Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad menas med CPU-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

irrbloss

Aktiv medlem
Jag kan härmed meddela att jag gått över till den mörka sidan, dvs er :) - från Canon till Nikon. Väntade ivrigt på Canons 5D MKII, men efter sjukt mycket funderande och filosoferande (samt att jag satte mig in i jobbets D300) tror jag att jag blivit Nikon-frälst. Nu är en D700 på väg. Planerar att börja med ett lite billigare objektiv för att sedan köpa lite trevligare optik längre fram. Funderar på Tamrons 28-75/2.8 som jag tycker verkar väldigt prisvärt, iaf bildkvalitetsmässigt.

Hur som helst, nu när jag så smått börjat sätta mig in i Nikon-världen upptäckte jag att det finns något som Nikon kallar för CPU-objektiv. CPU-objektiven har diverse fördelar som jag förstår det, t.ex. att de kan använda matrismätning och 3D-matrismätning och allt vad det heter. Då är frågan, vad räknas som CPU-objektiv? Är det de som heter D eller G? När det gäller tredjepart, som t.ex. Sigma/Tamron, räknas de som CPU-objektiv? Är det några tekniska funktioner man missar genom att köpa "fuloptik"?

Det betyder att de har en liten inbyggd mikrokontroller som kommunicerar seriellt med kameran och meddelar brännvidd mm.

Alla autofokuserade objektiv har det.

Du behöver inte ha autofokuserade objektiv, eller ens mikrokontrollerbestyckade, till D700 för att få matrismätning. Den fixar det med gamla manuella också.

I mitten av 90-talet började de bygga in en elektrisk återkoppling av inställt avstånd i objektiven. Det kan ge lite bättre blixtljusmätning (3D-matris). Såna objektiv har ett D i namnet om de är lite äldre. Alla nyare har det oavsett D eller inte.

Tamronobjektivet har både mikrokontroller, autofokus och avståndsåterkoppling. Vad du inte får jämfört med ett dyr-nikon är inbyggd tyst autofokusmotor som du är van med från Canon, Tamronet fokuseras med kamerahusets skruvmejselkoppling.

Det finns CPU-objektiv utan AF också men de kan nog räknas på ena handens fingrar. Det är dels deras moderna tiltshiftoptik och dels äldre superteleoptik som heter AI-P.

Sen finns det knäppgökar som har opererat in elektroniken i manuella objektiv också. Jag har gjort det i ett gammalt 100/2,8 :)

Japp, de enda manuella objektiven med plastmekanik :) Inte så värst komplicerat. Det jobbigaste var att organdonatorn hade gått i backen så jag var tvungen att skarva foliekretskortet. Det var på den tiden man var tvungen att köpa Nikon D1 om man ville ha en digitalkamera som gav ljusmätning med manuella objektiv, idag känns det inte riktigt lika motiverat.

Tamronobjektivet har både mikrokontroller, autofokus och avståndsåterkoppling. Vad du inte får jämfört med ett dyr-nikon är inbyggd tyst autofokusmotor som du är van med från Canon, Tamronet fokuseras med kamerahusets skruvmejselkoppling.
Hur funkar detta? Sitter det en motor i huset som överför kraften till objektivet? Det Tamron jag tänker köpa har AF-motor i objektivet står det (dock ej någon tyst sådan).

Japp, de enda manuella objektiven med plastmekanik :) Inte så värst komplicerat. Det jobbigaste var att organdonatorn hade gått i backen så jag var tvungen att skarva foliekretskortet. Det var på den tiden man var tvungen att köpa Nikon D1 om man ville ha en digitalkamera som gav ljusmätning med manuella objektiv, idag känns det inte riktigt lika motiverat.

Du är ju rena urmakarn! Jag hör av mej när nån gammal glugg kärvar.

/K

Aha, då har Tamron uppdaterat objektivet. Det har jag missat.

Annars så funkar det som du skriver med äldre objektiv, en motor i huset snurrar på en skruvmejsel som skruvar på en skruv i objektivet.

Om "fuloptik" är optik som inte är samma märke som kamerahuset så gäller det Zeiss också! ;o)

ANNONS
Götaplatsens Foto