Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad för objektiv ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

piik

Ny medlem
jag är då nybörjare på det här med objektiv och behöver lite hjälp nu av er för jag ska köpa ett nytt, jag har nu standardobjektivet som man får med till kameran när man köper den och jag har en D40x och blixten SB-600.

jag vill ha ett bra och prisvärt objektiv som tar väldigt bra rörelsebilder och som samtidigt gärna tar bra bilder på håll, och kanske i lite mörkare situationer (så som bröllop i kyrka ex.) har ni något att rekommendera? jag har tänkt mig lägga cirka 3000-4000 kr på ett objektiv. och jag är tacksam för all hjälp från er!

Du vill ha mycket i ett objektiv du...

Rörelsebilder, vad menar du då? Ta bra rörelsebilder kräver lite övning. Menar du bildstabilisering? Det kostar mer än din budget. Öva på.

Bilder på håll? Du kanske letar efter ett teleobjektiv eller en telezoom. Ett bra teleobjektiv är Nikkor AF 85 1.8D, det ligger inom din budget. Det saknar VR (bildstabilisering) och din D40x kan inte autofokusera med det. Men det fungerar väldigt bra i mörkare förhållanden.

Ett annat, telezoomobjektiv, som ligger inom budget är ju 55-200 4.5-5.6G VR som har bildstab. Eller 70-300 4.5-5.6G IF-ED VR som är strax ovanför din budget. Båda autofokuserar på din kamera, men är inte så ljusstarka. Köp till stativ!

Lycka till.

Sigma 18-50 2.8 och Tamron 17-50 2.8 är bra och privärda. De har samma zoom som kit-objektivet, så du kommer inte närmre, men de är mycket ljusstarkare, speciellt vid full zoom. Båda objektiven har inbyggd motor, men vet inte hur snabb.
Vilket av dem som är bäst beror nog bara på vem du frågar.

Vet inte om det är ngt för dig, men det är mitt tips.

Det naturliga andra valet för nybörjare med Nikon kameror är väl Nikon 55-200 4.5-5.6G VR...

För att tillfredställa dina krav på ljustyrka så krävs det en betydligt större budget tyvärr, bästa valet är då Nikon 70-200/f2.8 VR för runt 18.000:-.

/kent

Bokeh skrev:
Det naturliga andra valet för nybörjare med Nikon kameror är väl Nikon 55-200 4.5-5.6G VR...

För att tillfredställa dina krav på ljustyrka så krävs det en betydligt större budget tyvärr, bästa valet är då Nikon 70-200/f2.8 VR för runt 18.000:-.

/kent

Ett Sigma 70-200/2,8 kan hon ju köpa för under 7000:- så för en nybörjare så är ju Nikons 70-200mm lite overkill. Ett begagnat Sigma är inte fy skam och kan mycket väl rymmas inom budgeten på 4000:- Det ger förvisso ingen VR men det behövs ju inte hellre med den ljusstyrka som finns till hands. Sigma 70-200mm/2,8 passar fint på Nikon D40x med snabb autofocus i stil med Nikon original.

ANNONS
Götaplatsens Foto