Annons

vad betyder r16?

Produkter
(logga in för att koppla)

stork

Aktiv medlem
hej!

jag har en enkel fråga som jag själv inte hittar bra svar på.
jag har en nikon och i sökaren bland all info finns uppgift om ett "r" värde det är alltså samma ställe där man ser återstående antal bilder. när jag trycker på avtryckaren halvt för fokusering så byter den till r8 eller r16 osv.. vad betyder det?

och när jag ändå är i farten så när jag har P läget så lyser det en stjärna ovan för p i sökaren vad betyder det?

1: R11 eller vad det nu kan stå är antalet bilder som bufferten rymmer. Testa att ställa in snabb seriebildstagning och välj RAW som kvalitet, sedan håller du bara in avtryckaren så kan du se hur siffran minskar tills buffterten blir full och kameran börjar hicka.

Eftersom kameran hinner skriva över till minneskortet medan bufferten fylls går det att ta något fler bilder i serie än vad som ryms i bufferten från början.

2: P* betyder att Programläget är inställt men att användaren gjort någon förändring genom att vrida på inmatningshjulen, vill du veta mer om hur P-läget fungerar berättar din instruktionsbok gärna mer ;-)

jaha.. det var inte mer spännande än så. :)
P läge kan jag men har aldrig noterat den där lilla *

tusen tack för snabb hjälp!

P läge kan jag men har aldrig noterat den där lilla *

Hmm... Kan du verkligen hela P-läget om du aldrig hört talas om P*?

Mitt tips är nog att läsa på lite mer om vilka möjligheter som finns i det läget, det är mer avancerat än det verkar! (Har du verkligen koll på hela programmet utom just * så ber jag om ursäkt :)

ANNONS
Götaplatsens Foto