Annons

Vad blir ditt nästa objektiv köp

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Åh vad kul för er båda!! Finfina objektiv båda två!! :)


Själv är jag numera på jakt efter ett Sigma 10-20. Kommer dock inte köpa det nytt.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Är också sugen på en Sigma 10-20, men tänkte invänta Tamrons nya 10-24 innan jag bestämmer mig. Den ska visst släppas till Nikon och Canon denna månaden...
 

Magnus W

Aktiv medlem
Jag väntar på antingen 11-16 eller lim.15.
Själva inköpet kommer nog att få anstå till senare i vinter. Eller rentav till våren.

-- MW
 

bengt luthman

Aktiv medlem
personligen kommer jag närmare dagen då jag ska banta ner min maskinpark och försöka klara mig på 3 zoomar och några fasta. mitt nästa köp blir nog en bra telezoom med hög ljusstyrka, Pentax egna ligger tyvärr inte så nära till hands. 50-135 är för kort och 60-250 blir för dyr. så det lutar åt tamrons 70-200. sen ska det till en vidvinkel, nåt i stil med Sigmas 10-20, men det lär ha släppts bättre modeller från andra märken innan det är dags att handla så det funderar jag inte så mkt på nu.
 

snysop

Aktiv medlem
personligen kommer jag närmare dagen då jag ska banta ner min maskinpark och försöka klara mig på 3 zoomar och några fasta. mitt nästa köp blir nog en bra telezoom med hög ljusstyrka, Pentax egna ligger tyvärr inte så nära till hands. 50-135 är för kort och 60-250 blir för dyr. så det lutar åt tamrons 70-200. sen ska det till en vidvinkel, nåt i stil med Sigmas 10-20, men det lär ha släppts bättre modeller från andra märken innan det är dags att handla så det funderar jag inte så mkt på nu.
Ja du har en hel del optik nu... ;) Men i din kameraväska så ser jag ingen K20D - som jag vet låg på din säng före helgen. :)

PS För att ingen skall få för sig något så berättade Bengt detta i en annan tråd. Att kameran låg på sängen alltså. ;)
 

bengt luthman

Aktiv medlem
nej nu har jag lagt till både den nya optiken och nya huset...jo, jag har lyckats samla på mig en del skit. jag använder inte så mkt av det som står där egentligen. där jag har objektiv som har liknande eller samma brännvid använder jag oftast det lättaste o smidigaste.
 

bengt luthman

Aktiv medlem
M42orna lyser med sin frånvaro ;)
jepp och det kommer nog att fortsätta att göra. jag har ett manuellt macro, det stör mig tillräckligt. har jag väl lagt x antal kronor på att köpa kamerahus så vill jag kunna utnyttja husets kapacitet. visst det är lärorikt och inte så svårt at fota manuellt, men det finns i min värld ingen större mening med det, det syns inte på bilderna om jag varit petnoga med den manuella fokusen eller om jag litat på AF och skärpan ligger som den ska ändå. visst det blir en prismässig skillnad, men jag känner mig mer bekväm me modern optik som låter mig tänka på saker som kompsition och att vara alert när bilden ska tas, istället för att behöva mecka med det tekniska.

i en studio eller liknande kan jag tänka mig att helt manuell teknik funkar bra, eller i andra situationer där hastighet inte är viktigt. men hänger man i ett rep 15 meter upp i luften och ska fota någon som sliter på en hård sportklätterled, eller står i midjedjup snö och väntar på en skidåkare som ska åka förbi, då har iaf inte jag tid att behöva tänka på det mekaniska, då vill jag veta att kameran sköter fokus och i viss grad slutartider eller bländare(kör oftast i Av).
 

Punkk

Avslutat medlemskap
Folk är för lata... ;) AF är smidigt (oftast).

/som är både lat och okunnig - svårt att veta vilket m42 som är värt att köpa.

Jag tycker det är ganska svårt att fokusera manuellt och hitta mer rätt än AF, men jag är väl både blind och lat. Nej, behöver nog fullformatssökare för det alternativt snittbilds-mattskiva.

Det är nåt jag erfarit efter jag fått en lensbaby, men det finns ju fler anledningar till missad fokus där :)
 

gunnar nordin

Aktiv medlem
Här måste man försvara sin heder

Efter att ha snöat in på analog med m42 och K och M optik så här kommer min lilla önske lista en mellan zoom till M42 en så där 75-150 och till DMD´n så såg jag en mycket praktisk en FA 24-90/3.5-4.5, då har jag ett hyfsat system för vinter bruk.
Gunnar
 

gunnar nordin

Aktiv medlem
Fösvara min heder

Jag som har snöat in på det analoga och M42 och M;K optik så på min önske lista står till M42 an en 75-150mm och till DMD´n med möjlighet att kunna uppgradera var det lider FA 24-90/3.5-4.5.
Då har jag ett system som fungerar på vintern "gillar inte att byta gluggar när det är kallt och snö".

G
 

Zewrak

Aktiv medlem
Jag som har snöat in på det analoga och M42 och M;K optik så på min önske lista står till M42 an en 75-150mm och till DMD´n med möjlighet att kunna uppgradera var det lider FA 24-90/3.5-4.5.
Då har jag ett system som fungerar på vintern "gillar inte att byta gluggar när det är kallt och snö".

G
Inte ska man byta heller. Det gör man ju hemma. ;). Mina senaste köp var ett Preset Takumar 105/2.8 och ett Auto Takumar 85/1.8. Två mycket bra objektiv som dessvärre ska byta ägare snart. När jag hittat någon som vill handla dem. :) Ska köpa studioblixtar och lär sälja av lite.
 
ANNONS