Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad innebär pjattning?

Produkter
(logga in för att koppla)

pomfritz

Medlem
Jag är nybörjare vad det gäller fotografering och har i flera artiklar sett ordet pjattning, men jag har inte förstått vad det är. Är det någon här som kan förklara detta?

/Fredrik

Hej

efterbelysning eller det motsatta vid kopiering i mörkrum.. eller burn/dodge tool i bildbehandlingprogram vid digital bildbehandling.

I mörkrum vanligtvis utfört mha ståltråd med pappersbit i toppen på denna som föres in i ljuset vid belysning av papper.

Med vänlig hälsning
Johan

pomfritz skrev:
Jag är nybörjare vad det gäller fotografering och har i flera artiklar sett ordet pjattning, men jag har inte förstått vad det är. Är det någon här som kan förklara detta?

/Fredrik

När vi pratar traditionellt mörkrumsarbete innebär pjattning att man skuggar delar av bilden för att ge den mindre ljus än bilden i övrigt. Kan vara bra för att t ex lätta upp ett ansikte i motljus mot en ljus bakgrund.

Det gör man lättast genom att använda en kartongbit som fästs på en tunn ståltråd. På så sätt kan man röra kartongbiten över den del av bilden som skall skuggas, utan att handen skuggar resten av bilden.

När vi pratar pjattning i Photoshop o d överlåter jag till någon annan här inne att förklara! =)

ANNONS
Götaplatsens Foto