Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad hände med Olympus nya DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy Thörne

Avslutat medlemskap
Nå, är Photokina över eller? Går fortfarande och väntar på någon nyhet om den nya DSLR-kameran från Olympus som ska ta över efter E-1.

Har den blivit utannonserad bara att det är jag som missat den?

Va? Är det sant? Hehe, ruskigt dålig koll jag har. Trodde Photokina höll på för fullt nu när både Canon och Nikon utannonserat nya kameror som tokar!

Aja, goda tider framöver alltså! ;)

Hoppa direkt till Olympussidan på Photokina här

Intressant... 8 megapixel, 14-45 mm:s zoomobjektiv, 40-150 mm:s telezoom, vertikalgrepp. Ej prismasökare, i stället något man kallar "optical porro finder". Samt inbyggd blixt. Kameran ser riktigt kompakt ut.

Frågan är vad den kommer att kosta?

Kallar dom det verkligen "optical porro finder"? Gäller att man inte slinter och skriver n istället för r, vem vet vad man ser i sökaren då? ;-)

Mvh Jörgen

Ja... det finns en klart överhängande risk för att man tar alldeles för många "porriga" bilder med en sådan kamera!

:-D

DP Review skriver om Olympus E-300, och man förklarar lite tydligare vad en "porro finder" är:

"it has unique TTL Optical Porro Finder (mirrors instead of glass prisms) viewfinder which uses a sideways swinging mirror system."

eos30 skrev:
Kallar dom det verkligen "optical porro finder"? Gäller att man inte slinter och skriver n istället för r, vem vet vad man ser i sökaren då? ;-)

Mvh Jörgen

Kanske nått för finländska naturfotografer? "Optical Poro* Finder"...

:-D

*poro = ren på finska

Jag har kollat på den idag lite snabbt. Nättare än E-1; 8mpix; antidammfunktion; porroprisma som sagt. Något speciellt ni vill veta?

Den är ej prissatt än, första leverans i mitten av december.

Mmmm, jäklar vad fin den verkar! Kliar i fingrarna nu här...

Det är väl bara att börja spara, som fattig student lär det väl dröja innan jag har råd med en sådan här skönhet.

Är inte zuiko-objektiven rätt dyra?

Enligt Kaj Thon på Digit.no ska E-300 kunna hävda sig prismässigt gentemot Canon EOS 300D. En intressant nyhet som ser lovande ut.

mr.b skrev:Ej prismasökare, i stället något man kallar "optical porro finder". Samt inbyggd blixt. Kameran ser riktigt kompakt ut.
[/B]

Med risk att göra dig besviken så måste jag nämna det att "porro finder" är en teknik som används i kikare, så kallad porro-prisma. Minolta Vectis var den första systemkameran som använde denna klassiska teknik. Inget nytt under solen alltså, utan bara en bland systemkameror lite ovanlig teknik. Den möjliggör en sidoplacering av sökaren, vad man tycker om det är en smaksak och nog mycket en vanesak.

Apropå storleken - ja, den verkar ju kompakt - iallafall på höjden. Men den är bredare än Pentax nya *ist DS...

ANNONS
Götaplatsens Foto