Annons

Vad händer med begagnat-marknaden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hängbjörk

Aktiv medlem
Att så många dyra grejer sänks ett par tusen. Det är förstås en helgkampanj, men jag gissar också på att ett företag inte vill ha FÖR många pengar bundna i begagnade varor, såsom tre fyra likadana objektiv inne samtidigt, för att ta ett exempel. Och jag minns när det dyra Nikon 14-24 aldrig gick under tiotusen begagnat (just så mycket kostar ett begagnat nu hos en konkurrerande firma). Så det som är bra är att det är köpläge för den som har råd och inte tänker byta till spegellöst eller köra med konverter.
 
Senast ändrad:

lonian

Aktiv medlem
Nu när jag har Z6 och d750 så ser jag klart fördelarna i båda kameror. Jag kan få F objektiv att rulla på Z kameran så många objektiv byts inte ut. Jag kommer dock göra mig av med tamron 15-30 f2.8 och nikon 50f1.8G för att inhandla nikon z50f1. 8 samt antingen nikon z14-30f4 eller invänta nikon z14-24f2.8. Nikon 20mmf1.8G ser jag dock ingen anledning att byta ut. Den nya 20mm är större och tyngre.
 

martinot

Aktiv medlem
Att så många dyra grejer sänks ett par tusen. Det är förstås en helgkampanj,
Ser inget onormalt med att CP (eller andra för den delen) kör en helgkampanj.

Det var dessutom inte speciellt många prylar, och (för att vara lite on-topic) en hel del spegellöst (var långt ifrån bara objektiv som var för DSLR).
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag tror den begagnade marknaden kommer stå sig bra framöver, dom flesta drar sig nog för att investera i nya prylar i den mörka tid vi går tillmötes i den Corona drabbade ekonomin i världen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hej alla på Fotosidan. Har sökt men ej hittat en tråd om detta.

Jag har två saker jag funderar på:

1. Vad hände med begagnat-marknaden när de spegellösa DSLR-kamerorna blev fler och fler i höstas?
Min erfarenhet är att åtminstone begagnade objektiv och hus till Nikon sjönk med flera tusenlappar eller kanske bättre med cirka tjugofem procent jämfört med före det spegellösas entré.

Håller ni med? Jag har sett på åtminstone en svensk auktionssajt och på de stor nätbutikernas begagnat-sidor. Detta är ju trevligt för oss som brukar handla begagnat men inte så roligt för den som ännu snabbare ser en halvering av ett nytt objektivs värde. Och hur länge kommer affärer och nätbutiker att ta emot/köpa in begagnat och till och med ge sex månaders garanti? Jag har bestämt mig för att hoppa över allt spegellöst och köra med de tre hus jag har. Men de som köper spegellös DSLR har väl i de flesta fall en tidigare dyr utrustning som de vill bli av med först.

2. Vad händer nu med all oro och alla sjukvarningar och allt som blir inställt och en minskad lust att köpa nytt och kanske tvång att sälja av för att man ska få loss kontanter till viktigare saker.
Jag fattar så klart att ingen vet något om framtiden och om en så här unik situation. Men vad tror ni? Tillgången kommer kanske att minska när även de som gör grejerna blir sjuka eller permitterade?

Bästa hälsningar
Frippe
Gällande punkt 1 kan det säkert stämma men att köpa nytt medför alltid en risk att tappa mycket. Vill man köpa nytt är det nu som förr ett säkert sätt att förlora pengar vid försäljning men det är en del av risken. Kamerautrustning är i regel ingen investering.

Gällande punkt 2 är detta en överhängande risk. Ingen vet hur ekonomin går efter coronakrisen och pågår den länge är ju risken för ekonomin sannolikt större så som andra medlemmar redan sagt - man avvaktar sällan köp nu - och givetvis gör många det och det drabbar ju handeln (mm) hårt. Då permitteras eller varslats folk som i sin tur inte vågar köpa i en ond cirkel. Det är synd om många nu.
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Hej igen, nu efter några veckor vill jag skriva ett nytt inlägg i denna tråd.

Slå inte ihjäl mig bara för att jag spekulerar lite och gärna vill höra vad ni andra tycker, speciellt ni som inte har Nikon och alltså sådana märkesgrejer som jag inte har koll på.

Jag tycker nog att tendensen håller i sig på en auktionssajt som Tradera att priserna på begagnat sjunker lite efter hand och mest på billigare objektiv och kamerahus medan proffsgrejer står sig bättre. Inte så konstigt, förstås.

Möjligen ser jag en tendens till att allt hemmasittande lett till köplust så att priserna stabiliserat sig sista veckan. Kan det vara så enkelt att frestelsen blir för stor att "konsumera"?

Även hos Cyber kan man se en märklig tendens, nämligen att Nikons grejer har gått åt under sista veckorna mycket mer än andra märkens.


Jag minns när Cyber hade över femtio Nikon-saker begagnade och nu bara lite drygt tjugo. MEN även här verkar det vara de proffsiga objektiven som går åt mest, såsom de dyra zoomarna 24-70 och 70-200. Dock verkar ingen ha råd att slå till på de riktig dyra objektiven.

Kan man gissa att det är sedan tidigare sugna fotografer som nu passar på att "äntligen" skaffa de proffsiga grejerna som de väntat på att få råd med???

Är det bara mängden av Canon-fotografer som leder till härligt köpläge och att det märket har tre gånger fler på begagnat än Sony? Eller är det så att Sony är så bra och har dragit till sig så många proffs att ganska få byter/säljer av något Sony?

Vänliga hälsningar
Frippe
 

Ventures

Aktiv medlem
Det funkar nog inte som med oljepriset med fotogrejor. Yrkesfotografer som tänkt köpa nytt de senaste veckorna kanske har hejdat sig. I övrigt borde marknaden vara relativt trög. Nu när folk verkar ha mycket tid över kanske de köper en ny kamera och ger sig ut i vårsolen?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Sällanköpshandeln lider av dålig efterfrågan. Det går bra att vänta med sådana inköp. Det kommer att drabba fotogrejorna också. Förr eller senare. Behovet av att sälja kommer att öka i takt med att mångas ekonomi försämras. Det kommer därför att bli lite jobbigt framöver.
 

charlesco1992

Ny medlem
Jodå, flera av dessa objektiv har tredjepartarna lanserat ganska sentida, antingen nya varianter eller nya objektiv. Sedan är det fel att säga att jag bara tycker att tredjepartare är "the way to go". Det är en avvägning, men vissa av de nyare objektiv är helt klart på många sätt bättre än Nikons egna som i vissa fall börjar bli ganska gamla konstruktioner med den optiska utveckling som skett på senare år. Däremot är ju t ex 28/1,4 och 105/1,4 något annat.

Sedan körde Nikon en lång kampanj på en hel del kameror och objektiv. Dessutom verkar vissa ägna sig åt att köpa av skattesmitande företag utomlands, till priser som ligger en bra bit under svenska nypriser.

Jag påstår inte att Z-objektiven inte påverkar. Alla nya objektiv påverkar äldre objektiv. Det är ingenting nytt och så är det oavsett om det är F- eller Z-fattning, eftersom det är ett spel både mellan vilka folk vill ha och hur många av ett visst objektiv som dyker upp på andrahandsmarknaden. Det jag invänder emot är den dramaturgiska framställningen där man väljer att helt bortse från andra saker som också påverkar prisbilden än den enkla logiken "spegellöst är fantastiskt och spegelreflex är gammalt mög".

Man får också hålla i minnet att det finns en anledning till att tillverkare som Nikon ofta lanserat ett dyrare och ljusstarkare objektiv först, väntat tills det sålt en rejäl omgång och först därefter lanserat ett nytt ljussvagare som ibland inte varit så fasligt mycket, eller inte alls, sämre optiskt. Nikon har dock delvis valt en annan variant med en medelväg i Z-systemet i och med de högpresterande 1,8:eek:rna.
mouse clicker
Men en dag finns det funktioner i det nya som saknas i det gamla som gör att även du kommer överväga ett byte. Jag sitter med en D5 och en D850 och gluggar från 600/f4 ner till 14-24/2.8 och kommer inte heller att rusa för att byta.
 
Senast ändrad:

Hängbjörk

Aktiv medlem
Hej igen, trådskaparen återkommer här.

Det är nu sex månader senare och jag vill gärna liva upp tråden och fråga er andra vad ni NU har för erfarenheter av andrahandsmarknaden.

HUR TYCKER NI ATT BEGAGNAT-MARKNADEN SER UT I DAG?

SER NI NÅGRA TRENDER VAD GÄLLER PRIS OCH EFTERFRÅGAN?

HAR NI FÅTT UNGEFÄR DET RIMLIGA FÖR ERA BEGAGNADE GREJER?


Jag tycker att jag aldrig sett så mycket begagnat ute på t ex Tradera och att mycket blir osålt i dag som för samma belopp skulle gått direkt för ett år sedan. Men jag ser kanske fel???

OCH lite pinsamt är det kanske, men jag har faktiskt för någon vecka sedan sålt av och bytt in större delen av allt jag hade för Nikon DSLR och köpt spegellöst. Ett skäl är när åldern kommer smygande och händerna inte riktigt orkar arbeta med så tunga grejer. Ett annat är att det inte längre går att förvara massor av olika saker och hålla reda på dem utan att blanda ihop tillbehören...

MEN tänker behålla en D3x som snuttefilt och minne av fornstora dagar och en billig DX för slit och släng-fotande, vilket förstås kan verka irrationellt. OCH några F-objektiv för att testa hur bra Z fungerar med adaptern.

Hoppas det finns fler som gör lika känslomässiga val som jag därute???
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen en blixt som annonserades ut på blocket av en butik i södra Sverige. Priset från butiken var lägre än någon av privatannonserna.
Det ingick tre månaders garanti.
Dagen efter fanns ytterligare annons för samma sorts blixt från en annan butik. Samma pris och alltså även den lägre än privatannonserna.

När jag nu kikar in på Blocket verkar de flesta privatannonserade blixtarna fortfarande vara till salu
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag ligger lågt och bevakar inte begmarknaden så aktivt nu. Jag saknar inte något direkt i utrustningen. Så länge allt fungerar.
Vad som troligen är dåligt är att låta kamerahus (DSLR) bli liggande i byrålådan. De självdör om de inte används. Knappar och reglage kan börja glappa och värdet fortsätter sjunka.

Det kan stämma att mycket blir osålt. Många har kanske annat fokus i nuläget. Eller följer strömmen mot "spegellöst". Det verkar som begagnatpriserna går nedåt ändå även om vissa säljare försöker med orimliga priser.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tror Nikon är ett specialfall. Tänk på att den smala F bajonetten ledde till långa objektiv jag med Canon med en bredare bajonett. Nu tänker jag ffa på 24-70 och 70-200 med f/2,8. Med den nya Nikonfattningen finns mycket att tjäna i prestanda och potentiellt på sikt i storlek. Lägg därtill att alla icke-AF-S/AF-I plötsligt blev mindre intressanta då de tappar AF på Z-kamerorna. Utan en riktig framtid tar begpriset rejält med stryk. Sedan den större frågan, om man ändå byter fattning, hur många passar på att byta system och till/från vad?
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag har haft en del fotoprylar ute till försäljning under 2020 och håller med om att begagnatmarknaden är trög och avvaktande. Det är idag svårt att få ut 50% av lägsta nypris på Prisjakt, även för grejer som är i nyskick, utan minsta skråma. Det är köparens marknad just nu.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En stor del av den oförmågan har handlat, och handlar till viss del fortfarande just om brister i den teknik som spegelfria kameror är beroende av - i synnerhet snabb utläsning av sensorn.

Det är faktiskt bara de tre senaste åren det funnits spegelfria modeller som verkligen och rakt igenom alla olika typer av fotografering konkurrerat prestandamässigt med spegelreflexer - om vi pratar saker som sökarupplevelse, autofokusprestanda med mera.

Alla teknikskiften tar tid och det i synnerhet när det gäller teknik där det finns inlåsningseffekter. Systemkameramarknaden har ju alltid präglats av en tröghet när det gäller att byta objektivfattning. Så var de långt före spegelfritt och så kommer det fortsätta vara med spegelfritt.

Det var därför det var viktigt för Canon och Nikon - som ju har de överlägset största flockarna av befintliga objektiv ute på marknaden - att deras spegelfria modeller direkt från start kunde använda de befintliga spegelreflexobjektiven.

Och det här sista - ihop med en stor mängd kvarvarande spegelreflexfotografer - gör ju också att Canons och Nikons spegelreflexobjektiv inte sjunkit i värde på samma sätt som till exempel gamla Sony A-objektiv. Här håller jag alltså inte med trådskaparen, jag har inte sett något tydligt prisfall i alla fall på Nikon-objektiv.

På längre sikt, när det börjar finnas ett bättre utbud av begagnade spegelfria objektiv kommer spegelreflexobjektiven tappa i värde - så som alla äldre objektiv gör.

Men än så länge skulle jag hävda, och där håller jag alltså inte med trådskaparen, att priserna på begagnade Nikon-objektiv för spegelreflexer faktiskt inte sjunkit speciellt mycket - jag letar sedan flera år efter några specifika objektiv att köpa till bra pris begagnat och håller därför ganska noga öga på bland annat Blocket :)
Jag såg siffror på försäljning i antal för 2019 för ett tag sedan och om jag inte minns fel så var då relationen sålda units 3:1 fortfarande i favör för DSLR-hus för Canon. Även om det skulle ha ändrats drastiskt 2020 så säljs det säkert oerhört mycket fler DSLR-objektiv än R-objektiv fortfarande . Sedan har man ju dessutom den installerade basen där R-systemet ännu är en flugskit (som dock säkert växer snabbt)

Jag tror en jämförelse med Sony A-mounthistorien riskerar att leda rätt fel om man applicerar den på Canon och Nikon. Konica Minolta hade nog bara kring 4-5% som max av DSLR-marknaden och Sony förmådde heller inte lygta den andelen särskilt mycket. Det var först med A7r II intresset verkligen lyfte för Sony och E-mount och man fick ett riktigt momentum och det berodde nog mycket på att rätt många Canon-fotografer blivit intresserade av de två stegs bättre DR som i ett slag blivit tillgängliga med Sonys då nya 16 MP sensor som kom först i Sonys A580 och Nikons A7000.

Minns Micke Risedalsrätt omskakande jämförelse av A7000 med Canons 5D MK II där han lyfte jämförelsebilderna 4 steg och hur det avslöjade att sensorn i D7000 åkte cirklar kring Canons FF dito, trots att den var över 2 ggr så stor. Jag tror skillnaden chockade många Canon-fotografer vid denna tid. Canon-bildarna uppvisade fula bandningar och färgskiftningar som inte alls gick att se i Nikon-bilderna. Det visade att teknikfaktorn kunde trumfa sensorstorlek i vissa samanhang.

När det gäller de svenska priserna så har dessa gått upp märkligt nog de senaste åren och även priserna på exv. mitt gamla A7III-hus ligger fortfarande på 24 000 hus de stora återförsäljarna i landet. Mitt gamla Sony 70-200/4 tror hag nu kostar kring 17000 och vad jag minns betalade jag under 14 000 för det för fem år sedan.

Jag tror dollarkursen varit ett stort skäl för den ligger på nära 10 kronor nu även om det är några veckor sedan jag kollade sist.

Men det är också så att efterfrågan nu är riktigt svag och det märks bl.a på den cash back på mellan 1000 och drygt 4000 man nu kan få på olika Sony-grejor och jag antar att även Canikon har en liknande situation att hantera även om Canon verkar gå förhållandevis bra med sina nya fina modeller. Så de högre priserna måste justeras nu med hänsyn till cash back och då blir skillnaden inte så stor.

En annan viktig faktor man inte ska glömma är att ett DSLR-objektiv kan användas både på DSLR-er och spegellösa medan de nya objektiven endast kan användas på de nya husen. Det gör nog att många fortsätter efterfråga DSLR-objektiven ävennom de inte alltid är helt optimala på spegellösa.
 
Senast ändrad:
ANNONS