Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har man för nytta av vertikalgrepp..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spygg

Aktiv medlem
...OK - jag börjar att sätta på mig en dumstrut och fortsätter sedan med min fråga, vilken ni säkert redan fått klart för er hur den lyder genom att läsa rubriken...:

Jag har sett att flera butiker nu rear ut BG-E1-greppet till min kamera - en Canon EOS 300D - för typ halva priset, och funderar på om jag ska slå till eller ej, och om JAG har någon nytta av det.

Visst - jag får bättre batteritid (om jag köper ytterligare ett batteri också vill säga...), och jag får en avtryckare till som kanske är enklare om jag tar bilder med en vertikalvänd kamera (och jag har i ärlighetens namn aldrig tyckt det varit så jobbigt att ta kort på höjdled förut, men jag kanske har fel?), men är det allt? Blir inte kameran mycket klumpigare också? Hur mycket nytta har man EGENTLIGEN av ett vertikalgrepp? Förklara för en som knappt visste att sådana fanns förrän jag köpte min kamera för någon månad sedan... :)

Hej

jag köpte VG til min D30, förde över det till D60 samt nu till min 350D

enda anledningen är att den blev bättre att hålla i

Batteriets livslängd är inte et problem för mig.

HAr aldrig använt den extra avtryckaern ets, utan kameran blev mer att hålla i helt enkelt.

Men på mina resor utomlands tar jag iregel inte med VG pga bagaestorlek o vikt mm.

Roine

För porträttfotografer och andra som ofta tar bilder i höjdformat (som jag) så är det ovärderligt. Visst blir kameran "klumpigare" men jag upplever det som tvärtom faktiskt. Greppet blir skönare, om man har stora labbar. Numera har jag inte så mycket val, då min kamera har vertikalgreppet inbyggt ;)

Jag tycker det är mycket lättare att hålla kameran stadigt med batterigrepp, och den extra avtryckaren underlättar klart för höjdbilder.

Den extra batterilivslängden bryr jag mig inte om. Jag har ändå bara ett batteri i taget i greppet (för att slippa två halvfulla batterier).

Jag har batterigrepp till båda mina kameror (Oly 8080 och Canon 20D).

Till 8080:n har jag det endast för att förlänga greppet (klarar mig inte utan batterigrepp på den), och för att förlänga batteritiden.

Till 20D:n har jag den även för att förlänga greppet, men främst för att kameran är väldigt snedtung åt vänster med objektiv monterat. Med vertikalgreppet blir kameran mycket mer neutral i sin vikt (även fast vikten ökar med 250gr).

Den vertikala avtryckaren, som båda greppen har, använder jag i 8/10 fall när jag fotar i vertikalt läge.

Kort och gott rekommenderar jag användandet av vertikalgrepp!

Jag plåtar ofta stående bilder. Särskilt macro där jag gungar in skärpan. Men jag gör det utan vertikalgrepp och saknar inte ett sådant alls.

Hade tidigare en 300D. När jag köpte batterigreppet tyckte jag att det blev en annan kamera att hålla i, betydligt skönare och bättre balans. Att sedan batteritiden ökar med två batterier, tja det är ju en bonus.
Vi är ju alla olika, men jag hade inte tvekat att skaffa ett batterigrepp idag om det inte varit för den ojämna kvalitén på BG-E2 till 20D.

Arne

Arne S skrev:
Hade tidigare en 300D. När jag köpte batterigreppet tyckte jag att det blev en annan kamera att hålla i, betydligt skönare och bättre balans. Att sedan batteritiden ökar med två batterier, tja det är ju en bonus.
Vi är ju alla olika, men jag hade inte tvekat att skaffa ett batterigrepp idag om det inte varit för den ojämna kvalitén på BG-E2 till 20D.

Arne
Jag har iofs inte så mycket erfarenhet av andra batterigrepp till Canonkameror, men mitt BG-E2 tycker jag är riktigt bra!

Scratchen skrev:
Jag har iofs inte så mycket erfarenhet av andra batterigrepp till Canonkameror, men mitt BG-E2 tycker jag är riktigt bra!

Det kan jag förstå och du är inte ensam om det. Vad jag menar är att kvalitén är ojämn på de grepp som kommer ut. Dock verkar det som att man nu har en modifierad version på G, så det är nog bara en tidsfråga innan jag slår till. Och nu verkar ju Canon ta sitt ansvar gentemot de som har fått "dåliga" grepp.

Spygg skrev:

Visst - jag får bättre batteritid (om jag köper ytterligare ett batteri också vill säga...), och jag får en avtryckare till som kanske är enklare om jag tar bilder med en vertikalvänd kamera (och jag har i ärlighetens namn aldrig tyckt det varit så jobbigt att ta kort på höjdled förut, men jag kanske har fel?), men är det allt? Blir inte kameran mycket klumpigare också? Hur mycket nytta har man EGENTLIGEN av ett vertikalgrepp? Förklara för en som knappt visste att sådana fanns förrän jag köpte min kamera för någon månad sedan... :)

Jag tycker att batterigrepp gör kameran onödigt klumpig, och tycker precis som du själv skriver att det inte är något problem att ta bilder i höjdled utan batterigrepp. Jag skaffade ett och sålde det. En helt onödig pryl.

Möjligen är det bra till en 350D, eftersom den verkligen är PYTTEliten. Jag är en tant med stora händer :)

Jag skriver detta bara för att du ska få höra att det även finns folk som tycker att batterigrepp är helt onödigt!

Scratchen skrev:
Jag har batterigrepp till båda mina kameror (Oly 8080 och Canon 20D).

Till 8080:n har jag det endast för att förlänga greppet (klarar mig inte utan batterigrepp på den), och för att förlänga batteritiden.

Till 20D:n har jag den även för att förlänga greppet, men främst för att kameran är väldigt snedtung åt vänster med objektiv monterat. Med vertikalgreppet blir kameran mycket mer neutral i sin vikt (även fast vikten ökar med 250gr).

Den vertikala avtryckaren, som båda greppen har, använder jag i 8/10 fall när jag fotar i vertikalt läge.

Kort och gott rekommenderar jag användandet av vertikalgrepp!

hej märkte att om man tar ut batteriet på 350d då blir den väldigt sned tung.
så jag undrar hur blir det med VG. klart det ligger två batteriet under. men om man bara kör med ett.

Jag fotar mycket i højdformat och ser det som en næra førutsættning att kameran har ett bekvæmt avtryck i ett vertikalgrepp! Det hade varit ledproblem før længe sedan om jag inte hade haft det!!

Før den som fotar mycket med stort och tungt tele så ær vikten en førdel. Jag skulle kunna tænka mig att blya min 1n / 1D,,, vikt ær fint och stabiliserar. Inom vissa grænser såklart..

Status, hmm ja før de som orkar bry sig om det... ;)

Mvh Niclas,

jag har slutat använda greppet till min 20D, det blir bara onödigt klumpigt. Jag gillar att 20D är liten och smidig.

Jag fick ett vertikalgrepp på köpet när jag köpte ett EOS5-hus för många år sedan. Provade det någon enstaka gång men det hamnade snabbt i byrålådan.

Fotoryggsäcken är tillräckligt tung ändå.

Ergonomin ökar rent allmänt på kameran med faktor 2 ungefär. Höjdavtrycket är ett stort plus. Stabiliteten ökar med. Egentligen tycker jag enda fördelen med en liten kamera är att den är just liten att ha med sig. Just när man plåtar vill jag ha en ganska rejäl kamera med många knappar och vred.
Tog med min 350D på tre veckors semester utomlans nyss. Konstaterade att den är alldeles för liten att hålla i, och då har jag små händer.
Nä, vill jag plåta på 'riktigt' åker min 10D (med batterigrepp) ned i väskan.

Jag köppte ett batterigrepp till min 350d och det blev en som en ny kamera. Jag tycker det extra greppet gör kameran mycket mer lätthanterlig och skönare att hålla i. =)

ANNONS
Götaplatsens Foto