Mankan G
Aktiv medlem
Vi har tidigare sett vad ett borttaget AA filter på en D200 kunde ge och nu har turen kommit till D300
http://www.maxmax.com/nikon_d300HR.htm
http://www.maxmax.com/nikon_d300HR.htm
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Va? Skillnaden är ansenlig, åtmistone på min skärm. Dessutom tycks färgåtergivningen bli annorlunda.Skillanden var väl inte så där stor mellan hotroden och den "vanliga" D200.
Vi har tidigare sett vad ett borttaget AA filter på en D200 kunde ge och nu har turen kommit till D300
http://www.maxmax.com/nikon_d300HR.htm
Uppenbart att de där bilderna var till för att sälja deras service. Har väldigt svårt att tro att d300 ger så kass skärpa i orginalutförande. Och sedan var ju kontrasten och färgerna anorlunda.
De nämner rentav att bilderna är tagna vid helt olika tillfällen.
Att ta bort AA-filtret ger såklart en viss förbättring men denna jämförelse är meningslös.
Nån som har lust att förklara var exakt aa-filtret sitter?
Det där är inte moiré, utan interferens mellan sensorns upplösning och linjerna i taket. Moiré är ett färgrelaterat problem som uppkommer vid Bayerinterpoleringen.Skulle vara intressant med två jämförande bilder på ett plåttak eller nåt liknande.
Jag har själv ibland haft problem med moiré när jag tagit bilder på byggnader klädda med plåttak med min Canon 40D som är känd för sitt kraftiga AA-filter. Undrar hur det skulle bli utan?
Ex: http://www.laderblom.com/fotoalbum/aag/slides/ag_vy2.html
Varför inte bara ställa up en med och en utan filter och plåta samma motiv?
Det där är inte moiré, utan interferens mellan sensorns upplösning och linjerna i taket. Moiré är ett färgrelaterat problem som uppkommer vid Bayerinterpoleringen.
Tack! Var ju egentligen det jag ville veta, om det var nån fysiskt i kameran eller om det var nåt efter sensor som gjorde det.Antialiasfiltret sitter direkt på sensorn och sänker upplösningen en aning för att få bort onaturliga ränder i motiv som har regelbundna små mönster i samma storleksordning som sensorns upplösning eller en liten multipel därav. Typ takpannor, närbilder på tyg osv.
Just det du beskriver är moire och även det man ser på bilden är klart och tydligt ett fall av moire.Det där är inte moiré, utan interferens mellan sensorns upplösning och linjerna i taket.
Efter lite forskning så har du rätt, men det är en helt annan typ av moiré än den man brukar tala om när det gäller digitalkameror. Den interferens som syns i bilden beror på bildens storlek, och syns förhoppningsvis inte vid 100% visningsstorlek. Färgmoiré däremot, syns istället bara på pixelnivå.Just det du beskriver är moire och även det man ser på bilden är klart och tydligt ett fall av moire.
Jag har själv ibland haft problem med moiré när jag tagit bilder på byggnader klädda med plåttak med min Canon 40D som är känd för sitt kraftiga AA-filter. Undrar hur det skulle bli utan?
Ex: http://www.laderblom.com/fotoalbum/aag/slides/ag_vy2.html
Vi har tidigare sett vad ett borttaget AA filter på en D200 kunde ge och nu har turen kommit till D300
http://www.maxmax.com/nikon_d300HR.htm
varfor har "HR"-bilderna 10000x mer skarpning?
titta runt lampan langst ner, varldens fetaste halo som inte alls finns dar i "originalet"





