Annons

Vad betyder EF-S ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Manfrotto

Medlem
Hej
Är sugen på att köpa ett EF-S 17-55 , f/2.8 IS
Men Canons hemsida säger att det bara passar kameror med EF-S objektivfattning !?
Vad innebär det ?
jag har en EOS 10d , passar objektivet?

Tack på förhand.

Manfrotto skrev:
Hej
Är sugen på att köpa ett EF-S 17-55 , f/2.8 IS
Men Canons hemsida säger att det bara passar kameror med EF-S objektivfattning !?
Vad innebär det ?
jag har en EOS 10d , passar objektivet?

Tack på förhand.

Ja, det passar fint.

Enligt "important note for EF-S lenses" på B&H:s websida är dessa objektiv bara kompatibla med det som i USA kallas "Digital Rebel Series", alltså 300D/350D/400D/450D, samt 20D, 30D och 40D.

Dessutom har jag läst någonstans att de utrustade med äventyrlig läggning och fil kan fixa till en 10D så att det går där med.

I höstas var det en 10D till salu på fotofynd.se där ägaren enligt egen utsago hade en lyckad lösning med ett EF-S 18-55.

EF = Electronic Focus
-S = Short Back Focus.

Skillnaden mellan EF och EF-S är att EF-S är anpassat för en mindre spegel. Alltså finns möjligheten att låta objektivets bakre lins gå längre in i huset än mot EF. Men EF-S objektiv har en klack som hindrar den från att monteras på ett EF-hus. Denna klack kan relativt enkelt sågas av och då kan EF-S användas även på vanliga EF-hus. Det du riskerar är spegeln krockar med objektivets bakre del om detta faktiskt utnyttjar möjligheten som EF-S ger.

Något som flera har gjort är att de modifierat EF-S 10-22 att passa även på andra kameror, tror bland annat 10D var en av dessa. Dock får man inte gå ner under 12mm på inställningen, då krockar spegeln med objektivet.

ANNONS