Annons

Vad gör man av med gamla prylar?

Produkter
(logga in för att koppla)

gorred

Aktiv medlem
Familjen har erhållit en donation, ett arv från en släkting som varit hängiven amatörfotograf, och under åren samlat på sig fotoutrustning - se nedan;

1) En Konica Autoreflex T4 med tre objektiv och instruktionsbok i mkt bra skick. Objektiv: a) SIGMA MINI-WIDE Made in Japan 1:28 f=28mm Multi-coated ¤52 b) KONICA HEXANON AR 135mm F3,5 Japan ¤55 c) KONICA HEXANON AR 50mm F1,7 Japan ¤55. Mkt bra skick Allt packat i en fotoväska av läder i bra skick.
2) En gammal Zeiss IKON med objektivet Klio NOVAR- ANASTIGMAT 1:4,5 f=11cm. När man öppnar så kommer objektivet ut som en dragspelsbälg. Lite sliten. Tillbehör Zeiss IKON (ljusmätare?) med ASA och DIN-inställningar IKOPHOT i läderetui. Bra skick.
3) En Practica FX3med objektiv Jena Nr.4668984 Tr 1:4 f=13,5 Bra skick.
4) Objektiv Orestor 2,8/135 Meyer optik Görlitz 4925447 Mkt bra skick
5) Blixt Sunpak Auto 3075 G Med instuktionsbok. Mkt bra skick.

Min fråga: Någon som vet om det finns intresse för sådana här saker? Är de värda något? Någon som är intresserad? Vart kan man vända sig?

//Göran
 
Ta bilder på det och lägg ut på Blocket om du inte vill behålla dom. Borde finnas någon samlare som kan vara intresserad.
 
Hej

Det finns ytterligare en dimension kring detta.
Har själv kvar mina Pentax objektiv från sent 70 och tidigt 80
Köpte konverteringsringar via eBay och använder dem numera på min Canon EOS 7D

Många praktiska nackdelar som avsaknad av autofokus och stabilisator etc MEN skärpan kan väl mäta sig. Byggkvaliten och färgerna är dock bättre om man jämför med de objektiv jag har råd att köpa

Men vet inget om just Konica objektiven och om de passar över huvud taget
//LGN
 
Kanske vore en bra idé att titta på Tradera. Säljs mycket analoga prylar där. Har själv lite Minolta gluggar jag ska lägga ut där. Mvh Stig
 
Hej

Det finns ytterligare en dimension kring detta.
Har själv kvar mina Pentax objektiv från sent 70 och tidigt 80
Köpte konverteringsringar via eBay och använder dem numera på min Canon EOS 7D

Många praktiska nackdelar som avsaknad av autofokus och stabilisator etc MEN skärpan kan väl mäta sig. Byggkvaliten och färgerna är dock bättre om man jämför med de objektiv jag har råd att köpa

Men vet inget om just Konica objektiven och om de passar över huvud taget
//LGN

Hej !

Just Konica är hopplösa på spegelreflexer, kort avstånd mellan fattning - skärpeplan,
på spegellösa typ Nex mm bör det gå bra.

Det är lite olika om äldre optik ger bra bilder, inget självklart att det man
tror är bra är det, och tvärt om, "nedklassade" kan vara riktigt, riktigt bra.
Högupplösande sensorer ställer högre krav på upplösning vid höga linjefrekvenser än film.
Sök och läs tester /omdömen om resp obktiv.
 
Familjen har erhållit en donation, ett arv från en släkting som varit hängiven amatörfotograf, och under åren samlat på sig fotoutrustning - se nedan;

1) En Konica Autoreflex T4 med tre objektiv och instruktionsbok i mkt bra skick. Objektiv: a) SIGMA MINI-WIDE Made in Japan 1:28 f=28mm Multi-coated ¤52 b) KONICA HEXANON AR 135mm F3,5 Japan ¤55 c) KONICA HEXANON AR 50mm F1,7 Japan ¤55. Mkt bra skick Allt packat i en fotoväska av läder i bra skick.
2) En gammal Zeiss IKON med objektivet Klio NOVAR- ANASTIGMAT 1:4,5 f=11cm. När man öppnar så kommer objektivet ut som en dragspelsbälg. Lite sliten. Tillbehör Zeiss IKON (ljusmätare?) med ASA och DIN-inställningar IKOPHOT i läderetui. Bra skick.
3) En Practica FX3med objektiv Jena Nr.4668984 Tr 1:4 f=13,5 Bra skick.
4) Objektiv Orestor 2,8/135 Meyer optik Görlitz 4925447 Mkt bra skick
5) Blixt Sunpak Auto 3075 G Med instuktionsbok. Mkt bra skick.

Min fråga: Någon som vet om det finns intresse för sådana här saker? Är de värda något? Någon som är intresserad? Vart kan man vända sig?

//Göran

behåll dem! det är väl ett roligt minne. ska du sälja så rekommenderar jag tradera. jag tror inte att du får mer än 1000kr dock.
 
Exponeringsmätaren Ikophot är en selenmätare och kom redan på 50-talet. Den typen av mätare blir rätt trötta med åren så den kan du lämna till elekronikinsamlingen.

Blixten Sunpak Auto 3075 är en rätt kraftfull sak med ett ledtal på omkring 30 och med inbyggd exponeringsautomatik samt ett manuellt läge med 1/16-dels effekt. Om du inte har provat den redan så gör så här: Stoppa i batterier och sätt den på Man 1/16 och kör igång blixten. Vänta en lång stund efter att den signalerat att den är klar innan du trycker på testknappen. På så sätt begränsar du urladdningen av kondensatorn och den efterföljande uppladdningen av den blir en smula lugnare. Det här kan du sedan upprepa några gånger innan du låter blixten lösa ut på full effekt = Auto och långt avstånd. Kondensatorn i en blixt som inte använts på lång tid kan vara en smula känslig och i värsta fall smälla med viss rökutveckling som följd => elektronikskroten.

Den här blixten kom på slutet av 70-talet och är faktiskt avsedd för både alkaliska batterier (som var både dyra och mindre vanliga då) och uppladdningsbara NiCd batterier. De senare kan leverera rätt bra med kräm momentant och det tyder på att blixten är rejält dimensionerad. Det går naturligtvis att använda moderna uppladdningsbara batterier också.

Har du möjlighet att mäta spänningen med ett bra instrument (Ri minst 10 000 ohm/Volt) i blixtens sladd så gör det. Eftersom det är en tyristorstyrd blixt borde den ge låg spänning ut till kameran. Är spänningen inte högre än 10-12 V kan den eventuellt användas tillsammans med moderna kameror och manuell inställning av tid och bländare. Läs dock din kamerabrux först om vad den säger om anslutning av externa blixtar och studioblixtar. Den kan definitivt användas som slavblixt tillsammans med en optisk utlösare som det beskrivs i blixtens egen brux.
 
Jo, jag är alltså sugen på att faktiskt använda grejorna. Minns farsans bälgkamera som jag började fota med på 50-talet, har tittat på de bilderna idag (sv/v) och är grymt imponerad. Och det är väl så att grejorna i sig inte är mycket värda på marknaden i pengar. Och blixten lät intressant. Kanske bäst att behålla dem...
 
Jo, jag är alltså sugen på att faktiskt använda grejorna. Minns farsans bälgkamera som jag började fota med på 50-talet, har tittat på de bilderna idag (sv/v) och är grymt imponerad. Och det är väl så att grejorna i sig inte är mycket värda på marknaden i pengar. Och blixten lät intressant. Kanske bäst att behålla dem...

Ah glöm inte att testa objektiven ordentligt, personligen använder jag Meyer 135.an så ofta jag kan, bra ex är hyfsat bra så länge du inte får in ströljus på frontlinsen, tog en serie med den på en teater för något år sedan, http://www.knytpunkt.com/artiklar.php?id=641 alla bilder utom den sista är 135:an, den sista bilden är dock Meyer Oreston 50/1,8 :)

CZJ 135/4 har jag inte testat, men vad jag förstått via div forum ska den vara bättre än Meyer 135:an men inte riktigt lika bra som CZJ 135/3,5.

//Johan
 
Orrestor optiken är lika som jag har hemma.. den är grym.. släng på den på din digitala kamera med en konverter och du har en fin-fin manuell porträttglugg
 
Hej !

Just Konica är hopplösa på spegelreflexer, kort avstånd mellan fattning - skärpeplan,
på spegellösa typ Nex mm bör det gå bra.

Det är lite olika om äldre optik ger bra bilder, inget självklart att det man
tror är bra är det, och tvärt om, "nedklassade" kan vara riktigt, riktigt bra.
Högupplösande sensorer ställer högre krav på upplösning vid höga linjefrekvenser än film.
Sök och läs tester /omdömen om resp obktiv.

Som Konicafotograf i dryga 20 år kan jag säg att ekonomiska värdet på de uppradade sakerna är mycket nära 0. Möjligen att någon kan vara intresserad av T4:an om den är verkligt fin. T4 på begmarknaden är inte supervanliga, annars går husen idag för som mest 100-150 kr.

Om Konica är så hopplösa på spegelreflexer så är det intressant att Olympus valde den fattningen! :) Olympus 3/4-system har Konicafattning med ett undantag. Man måste ta bort nedbländningspinnen på Konica, sen fungerar objektiven utmärkt om man ställer in exponering och bländare manuellt. Sen kanske det inte är så roligt eftersom många äldre objektiv kanske inte riktigt håller dagens skärpa.
 
Som Konicafotograf i dryga 20 år kan jag säg att ekonomiska värdet på de uppradade sakerna är mycket nära 0. Möjligen att någon kan vara intresserad av T4:an om den är verkligt fin. T4 på begmarknaden är inte supervanliga, annars går husen idag för som mest 100-150 kr.

Om Konica är så hopplösa på spegelreflexer så är det intressant att Olympus valde den fattningen! :) Olympus 3/4-system har Konicafattning med ett undantag. Man måste ta bort nedbländningspinnen på Konica, sen fungerar objektiven utmärkt om man ställer in exponering och bländare manuellt. Sen kanske det inte är så roligt eftersom många äldre objektiv kanske inte riktigt håller dagens skärpa.

Hej !
Jo, de är hopplösa, inte för någon sorts teknisk eller kvalitet brist,
eller för att det är nått sorts annat fel, utan för att det inte går
att montera på en dslr med adapter pga det korta avståndet
mellan fattning-filmplan.



Jag försökte justera om ett hexanon 135/3,5 genom att flytta i gängingångarna,
men det gick inte, bakdelen tog i fattningen.
För övrigt så passar de även i Olympus OM fattning, ev med lite våld.

Plananen för detta är att montera i bälg och ha till Macro, men ligger
just nu i träda.
Ev hinner jag skaffa en spegellös innan, manvet aldrig.

//MW
 
Om Konica är så hopplösa på spegelreflexer så är det intressant att Olympus valde den fattningen! :) Olympus 3/4-system har Konicafattning med ett undantag. Man måste ta bort nedbländningspinnen på Konica, sen fungerar objektiven utmärkt om man ställer in exponering och bländare manuellt. Sen kanske det inte är så roligt eftersom många äldre objektiv kanske inte riktigt håller dagens skärpa.

Även Nikons F-fattning är i stort sett samma som Konicas AR-fattning. Det finns väl helt enkelt inte hur många lämpliga sätt som helst att göra en bajonettfattning.

För att kunna använda ett Konica AR-objektiv på en Four Thirds-kamera så måste man förutom det du skrev ovan även lägga in en distansring "innanför" fattningen på objektivet. På en Nikon är det bara att klämma dit AR-objektivet (med viss försiktighet), men man får inte fokus till oändligt.
 
Faktiskt betingar dina Konicaobjektiv lite, inte alls mycket, men lite. 50:an har oerhört gott rykte, en av de skarpaste som finns, men väldigt vanlig. 200 kr är den definitivt möjlig att sälja för, kanske lite mer. Miniwiden får du lika mycket för minst och 135:an högst en hundring. Allt detta pga att de kan användas på spegellösa kameror som t ex Sony Nex. Jag har alla tre och de är alla bra inom vad de är, men 50:an glänser som sagt
 
ANNONS