av andra här i tråden är det redan enkelt och att det finns billiga program som gör detta?

Jag tycker att Photoshop Elements 3 borde vara det ideala programmet (har inte testat det).

Något jag undrar över är hur de flesta hanterar sina bilder map original och redigerad. För egen del är jag (i stort sett) enbart intresserad av av sådana redigeringar som enkelt går att lagra i "parameterform". Det innebär alltså att det räcker att säkerhetskopiera originalet.

[edit]Nu blev visst mitt inlägg inte riktigt relevant eftersom du inte var inriktad på redigeringen.[/edit]

Senast ändrad:
Vad jag letar efter är egentligen bara hur ni gör med era bilder för att hantera dom på ett enkelt sätt.

Att som vår linuxvän här svara att jag använder det för detta och sen så det för detta och sen skriptar jag en hel del, det är precis det jag är ute för att slippa från.

Ett program som underlättar hanteringen så mycket som möjligt, importera bilderna från CF med möjlighet till att döpa om bilderna på ett meningsfullt sätt, lagra, kategorisera, söka, skapa album, portfolios, skriva ut kollektioner, göra webarkiv, arkivera till CD/DVD. Allt sånt som man använder alla möjliga nödlösningar till idag. Ju fler moment man måste göra själv manuellt ökar risken för att det blir fel.

Tar man bara typ ett par hundra bilder om året så är det ju ingen större fara men de flesta ägare av en digital smäller nog närmre i väg minst ett par tusen om året och förr eller senare når man den punkt där ens metoder för hantering når sin brytpunkt och då står man med ett totalt kaos av en gigantisk mängd av bilder.

Deagol skrev:
Ett program som underlättar hanteringen så mycket som möjligt, importera bilderna från CF med möjlighet till att döpa om bilderna på ett meningsfullt sätt, lagra, kategorisera, söka, skapa album, portfolios, skriva ut kollektioner, göra webarkiv, arkivera till CD/DVD. Allt sånt som man använder alla möjliga nödlösningar till idag. Ju fler moment man måste göra själv manuellt ökar risken för att det blir fel.

Det är just detta som iView Media gör. Och en hel del andra program också. Hade en lista för ett år sedan och gick igenom dem alla innan jag valde iView Media. Hittar inte listan, tyvärr.

Stina

Själv skulle jag nog vilja ha nån funktion för att kunna söka och sortera bilder baserat på EXIF-info, och då menar jag ALL info. Dessutom i kombination med filnamn och eventuell annan info. Detta för att kunna få en och samma bild att presenteras i olika kategorier. Förstår du vad jag menar? Och varför inte i kombination med nån sorts histogramfunktion?

Exempel:
- Jag vill kunna få fram alla bilder med skidåkare där jag överexponerat bilden minst +2/3 steg.
- Jag vill få fram alla blixtbilder där histogramkurvan tyder på överexponering.
- Jag vill kunna få fram alla bilder tagna med minst 150 mm brännvidd och tider kortare än 1/60 sekund och tagna mellan 17/3-4/6 2003

Att kunna döpa om bilder baserat på EXIF-info vore användbart också.

Jag har kikat lite på olika program och för att vara amatör tycker jag att PicaJet verkar vara ett bra program, http://www.picajet.com/
Enligt vad jag läst håller de på att fixa till så att det klarar RAW också.
Tror faktiskt inte det är lönt att snickra ihop egna program när de går att köpa från ca 25$.

Till Jan och alla ni som omnämner diverse olika programförslag. Frågan rör sig nog lite grann runt vad man är ute efter ju, vad jag har sett här på FS är att det de facto finns en massa folk som har speciella behov och att dagens program oavsett om dom heter i-media eller vad dom nu än heter inte täcker deras behov även om vissa anser sig fullt nöjda med de funktionerna. Det som är fördelen med mjukvarubranschen är ju trots allt mångfaldet i programutbud som ger alla möjligheten att känna att DETTA är precis vad jag behöver.

Jag arbetar själv som inhyrd konsult och utvecklar system som Capture One och Portrait One som inriktar sig i huvudsak mot proffsbranchen och dessa är rätt så dyra för den generella amatören, vad jag skulle vilja, dels för eget behov är att försöka hitta en bra vettig prisvärd lösning för oss "vanliga dödliga" som täcker in så mycket som möjligt av de specifika behov folk har.

Har du dina behov täckta så är du bara att gratulera.

Deagol skrev:
...Ta och tänk igenom detta lite och fyll på med förslag och ideer här så ska jag tänka igenom och överväga om det skulle vara möjligt att lösa...
Istället för att informationen om alla bilder ligger i själva programmet, skulle jag vilja se den i bildfilen.
Kan man göra sorteringar mha EXIF-infon?
Datum finns ju redan där, liksom en massa andra saker som kamerainställningar, men finns det plats att även stoppa in typ av motiv, betyg, plats osv?

Tanken är att när en bild är kategoriserad så kan man flytta den precis som man vill, och så starta programmet om man vill söka efter specifika foton.

Jag skulle vilja ha ett program som sorterar alla mina bilder i en databas och där jag kan söka efter typ "alla blider tagna i augusti på fåglar", sedan ska det komma upp thumbs och så ska den tala om vilken DVD/CD/vadsomhelst den fullstora är lagrad på.. Det finns kanske redan massor av sånna program men jag har inte hittat nått som passar.. Om jag hade orkat hade jag nog satt mig ner och försökt göra nått sånt, webbaserat kanske också så att man kan komma åt det varifrån som helst.

Hej.
Har inte hunnit läa hela tråden, måste börja jobba lite nu....
men ett program som kopierar från en mapp (med undermappar) och som sedan kopierar upp dessa till en temp mapp uppdelat i sjok om (valbart) 700Mb/4.5Gb dvs cd/dvd namnar utifrån originalmappeppen...

Dvs ett program jag kan använda för att automatiskt dela upp filer så att jag kan bränna dem och ändå hitta var de finns..

bara en tanke, kan kanske vara användbart?

/b

marcuspajp skrev:
Jag skulle vilja ha ett program som sorterar alla mina bilder i en databas och där jag kan söka efter typ "alla blider tagna i augusti på fåglar", sedan ska det komma upp thumbs och så ska den tala om vilken DVD/CD/vadsomhelst den fullstora är lagrad på.. Det finns kanske redan massor av sånna program men jag har inte hittat nått som passar.. Om jag hade orkat hade jag nog satt mig ner och försökt göra nått sånt, webbaserat kanske också så att man kan komma åt det varifrån som helst.

iMatch !!!!

http://www.photools.com

ANNONS
Götaplatsens Foto