Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har ni i kameraväskan förutom kamera+tillbehören?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Ja, vad har ni i kameraväskan, förutom kameran, objektiven, blixten, filter osv?

Själv har jag en rulle Eltejp, en liten "diod" pannlampa, och ett multiverktyg (som jag dock förlagt för tillfället).

/Jocce

Sittunderlag, ficklampa (kraftig), tunna skinnhandskar och fingerlösa vantar, mössa (kalla delen av året) eller keps..beroende på vilken jag har på mig, vattenflaska.

Karta, kompass, GPS-mottagare, dator för redigering av bilder, bilnycklar, förbandslåda, valuta i dollar, euro, brittiska pund och norska samt svenska kronor, en pralör på spanska, franska och tyska, kolorerad literatur för inspiration.

RolandM skrev:
Karta, kompass, GPS-mottagare, dator för redigering av bilder, bilnycklar, förbandslåda, valuta i dollar, euro, brittiska pund och norska samt svenska kronor, en pralör på spanska, franska och tyska, kolorerad literatur för inspiration.

Har du en hel resväska med dig när du fotar eller?

/Jocce

Visserligen räknas det som tillbehör till kamera, men det kan ändå vara ett bra tips för nybörjare: extra batterier till både blixt och kamera.

Termos fylld med lämplig dryck plus en låda med smörgås. Detta är något av de viktigaste tillbehören för en lyckad fotodag.

/ Roine W

Makeup, Hockeytape, Tuggummi, lypsyl, några visitkort, kontanter, litet block, penna, pytteliten stjärnmejsel och en bit smörpapper..

Glöm inte ett block och skrivdon - nödvändigt (för mig) för att komma ihåg namn om man fotograferar okända personer till tex reportage. Även bra om man får plötsliga ideér till senare grejjer eller om man vill förklara en tanke bakom en bild för någon man skall fotografera.

Har även en stor svart sopsäck med mig - något jag insåg var smart efter en dag ute på gungflyet på myren då jag tog macrobilder på sileshår (blött!).

/Tomas

Anteckningsblock, penna, ficklampa, ett par smörgåsar, en termos med kaffe, myggmedel, toapapper...

Min lilla A6-pärm med alla möjliga uppgifter i samt penna. Lös exponeringsmätare. Kamerans manual.
Visitkort, myggmedel, gummiband, 2-3 plastpåsar om det skulle bli riktigt blött.
Extra batteri, microduk, liten halogenlampa.

Ptja.. Film... =)

Annars: batterier, sittunderlag, en bok (om det blir tråkigt), mobil, kaffe, äggmackor, kniv, Holga, linsdukar, gummisnoddar.

Hej

fick en pannlampa av min vänlige far i julklapp.. en diod-driven sak med klart & kraftigt ljus. Blir perfekt i vår- & sommar- natten...

Mvh
Johan

Jag har två passepartoutvinklar (som två vinkelhakar) i vit kartong. Tycker att man ofta ser motivet bättre genom att använda dessa och titta med ett öga än att se i sökaren. Dessutom kan man variera formatet hur som helst (vilket man inte kan göra genom att titta i sökaren) och dessutom se hur bilden blir med olika objektiv utan att behöva byta fram och tillbaka (bra om man som jag använder fasta brännvidder).

Glömde. Jag har alltid en 1-krona också!

Bra för att skruva saker med, t.ex. för stativet m.m.!

/Jocce

Jag använder inte väskan så ofta, men om jag har tappat bort något finns det alltid där. Ruggigt konstigt...

Gärna ett stativ, finns ju i olika storlekar. Kan dock vara svårt att kränga in i väskan, får hänga utanpå. Efter kameran är det nog det mest användbara tillbehöret som existerar. Bättre än pressad film, IS, svindyra ljusstarka gluggar och annat lull-lull...

ANNONS
Götaplatsens Foto