irrbloss
Aktiv medlem
Jag kan härmed meddela att jag gått över till den mörka sidan, dvs er
- från Canon till Nikon. Väntade ivrigt på Canons 5D MKII, men efter sjukt mycket funderande och filosoferande (samt att jag satte mig in i jobbets D300) tror jag att jag blivit Nikon-frälst. Nu är en D700 på väg. Planerar att börja med ett lite billigare objektiv för att sedan köpa lite trevligare optik längre fram. Funderar på Tamrons 28-75/2.8 som jag tycker verkar väldigt prisvärt, iaf bildkvalitetsmässigt.
Hur som helst, nu när jag så smått börjat sätta mig in i Nikon-världen upptäckte jag att det finns något som Nikon kallar för CPU-objektiv. CPU-objektiven har diverse fördelar som jag förstår det, t.ex. att de kan använda matrismätning och 3D-matrismätning och allt vad det heter. Då är frågan, vad räknas som CPU-objektiv? Är det de som heter D eller G? När det gäller tredjepart, som t.ex. Sigma/Tamron, räknas de som CPU-objektiv? Är det några tekniska funktioner man missar genom att köpa "fuloptik"?
Hur som helst, nu när jag så smått börjat sätta mig in i Nikon-världen upptäckte jag att det finns något som Nikon kallar för CPU-objektiv. CPU-objektiven har diverse fördelar som jag förstår det, t.ex. att de kan använda matrismätning och 3D-matrismätning och allt vad det heter. Då är frågan, vad räknas som CPU-objektiv? Är det de som heter D eller G? När det gäller tredjepart, som t.ex. Sigma/Tamron, räknas de som CPU-objektiv? Är det några tekniska funktioner man missar genom att köpa "fuloptik"?