Annons

Vad fanken är detta för fel? [Se Bildlänken]

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Ursäkta den vräkiga rubriken, men håller på att bli galen på detta.
Vid visning av bild i Photoshop, Lightroom och Windows Photo Gallery så visas bilden med korrekt färg.

Om jag lägger bilden som skrivbordsbakgrund så blir resultatet som nedan. Jag sitter och håller på att göra en fotobok och vid uppladdning uppstår samma problem!

Vad är felet?!
Kolla på länken nedan!

konstigafarger1.jpg

Vid visning av bild i Photoshop, Lightroom och Windows Photo Gallery så visas bilden med korrekt färg.

Om jag lägger bilden som skrivbordsbakgrund så blir resultatet som nedan. Jag sitter och håller på att göra en fotobok och vid uppladdning uppstår samma problem!

Vad är felet?!
Kolla på länken nedan!

konstigafarger1.jpg

Du har bilden med en annan färgprofil än sRGB. Det klarar PS av att hantera men inte windows eller internet explorer.

Konvertera bilden till SRGB i photoshop eller lightroom så blir det rätt.

Var ser jag färgrymden, hur konverterar jag? Jag har ca 70 bilder att konvertera.

Jag ska ladda upp bilderna till fujidirekt för framkallning, ¨måste jag konvertera bilderna eller fixar dom det på labbet?

Det står något om att man inte får använda "ICC" färgprofil, vad nu det är. Använder jag detta?

Tack för snabba svar!!! Jag behöver det verkligen, sitter under lite tidspress här.

Tack, men,
Finns ngt enkelt sätt att konvertera 70bilder?

Bilden ska ju iväg till ett fotolabb, måste jag fixa detta eller klarar deras maskiner av denna färgprofil?

Vad är felet?!
Kolla på länken nedan!

konstigafarger1.jpg

Antagligen har det att göra med att de program du radar upp hanterar färgprofiler medan en del webläsare och windows i sig självt inte gör det. Prova att spara bilden i färgrymden sRGB i photoshop så ser det nästan likadant ut (troligen, eventuellt och andra brasklappar)

Hej
Prova på en bild, ser det ok ut innan du micklar.

Spara för guds skull originalen intakt, för byta av färgrymd kan påverka bilden permanent om den är mindre (vissa toner försvinner), rgb är mindre än adobeRGB tex.

kolla med boktryckaren, de kanske tar den färgrymd du har, den står i listen ovanför bilden tex (8/rgb)

Roine

Tack, men,
Finns ngt enkelt sätt att konvertera 70bilder?

Bilden ska ju iväg till ett fotolabb, måste jag fixa detta eller klarar deras maskiner av denna färgprofil?

Ja, du kan använda Lightroom och exportera alla bilderna samtidigt med ny profil. Du kan också använda Image Processor med bilderna selekterade i Bridge.

Ska den till ett labb behöver du troligen inte göra det, åtminstone mitt labb (Crimson) klara av Adobe RGB om det är vad du har. Har du tagit fram dom I Lightroom ligger dom per default i profoto RGB och då vet jag inte.

I Photoshop EDIT>CONVERT TO PROFILE

står det:

"Source space
Profile: PROPHOTO RGB"

Är det något jätteudda eller klarar fujidirekt av denna profil?? Det är som sagt 70 bilder,.

sRGB

De flesta labb kör med sRGB som standard, vissa klarar AdobeRGB, men Prophoto RGB ska du inte använda, då detta klarar en "för stor" färgrymd, som labbet inta kan reproducera, vilket riskerar att leda till att bilderna inte ser bra ut alls.

Mitt tips är att du kollar med labbet om de fixar AdobeRGB, och i så fall anväder det, annars sRGB.
Glöm inte att se till att profilen är inbäddad (annars förutsätter labbet garanterat att det är sRGB).

Väldigt konstigt detta.

I min D300 står det om man trycker på infoknappen att sRGB är bra där man inte ska efterbehandla bilden, och att adobeRGB klarar av mycket mer efterbehandling. Jag har haft kameran inställd på adobeRGB, hur kommer det sig då att photoshop säger att jag har prophotoRGB?

Hej

Känns som du bör läsa på lite.

http://www.ekdahl.org/kurs/ps8colormanage/ps8_4.htm

Jag kör konsekvent sRGB på mina bilder jag konverterar från RAW då jag uteslutande använder dessa för WEB och i mina fotoböcker.
Har gjort 23 st olika böcker nu och det har funkat för mig.
Dock skall filerna vara i CMYK där jag trycker mina (pixopolis.se)

MEn läs denna sida förstår du, du har nog ställt in PS att konvertera utan att varna, kryssen lite längre ner.

Roine

Väldigt konstigt detta.

I min D300 står det om man trycker på infoknappen att sRGB är bra där man inte ska efterbehandla bilden, och att adobeRGB klarar av mycket mer efterbehandling. Jag har haft kameran inställd på adobeRGB, hur kommer det sig då att photoshop säger att jag har prophotoRGB?

Du har tagit bilden i RAW och då har den egentligen ingen färgprofil. Lightroom är per default inställt för profoto rgb och har lagt in den profilen i den renderade bilden.
Exportera nu om från Lightroom och välj sRGB så är du klar sedan.

Väldigt konstigt detta.

Använder du något program för att importera bilder från kameran så kanske det sker en omvandling där?

Ja självklart uppstår ju detta problem för att jag inte är tillräckligt kunnig som lekman...

Jag har nu konverterat en kopia av en bild från "ProPhoto RGB" till "sRGB IE61966-2.1"
Jag kan inte se några kvalitetsförluster, bilderna är identiska om man shiftar mellan dom. Är det bevis nog att dom kommer bli utan kvalitetsförlust hos labbet också?

Sen om någon kunde förklara en gång till hur jag konverterar alla 70bilderna lite snabbare än var bild för sig..

Du har tagit bilden i RAW och då har den egentligen ingen färgprofil. Lightroom är per default inställt för profoto rgb och har lagt in den profilen i den renderade bilden.

Du slog huvudet på spiken!
Jag kollade med några andra bilder som INTE är tagna i RAW, DOM har kamerans inställda "Adobe RGB" som färgrymd! Alla andra bilder som jag tagit i RAW har "ProPhoto RGB" som profil. Tack att du kom på det.

Hur ändrar jag default färgprofil i lightroom och vad bör jag välja för profil? Det är väl ingen vits att välja AdobeRGB om inte ens fotolabben kan hantera det?!

Kan du förklara det här närmare hur jag går tillväga?

I Lightroom, markera de bilder som du skall använda.

Välj File-Export.

I den dialogruta som kommer upp finns val för hur exporten skall gå till. Storlekar, skärpning, färgrymd, komprimering etc.

Mvh

Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto