Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad betala för....
- Trådstartare BÅS
- Start datum
Maxieboy
Aktiv medlem
D betyder att objektivet har ett data chip i sig som ger information till kameran om fokuseringsavstånd så att blixten ställs in till rätt styrka. Kan vara praktiskt vid blixtfotografering med inbyggd blixt eller en som sitter i blixthållaren (hot shoe) på kameran. Tänk på att studioblixtar inte har någon återkoppling till kameran och då har det ingen betydelse om det är ett D objektiv eller inte. Endast då kameran anväder TTL (through the lens) mätning för blixtljus med andra ord.
Nikon 105mm1/2,8 är ett av mina bästa objektiv till makro och porträttbilder.
Nikon 105mm1/2,8 är ett av mina bästa objektiv till makro och porträttbilder.
dumbo
Aktiv medlem
Nytt eller begagnat?
Själv skulle jag hellre köpa Tamron 90/2.8, men det är ju jag det. ;-)
För ett begagnat Nikon 105 i bra skick skulle inte JAG betalat med än 5000kr. Vad de brukar ligga på begagnat har jag inte nån jättebra koll på dock.
D betyder "Distance" och innebär att objektivet rapporterar fokuseringsavståndet till kameran. Kameran använder sedan detta för att, bland annat, underlätta blixtexponering. I praktiken är skillnaden dock liten. Så D eller inte D spelar oftast ganska liten roll.
Själv skulle jag hellre köpa Tamron 90/2.8, men det är ju jag det. ;-)
För ett begagnat Nikon 105 i bra skick skulle inte JAG betalat med än 5000kr. Vad de brukar ligga på begagnat har jag inte nån jättebra koll på dock.
D betyder "Distance" och innebär att objektivet rapporterar fokuseringsavståndet till kameran. Kameran använder sedan detta för att, bland annat, underlätta blixtexponering. I praktiken är skillnaden dock liten. Så D eller inte D spelar oftast ganska liten roll.