Annons

Vad en D300 utan AA kan ge för bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur får man snabbast av det!!

Skillanden var väl inte så där stor mellan hotroden och den "vanliga" D200.

Utan ett så blir det väldigt mkt moiré vi vissa motiv, som skulle kräva hemskt mycket jobb för att ta bort. Så inget för en kamera som D300 direkt.

Skulle vara intressant med två jämförande bilder på ett plåttak eller nåt liknande.

Jag har själv ibland haft problem med moiré när jag tagit bilder på byggnader klädda med plåttak med min Canon 40D som är känd för sitt kraftiga AA-filter. Undrar hur det skulle bli utan?

Ex: http://www.laderblom.com/fotoalbum/aag/slides/ag_vy2.html

Senast ändrad:
Vi har tidigare sett vad ett borttaget AA filter på en D200 kunde ge och nu har turen kommit till D300

http://www.maxmax.com/nikon_d300HR.htm

Uppenbart att de där bilderna var till för att sälja deras service. Har väldigt svårt att tro att d300 ger så kass skärpa i orginalutförande. Och sedan var ju kontrasten och färgerna anorlunda.

De nämner rentav att bilderna är tagna vid helt olika tillfällen.

Att ta bort AA-filtret ger såklart en viss förbättring men denna jämförelse är meningslös.

Uppenbart att de där bilderna var till för att sälja deras service. Har väldigt svårt att tro att d300 ger så kass skärpa i orginalutförande. Och sedan var ju kontrasten och färgerna anorlunda.

De nämner rentav att bilderna är tagna vid helt olika tillfällen.

Att ta bort AA-filtret ger såklart en viss förbättring men denna jämförelse är meningslös.

Det var nån här på fotosidan som fick sin kamera sabbad av dessa. (damm under glaset, bränt moderkort)

Och jämförelsebilderna är tagna olikadagar.

Varför inte bara ställa up en med och en utan filter och plåta samma motiv?

Nån som har lust att förklara var exakt aa-filtret sitter?

Antialiasfiltret sitter direkt på sensorn och sänker upplösningen en aning för att få bort onaturliga ränder i motiv som har regelbundna små mönster i samma storleksordning som sensorns upplösning eller en liten multipel därav. Typ takpannor, närbilder på tyg osv.

Skulle vara intressant med två jämförande bilder på ett plåttak eller nåt liknande.

Jag har själv ibland haft problem med moiré när jag tagit bilder på byggnader klädda med plåttak med min Canon 40D som är känd för sitt kraftiga AA-filter. Undrar hur det skulle bli utan?

Ex: http://www.laderblom.com/fotoalbum/aag/slides/ag_vy2.html
Det där är inte moiré, utan interferens mellan sensorns upplösning och linjerna i taket. Moiré är ett färgrelaterat problem som uppkommer vid Bayerinterpoleringen.

Antialiasfiltret sitter direkt på sensorn och sänker upplösningen en aning för att få bort onaturliga ränder i motiv som har regelbundna små mönster i samma storleksordning som sensorns upplösning eller en liten multipel därav. Typ takpannor, närbilder på tyg osv.
Tack! Var ju egentligen det jag ville veta, om det var nån fysiskt i kameran eller om det var nåt efter sensor som gjorde det.

Det där är inte moiré, utan interferens mellan sensorns upplösning och linjerna i taket.
Just det du beskriver är moire och även det man ser på bilden är klart och tydligt ett fall av moire.

Just det du beskriver är moire och även det man ser på bilden är klart och tydligt ett fall av moire.
Efter lite forskning så har du rätt, men det är en helt annan typ av moiré än den man brukar tala om när det gäller digitalkameror. Den interferens som syns i bilden beror på bildens storlek, och syns förhoppningsvis inte vid 100% visningsstorlek. Färgmoiré däremot, syns istället bara på pixelnivå.
Det är två helt olika fenomen, där det i exempelbilden inte har ett skvatt med kamerans AA-filter att göra.

Varför?

Om man inte är nöjd med skärpa och kontrast, är det inte bättre att satsa på riktigt bra optik samt en omgång i efterbehandling istället för att pilla bort filter framför sensorn.

Jag har förvisso inte läst igenom hela företagets sida men jag förutsätter att

1) Det är dyrt som fasen att genomföra
2) Fabriksgarantin ryker snabbare än en pixelpeepare zoomar till 100%

När det gäller exemplet med 300an verkar de ha kört olika stark unsharp mask och dessutom olika dagar etc. När det gäller 200an så påstår de ju att det är de själva som testat och att de använt en modifierad och en icke moddad kamera vid samma tidpunkt och att de dessutom inte efterskärpt bilderna.

Jag tycker att det var förvånande stor skillnad! Hade varit kul om det fanns möjlighet att på ett enkelt sätt själv plocka bort och sätta dit AA-filtret. Bilderna får ju sig verkligen ett lyft när det gäller detaljer/skärpa/kontrast, tror jag skulle kunna leva med lite moiré då och då.

ANNONS
Götaplatsens Foto