Annons

Vad kan vara fel på mitt 70-200/4L?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jag har under en längre tid haft problem med mitt 70-200/4L. Jag tycker inte att jag får skarpa bilder och om jag får skarpa bilder så är det bara när motivet befinner sig i mitten av bilden. Bländar jag ner till 11 eller så, så funkar det fint men inte på större bländaröppningar.

Jag upplever det som att skärpeplanet (i den mån det ens finns) löper lite snett genom bilden och inte parallellt med "filmplanet", dvs sensorn.

Jag gjorde lite tester idag mot min kompis 70-200/4L IS som funkar skitbra. Första bilderna är bildcentrum. 100% crop, ingen skärpa pålagd. Bländare 4, 200m avstånd till motivet kanske 3-400m. I alla jämförelser ligger mitt objektiv först, IS-objektivet under.

Bilagor

• 70-200-1.jpg
    70-200-1.jpg
    55.5 KB · Visningar: 520
  • 70-200-is-1.jpg
    70-200-is-1.jpg
    54 KB · Visningar: 523
Som ni ser har jag ingen som helst kantskärpa i mina bilder. För ett par år sedan lämnade jag in mitt objektiv för justering hos Canon eftersom det bakfokuserade. Jag vet inte om det är sedan dess problemet finns men som det är nu kan jag ju inte använda det och inte heller sälja det. Om ingen vill köpa det billigt? :)

Känner någon igen problemet och vet ifall det går att åtgärda?

På de övre bilderna, mittskärpan ser man ju skärpan med ditt objektiv ligger i gräset framför busken och fram till busken. IS-objektivets skärpa ligger längre bort( på busken och mot skogen).

Bilderna med ditt objektivs kantskärpa är oskarpa över hela utsnittet.
Alltså kan man inte från dessa bilder avgöra om skärpeplanet ligger fel.

Du får också räkna med att IS-objektivet tecknar bättre (skarpare) än ditt objektiv. Det ska synas en skillnad i kanterna på f:4.

Men det ser onekligen konstigt ut.

Mvh J O

På de övre bilderna, mittskärpan ser man ju skärpan med ditt objektiv ligger i gräset framför busken och fram till busken. IS-objektivets skärpa ligger längre bort( på busken och mot skogen).

Bilderna med ditt objektivs kantskärpa är oskarpa över hela utsnittet.
Alltså kan man inte från dessa bilder avgöra om skärpeplanet ligger fel.

Du får också räkna med att IS-objektivet tecknar bättre (skarpare) än ditt objektiv. Det ska synas en skillnad i kanterna på f:4.

Mvh J O

Hur kommer det sig att IS har bättre kantskärpa än icke-IS? Jag trodde IS betydde stabilisering bara, vad har jag missat? Funderar på att köpa ett sånt här objektiv nämligen :)

Det är något fel på Martins objektiv.

Skillnaden mellan IS-objektivet och den äldre varianten är egentligen liten.

IS-objektivet är modernare och ett av de bästa telezoomarna som finns, kanske den bästa.

Behöver man inte IS så räcker den gamla varianten gott och väl, ett mycket bra objektiv.

Det är nog mest i testerna som IS-versionen är bättre. Det är alltså mätbart, men spelar ingen större roll i praktiken. Det kan ju däremot IS göra. Jag skulle inte få för mig att köpa nytt utan IS idag.

Alla urklipp är alltså ur en bild (per objektiv). Kantskärpa och mittskärpa är klippta ur samma bild. Eftersom mittdelen är skarp både på hans och mitt borde kanterna vara motsvarande lika skarpa. Detta är inte enda exemplet, jag har fler.

Slutartiden låg på 1/1250s med stöd, så det ska inte vara en faktor. Den borde ju inte heller variera mellan mitten och kanterna, eller hur?

Jag skulle gärna skicka det till RCC om jag visste att det var nåt som gick att fixa inom rimlig kostnad. Vill inte lägga pengar på det om jag ändå måste köpa ett nytt. Jag har ju redan haft det hos RCC för justering en gång även om det var ett par år sedan. Har inte tappat det i golvet sedan dess.

Kollar man in en del trådar som tar upp fokuseringsproblem så är det en del fotografer som har skickat (lämnat) in alla sina objektiv tillsammans med kamerahus för justering.
Annars så justerar väl verkstaden objektiven mot ett referenshus.

Hur ska jag ta en bild på bästa sätt om jag vill kolla eller visa upp vad som är fel? Är det tegelvägg på lång håll som gäller?

Kollar man in en del trådar som tar upp fokuseringsproblem så är det en del fotografer som har skickat (lämnat) in alla sina objektiv tillsammans med kamerahus för justering.
Annars så justerar väl verkstaden objektiven mot ett referenshus.

Jag hade kamera och objektiv inne samtidigt. Felet uppstår förresten oavsett kamerahus. Har testat på flera.

Det har väl hänt något med objektivet.

L-gluggar har ju hög kvalitet men...

(Jag har ett Tamron macro-90mm som plötsligt inte kan fokusera på längre avstånd. Mycket sparsamt och varsamt hanterat av mig. Ska ju också vara välbyggt. Någonting har uppenbarligen hänt med objektivet.)

Hur ska jag ta en bild på bästa sätt om jag vill kolla eller visa upp vad som är fel? Är det tegelvägg på lång håll som gäller?

Ja, det är väl enklast. Gärna med några tidningsidor också på väggen.
Varför krångla till det? Stativ är bra.

Men det syns ju på dina bilder att det är något galet med objektivet och att det behöver justeras eller repareras.

I så fall kommer ju dilemmat - reparera eller inte. Man får ju ändå inte många tusen för ett beggat 70-200/4L utan IS. Samtidigt kan jag ju inte sälja det i det skick det är nu. Och 70-200 är ett jäkligt bra omfång som jag inte kan vara utan.

Då är det väl kört.
Du är ju inte nöjd med vad objektivet presterar.

Men. Man kan ju sälja om köparen får prova grejorna på plats och godkänna objektivet.
Eller om objektivet ska skickas så gör man det mot öppet köp. Köparen kanske är nöjd och behåller objektivet.

Jag skulle vara rädd för att skicka det på en dyr reparation och kanske få tillbaks det i ungefär samma skick. Grejorna har ju reda varit inne en gång.

ANNONS
Götaplatsens Foto