Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad får jag fota ??

Produkter
(logga in för att koppla)

david.roennlund

Aktiv medlem
Hej !

Jag har läst en hel del här på forumet om vad man får/inte får fota. Men finns det någon lag el dyl som man kan luta sig emot ?
För det känns som om jag vill ha lite kött på benen innan man ger sig ut i verkligeheten utanför forumet....

Mvh David

Du får fotografera allt du kan se om du står på offentlig plats, det spelar ingen om det du fotograferar inte är på offentlig plats. Enda undantaget gäller skyddsobjekt.

Lagar är ju konstruerade så att de talar om vad man inte får göra. Allt som de inte nämner är tillåtet. Därför är det svårt att hänvisa till en särskild paragraf som tillåter fotografering. Men fotografering skyddas i grundlagen i yttrandefrihetsgrundlagen.

Det finns säkert nån just lagtexterna och paragraferna bättre.

Även om du får ta en bild får du inte alltid publicera den hur som helst. Om bilden ska publiceras i reklam för kommersiell verksamhet eller på internet kan det behövas tillstånd av dem på bilden. Men det finns en del undantag också.

På privat mark som är offentlig bestämmaren över fotograferingen. Det måste dock finnas ett anslag eller att någon säger till dig för att fotoförbus ska gälla.

Tack för svaren , men grejen är att jag bara vet vad ni säger!
Jag kan ju inte lita på att ni har rätt !
Det var därför jag undrade om det fanns nåt att stötta sig mot !

Det egentligen bästa är att läsa lite rättegångar mot fotografer !
Vet nån hur man får tag i dessa !

Så ni menar att det bästa är att läsa hela lagboken och sen går det bra att göra allt det som inte står där :)

Ring polisen. De kan svara dig direkt.

I princip är allt som inte förjudet tillåtet. Men man bör ju ha lite egen moral också.

ANNONS
Götaplatsens Foto