Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kan vi förvänta oss av kommande FF/FX modeller.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
I dag är det mer prat än någonsin om APS-C modellernas framfart, har aldrig tidigare sett så mycket lovord och diskussioner som går ut på att APS-C ser ut att helt enkelt ta över och putta ner FF/FX modellerna till mindre säljande kameror.


Kan C/N svara upp med ännu vassare sensorer i kommande 6DMKII eller D760 som får ytterligare sensorförfiningar tagna från D500 som ett exempel.
 

xeizo

Aktiv medlem
Canon 6D mkII omges av mycket rykten, vad vi vet kan den inte bli lika bra som 5D mkIV som kostar 3500$ eftersom det ryktade introduktionspriset ligger på 2100$, men den kommer att bli mindre och lättare.

Senaste ryktena gör gällande att det blir en 28MP sensor med ISO utökningsbart till 200000+, troligen inte 4K video eftersom Canon vill att filmare köper filmkameror. Sannolikt får sensorn A/D integrerat på sensorn vilket kommer att minska bruset(precis som 80D och 5D mkIV), och kanske tar man bort Bayer-filtret som Nikon har gjort. Det kräver att moiré tas bort i kamerans programvara vilket kan ta ett tag att utveckla så det är ingen säker finess att dyka upp. Fasdetekterande autofokus kommer säkert att vara integrerat i sensorn. Som vanligt kommer sensorn att assisteras av en biffigare bildprocessor än tidigare, Digic7(+?), som kommer att påverka vad som går att få ut av sensorn.

Övriga eventuella förbättringar i 6D mkII är kanske inte relevanta för tråden så de kan lämnas ute.

Om Nikons nästa modell har jag inte hört någonting.

edit. 6D mkII ryktas att den presenteras på FotoKina, i April någon gång(?), men att det senare under hösten kommer en mindre spegellös variant av samma kamera som konkurrent till Sony A7*
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Om inte Canon tänker göra en Leica och släppa en 6D Monochrome så lär nog bayerfiltret vara kvar... Lågpassfiltret kan dock förstås tänkas försvinna.
 

xeizo

Aktiv medlem
Om inte Canon tänker göra en Leica och släppa en 6D Monochrome så lär nog bayerfiltret vara kvar... Lågpassfiltret kan dock förstås tänkas försvinna.
Naturligtvis, tack för rättelsen, fick det nog från min telefon som har just en monokrom lins utan "Bayer-filter" det fastnade ...
 

PMD

Aktiv medlem
edit. 6D mkII ryktas att den presenteras på FotoKina, i April någon gång(?), men att det senare under hösten kommer en mindre spegellös variant av samma kamera som konkurrent till Sony A7*
Nästa Photokina hålls i september 2018, så om EOS 6D ska komma ut i år så får den presenteras på någon annan mässa.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
I dag är det mer prat än någonsin om APS-C modellernas framfart, har aldrig tidigare sett så mycket lovord och diskussioner som går ut på att APS-C ser ut att helt enkelt ta över och putta ner FF/FX modellerna till mindre säljande kameror.
Volymmässigt dominerar APS-C fullständigt. ser vi på systemkameraförsäljning i Europa utgör småbild kanske som bäst runt 1/10 av säljvolymen och APS-C (och Four Thirds) utgör oftast mer än 90 %. Ser vi till försäljningsvärde utgör småbild som bäst ungefär 1/3, resten de mindre sensorerna. Men skillnaderna har varit mycket större förr. Det var inte så länge sedan som småbildsförsäljningen utgjorde ca 5 % av volymen.

Försäljningstrenden är alltså den rakt motsatta mot vad du uppfattar, småbild ökar sakta men säkert, både i volymandel men i synnerhet i värdeandel och blir allt viktigare för tillverkarna. Varför tror du Pentax sent omsider byggt en småbildsmodell? Varför tror du Fujifilm byggt en mellanformatare? För att bägge inser att man i längden har svårt att tjäna pengar enbart på APS-C.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo nya modeller lär komma, men vad tror ni om ytterligare förbättringar på sensorsidan, Vi har haft diskussioner om en viss mättnad på just sensorer, och att APS-C modeller sakta kryper i kapp, kanske för att 6D och D750 nu har några år på nacken, FF/FX fick som ni vet härja fritt under några år, C/N såg inte ut att släppa efterföljare till sina gamla värstingar som 7D och D300s, och Fuji är sturska med sitt speciella färgfilter och hävdar själva att dom är lika bra som FF/FX kamerorna, ur den aspekten är åtminstone jag spänd och nyfiken över vad som kan komma under året.


Jag tycker mig märka att EVF vinner allt mera mark, och att röster om EVF på större Canon modeller frågas det efter allt mera.
 

xeizo

Aktiv medlem
Entusiaster lär prioritera FF eller mer, det kan gå åt samma håll som med datorspelprylar att den del som använder dessa vill ha allt mer extrem prestanda och vill betala för det.

Massmarknaden håller dessutom på att försvinna till förmån för mobiler, så att satsa på entusiaster/yrkesfolk verkar rätt.

Läste dock nånstans att Canon var missnöjda med försäljningsvolymen av 6D(mk1), de tyckte nog att de hade en riktig killer eftersom modellen trots allt verkar vara rätt populär. Kan vara så att entusiasterna glatt slantar upp extra för 5D mkIII/IV istället. Sen har Canon ett problem i att de undviker 4K-filmning i amatörmodeller som konkurrenterna utnyttjar.

Vad gäller Canon har de säkrat upp genom att diversifiera sig, de köpte nyligen Toshibas division för medicinteknik.

Nikon har som bekant haft ett annat problem i att Sonys sensorfabrik blev förstörd i en jordbävning så de har haft svårt att få tag i sensorer.

APS-C eller mindre kommer knappast att ta över helt från FF inom överskådlig tid eftersom just entusiaster vet att det är tekniskt fördelaktigt med en större sensor.

EVF är säkert bättre än OVF om det är rätt implementerat, men det kostar antagligen en hel del att utveckla denna felfria implementation medans OVF är färdigutvecklat sedan decennier så övergången kommer troligen att bli seg.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är ett lite känsligt ämne med kamera utveckling, C/N lever mycket på sin enorma objektivtillgång och sin sedan årtionde mycket populära kameror och som fortfarande är världens mest köpta, den berömda inlåsnings effekten av miljoner användare världen runt är med andra ord mycket gynnsamt för dessa fabrikanter, lanseringen av 300D för konsumenter var ett genidrag en gång i tiden. Här startades det säkra trygga köpet som är viktigt för svensken som eftertänksam klok köpare. trots att det blivit så populärt att fota sport/fågel nu för tiden, så fann 6D ändå många köpare runt världen, man har redan objektiven och är sitt märke mycket trogen, det är säkert och tryggt att välja Canon. Sony som exempel vet man inte från ena dagen till den andra vad dom skall hitta på här näst, även om dom nu till slut verkar att vara på rätt spår.
 

xeizo

Aktiv medlem
Ja, plattformseffekten är kraftfull, dels som sagt att alla tillbehör passar men även att det blir busenkelt att använda för den som är van vid just den plattformen.

Sony är kanske inte kända för att göra dom mest ergonomiska och lättanvända kamerorna, men dom säljer som smör pga extrem prestanda, att dom inte skäms för att slänga in filmfunktioner i konsumentkameror och att dom är kompakta(vilket ger andra problem som överhettning och kort batteritid).

Räkna med att i alla fall Canon kommer att försöka släppa "Sony-dödare" inom en snar framtid, NIkon är mer tveksamt eftersom dom är beroende av Sonys sensorteknik så kommer säkert Sony försöka få dom att hålla sig till nischer som inte Sony spelar så mycket i.

Och så finns Fuji, Olympus, Pentax och Samsung som alla kommer att göra sitt bästa för att förstöra partyt. Och fler mobiltillverkare än Samsung kanske kommer att vilja expandera till kameror, varför inte någon kinesisk tillverkare, det finns uppenbara synergieffekter med tex en "smart-DSLR" så att man behöver varken platta eller dator för att jobba fullt ut mot nätet. En DSLR med appar som utökar/förbättrar funktionaliteten har också sina poänger. Fast nu är jag långt borta från sensorn ...
 

Jaeron

Aktiv medlem
"Foveontekniken går ut på att senorn fångar upp olika färger på olika djup i sensorn. Därför kan samma punkt i sensorn ge mer färginformation än på en traditionell sensorn med Bayermönster."

Denna teknik verkar teoretisk ge skarpare bilder.
Men den omtalas nästan inte i sammanhanget.
Varför?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Läste snabbt det jag skrev nedan och insåg att jag kanske låter lite negativ, men jag försöker mest komma med lite konkreta synpunkter, hoppas du inte tar illa upp :)

Räkna med att i alla fall Canon kommer att försöka släppa "Sony-dödare" inom en snar framtid,
Jag tvivlar faktiskt på att de resonerar på det sättet. Visst, alla kameratillverkare har hyfsad koll på vad deras konkurrenter säljer och hur mycket. Men ett företag som låter sig direktstyras av vad konkurrenter gör skulle inte bli långlivat. Det de framför allt styrs av är sina egna lång-, mellanlång- och kortsiktiga planer. Och med tanke på att Canon just nu är den mest framgångsrika kameratillverkaren (både i säljvolym och säljvärde) tror jag inte de bekymrar sig så förfärligt mycket om vad Sony eller andra gör.

Vad konkurrenter gör kan nog ibland påverka i vilken ordning man släpper produkter (man släpper produkt B före produkt A, snarare än tvärtom) och det kan nog ibland påverka priser. Plus att en kameramodell ibland kanske får funktioner eller finesser som ursprungligen varit tänkta för en senare modell.

I grunden styrs kameratillverkarna väldigt mycket av teknikval de inte sällan fattat flera år tidigare. Tänk på att kameror är lågvolymprodukter med måttliga eller små marginaler och där är det extremt viktigt att inte dra på sig onödiga kostnader som uppstår om man försöker jobba snabbt låta sig styras av vad andra gör. (Notera att jag skrev kameror - på objektivsidan däremot man har man bitvis riktigt bra marginaler, även om volymerna fortfarande är rätt små.)

NIkon är mer tveksamt eftersom dom är beroende av Sonys sensorteknik så kommer säkert Sony försöka få dom att hålla sig till nischer som inte Sony spelar så mycket i.
Alla kameratillverkare - inklusive Canon - är i varierande grad beroende av Sonys sensorteknik. Och elektronikdivisionen som gör sensorer är sannolikt extremt noga med relationen till alla sina kunder. I synnerhet numera när Sony har en så enormt dominerande ställning när det gäller sensortillverkning - då måste man tassa ytterst försiktigt. Glöm inte heller att för Sonys sensortillverkning är Nikon dels fortfarande en större kund än Sony och dels är Nikon en teknikpartner som elektronikdivisionen sannolikt inte vill stöta sig med. De är nog minst lika (förmodligen mer) beroende av saker som steppers från Nikon som de är av att sälja sensorer till sin egen konsumentdivision (som gör kamerorna och i allt väsentligt är ett annat företag).

Hela elektronikkomponentbranschen är uppbyggd av komplexa samarbeten, inte sällan dubbelriktade och i flera lager där man har mycket långsiktiga avtal med varandra - kretstillverkning är extremt dyr, har extremt höga ställkostnader och där kamerasensorer utgör en pytteliten del av vad man gör.

Och så finns Fuji, Olympus, Pentax och Samsung som alla kommer att göra sitt bästa för att förstöra partyt.
Samsung har redan lämnat partyt.

Och fler mobiltillverkare än Samsung kanske kommer att vilja expandera till kameror, varför inte någon kinesisk tillverkare, det finns uppenbara synergieffekter med tex en "smart-DSLR" så att man behöver varken platta eller dator för att jobba fullt ut mot nätet. En DSLR med appar som utökar/förbättrar funktionaliteten har också sina poänger. Fast nu är jag långt borta från sensorn ...
Kameratillverkning är en närmast försumbart liten bransch jämfört med mobiltelefontillverkning och jag misstänker att telefontillverkarnas enda intresse av hela kamerabranschen är att få tillgång till en del färdiga tekniklösningar (patent, licenser m m) kring optik, bildhantering och bildbearbetning som kameratillverkarna sitter på. Och möjligen köpa lite varumärkescred (så som Huawei gör med Leica). Sett till direkta samarbeten tror jag de är mycket mer intresserade av att koppla ihop sig med biltillverkare, hemelektroniktillverkare och andra stora produktområden med mycket större volymer.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
"Foveontekniken går ut på att senorn fångar upp olika färger på olika djup i sensorn. Därför kan samma punkt i sensorn ge mer färginformation än på en traditionell sensorn med Bayermönster."

Denna teknik verkar teoretisk ge skarpare bilder.
Men den omtalas nästan inte i sammanhanget.
Varför?
För att den är mycket dyrare eftersom den är mycket mer komplex. Plus att den i praktiken ofta har svårt att lev upp till de teoretiska fördelarna.

Det är helt korrekt att informationskvaliteten i varje pixel är ganska låg i en bayer-sensor - vi kastar ju bort (filtrerar bort) stora delar av informationen som träffar varje pixel. Problemet är att det ofta inte blir så mycket bättre i en Foevon-sensor, dels för att information som borde nå ett djupare lager ibland inte når ända dit, och dels för att man (mycket mer ån i en Bayer-sensor) får problem med så kallad cross-talk, att ljus läcker i sidled mellan pixlar. Ett - förr - vanligt argument för Foevon var att man inte behövde interpolera fram färger så som man gör med bayer-teknik, men på grund av problemen jag nämnde ovan blir det i praktiken oftast mer interpolerande i en Foevon-sensor.

(Det är stycket är ett tillägg i efterhand)
På ett sätt är ju Foevon-tekniken en mer elegant teknisk lösning än den lite brutala Bayer-tekniken. Men som så ofta i teknikvärlden är det inte den alltid den elegantaste lösningen som i praktiken är den bästa. Inte sällan är det effektivare att välja en enklare men billigare lösning och därmed ha råd med "mer" av den. Man kan nog säga att Foevon-tekniken hade sin chans när vi hade 1-2-3-4-5 megapixel i sensorerna, då gav Foevon en tydlig fördel framför Bayer som kunde motivera ett högre pris. Men när vi nu passerat 10, 20, 30, 40, 50 megapixel ... Så blir fördelen så försumbart liten jämfört med hur mycket dyrare och krångligare det blir.
(slut på tillägg)

Sedan finns det en hel del tecken som tyder på att vi kan få flerlagerteknik framöver, men då kanske som mest två lager (inte tre som hos Foevon). Fujifilm och Panasonic jobbar mycket med sådant, men om den tekniken någonsin blir ekonomiskt intressant för systemkameror återstår att se - så vitt jag vet är tekniken nu i första hand mest tänkt för ytterst små sensorer där man vill utnyttja ljuset mer effektivt.
 
ANNONS