Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kan jag begära för mina Canon FD objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

MacPro

Ny medlem
Hej på er alla. Hoppas att jag postar i rätt forum, detta är mitt första inlägg. Jag undrar bara om någon har lust att hjälpa mig och värdera mina FD objektiv som jag skall sälja.

Vad får man för dessa?

Canon FD 28 1:2.8 bra skick
Canon FD 50 1:1.8 bra skick
Canon FD 100 1:2.8 bra skick
Canon FD 100 - 300 1:5.6 Nyskick
Canon FD 300 1:5.6 Nyskick
Canon FD 35 - 70 ser begagnat ut men fungerar

MacPro skrev:
Hej på er alla. Hoppas att jag postar i rätt forum, detta är mitt första inlägg. Jag undrar bara om någon har lust att hjälpa mig och värdera mina FD objektiv som jag skall sälja.

Vad får man för dessa?

Hej Tomas! Jag är ju "notorisk" samlare av Canon A-T-F system. FD finns ju i 2 utgåvor. De ganla från tidlig 70-tal (med den blanka låsringen) och NEW FD från ca. -80. I tillägg kommer olika modeller med coating S.C. eller S.S.C.
Gamla objektiv kann ha inntorkad kitt, slöya på glaset, damm invändig o annat snusk.
D.v.s. att värdet på t.ex. din 28/2.8 kann vara från 0 till 500.
Gå till Canon Cameramuseum, http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/f_lens.html

Hitta korrect beskrivning; ge mej lite bättre beskrivning avv tillståndet; så kann jag möjligen ge ett bättre svar.
Men komm ihåg; markedet är inte stort...ennu, men bra greier finns det alltid köpare till.
Skicka gärna e-mail.
mvh Erik J

Edit o extra: Jag köpte just en New FD 70-210/4 Macro i absolut nyskick, box papper och cogger för 900SEK; fraktad och förtullad från USA. Bra tycker jag :)

Senast ändrad:
Det är new FD. Men hur ser man vad det är för coating?

Skicket på prylarna är mycket gott, har stått oanvända i säkert 10år. Vissa linser är i princip nya.

Hur ser man om optiken har drabbats av intorkat kitt och slöja? Dom har förvarats korrekt med linsskydd men det kanske inte spelar roll. Jag ser dock inget fel på dom alls.

Typ 500kr är det vad dom ligger på alltså?

Enklaste sättet att få en uppfattning om aktuellt pris på prylar är att säka på nyss avslutade auktioner på eBay.

Ingen av de gluggar du räknar upp är särskilt hett eftertraktad, så priset blir därefter.

/Andreas

S.C. eller S.S.C. står påstemplad. Kikar di gänom objektivet mot ljuset kan du se slöja eller damm. Kolla oxå lameller för olja o slitasj.
Här är en goding med 50/1.4 S.S.C.

Om du har is i magen så annonsera på blocket och fotosidan och vänta tills rätt köpare kommer.
Försök med hela paketet.
Kamerahuset lär inte vara några problem att sälja.
Jag kan tänka mig att L-zoomen också är eftersökt.

Erik är nog lite småsugen...

Mvh J O

JanOlofHärnström skrev:
"Program" Klarar man sig utan

Vad kan "F1 New" betinga i värde tro?

Å du J O! Jag har nog Canoner både med och utan Program :))

En 10-rullars New F-1 med AE-finder borde nog innbringa ca 5000,- i Tyskland. Få samlare här i Svedala.
Och; den som kann vänta 5 år, kann nog dubbla detta.
L-zoomen 2000,- och "resten" mellan 2500 och 3000 tillsammans.
Men är det samlarskick vill jag sälja separat. Kolla priser på tyska e-Bay.

Jag är frestad till att sätta ett lågt värde på den långzoomen :DD

Håppas det va' lite till nytta Tomas.
/Erik J

Det kan nog vara idé att annonsera internationellt om det finns samlare i Tyskland.

L-zoomen har väl samma fina glas som EF-varianten?

Snart har Erik övertygat mig om att stoppa in en rulle i AE-1:an och börja fotografera på riktigt igen (helst en Ilford S/V)
28:an och hundringen är jag allt lite sugen på...

Mvh J O

Hehe; vem va' sugen sa du...?

Visst är det roligt att köra riktiga kamror.
A-1:an är en attans bra kamera; men det är denna oxå...
här utan extra tillbehör.

MacPro skrev:

Vad får man för dessa?

Varför sälja nu ?

Spar dom några år tills digitalsjukan lagt sig, då kommer dom troligen att öka betydligt i värde, och vem vet, du kanske blir nostalgisk som jag och Erik i framtiden, och då kommer du ångra att du sålde dom :)

/kent

Re: Re: Vad kan jag begära för mina Canon FD objektiv?

Zoso skrev:
Varför sälja nu ?

Spar dom några år tills digitalsjukan lagt sig, då kommer dom troligen att öka betydligt i värde, och vem vet, du kanske blir nostalgisk som jag och Erik i framtiden, och då kommer du ångra att du sålde dom :)

/kent

Jo, det är sant. Upplever redan nu att digital tjohejet verkar svänga något? Men när det väl nu händer på allvar så har jag en känsla av att man kommer att nytillverka analoga mekaniska kameror precis som man har börjat göra inom synt svängen. Där var analoga syntar i princip gratis ett tag för att senare bli hårdvaluta. Numera så nytillverkas analoga syntar för dyra pengar och gamla makiner har gått ner något i pris.
http://www.moogmusic.com/ Vem vet...

Tack för svaren allihopa!

ANNONS
Götaplatsens Foto