Annons

Vad gör canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Finns det någon stans information om canons närmast i tidenliggande projekt? Vilka kameror som håller på att utvecklas och dessas features?

Jag har en 300D.Frågan är om jag vill köpa optik till den och därmed låsa mig vid märket. Fuji har ju släppt S3 som verkar spännande...

Johan

Canon och Nikon är alltid hemliga med vad som kommer för att inte störa försäljning av nuvarande kameror.

Fuji S3 är en mycket smal kamera som mest passar stativfotografer. Den är alldeles för långsam med RAW-format för de flesta användare. Dessutom blir RAW-filerna gigantiska. Men filerna blir fina med rekordstort dynamiskt omfång.

Men du får mer reel upplösning med en 350D.

/M

Det är nog uteslutet iaf på mycket lång tid, då canon gjort ett antal EF-S objektiv, vilka ju inte passar på kameror med fullstor sensor.

Johan Carlström skrev:
Finns det någon stans information om canons närmast i tidenliggande projekt? Vilka kameror som håller på att utvecklas och dessas features?

Jag har en 300D.Frågan är om jag vill köpa optik till den och därmed låsa mig vid märket. Fuji har ju släppt S3 som verkar spännande...

Johan

Om man tittar på vilka som leder utvecklingen så kan man kolla på antalet patent i Japan.
HAr för mig att i alla fall under 90 talet var Canon det företag med flest patent i hela industriella japan (självklart är det ju en massa icke kamera relaterad teknik i ett så brett företag). Det innebär att om bara 1% av dessa kommer i kameror under kommande årtionde så har de massor av intressanta nyheter...

Canon har i 20 år varit en av de 2 största på AF kameror.
Många pressforografer bytte från Nikon till Canon på 80 talet... Det säger en del med tanke på vad de investerar i sina utrustningar...

Jag tror inte att du har någon anledning att inte hålla fast vid Canon
De har ju med EF-S serien och 300D populariserat DSR för den vanluge brukaren och troligen ökat försäljningen av systemkameror (och framförallt omsättningen på det segmentet) med många procent...

Så.. Du har gjort ett bra val (Jonas som gjorde samma val 95 och vägrar ändra sig)

Även en 300D räcker långt (se nedan)

Fartfylld bubbla

Jag väntar på den dagen när 1D MKII-sensorn hamnar i en konsumentkamera... Då blir det dags att byta upp sig från 10:an för min del =o) X1,3 känn precis lagom tycker jag...

...undrar om den dagen kommer?

Både Nikon och Canon har tillräckligt med prylar i sina sortiment för att man ändå aldrig har råd att köpa det man vill ha...
Det kvittar helt vilket märke man satsar på ur det perspektivet
Tekniskt är de också hack i häl på varandra, varken mer eller mindre. Nyss hade D70 bollen med den kanske bästa budget-DSLR'en. Just nur är det nog 350D, nästa dag Nikon (eller Minolta?) osv. i all oändlighet...

ANNONS
Götaplatsens Foto