Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad betala för....

Produkter
(logga in för att koppla)
D betyder att objektivet har ett data chip i sig som ger information till kameran om fokuseringsavstånd så att blixten ställs in till rätt styrka. Kan vara praktiskt vid blixtfotografering med inbyggd blixt eller en som sitter i blixthållaren (hot shoe) på kameran. Tänk på att studioblixtar inte har någon återkoppling till kameran och då har det ingen betydelse om det är ett D objektiv eller inte. Endast då kameran anväder TTL (through the lens) mätning för blixtljus med andra ord.

Nikon 105mm1/2,8 är ett av mina bästa objektiv till makro och porträttbilder.

Nytt eller begagnat?

Själv skulle jag hellre köpa Tamron 90/2.8, men det är ju jag det. ;-)

För ett begagnat Nikon 105 i bra skick skulle inte JAG betalat med än 5000kr. Vad de brukar ligga på begagnat har jag inte nån jättebra koll på dock.

D betyder "Distance" och innebär att objektivet rapporterar fokuseringsavståndet till kameran. Kameran använder sedan detta för att, bland annat, underlätta blixtexponering. I praktiken är skillnaden dock liten. Så D eller inte D spelar oftast ganska liten roll.

Tack

Vad skulle man ta sig till utan denna perfekta Fotosida. Tack för hjälpen Robert och Max

ANNONS
Götaplatsens Foto