Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vad menas med D i NIKON(D)

Produkter
(logga in för att koppla)

RawBeer [E.F.S]

Aktiv medlem
Hej.
e det nån som vet vad D står för när det står NIkon(D)? på objektiven.
själv har jag en Nikon F -301
har beställt ett Sigma 100-300mm f4.5-6.7 DL.
oj fick precis mail från sigma: maila dom för en timme sen om det objektivet skulle passa min Nikon o dom sa Yes :) Trevlig service .
Svar samma dag .Men min fråga Vad står D för i Nikon(D)
samt e det nån som vet om det objektivet är bra ?
Sigma 100-300mm f4.5-6.7 DL.

Mvh RawBeer

D-objektiv rapporterar tillbaka inställt avstånd till huset.

Det används som en av många variabler vid blixteponering. Det skall visst vara en komponent i den vanliga matrixmätningen utan blixt också enligt Nikon, men det skulle jag inte sätta pengar på att det stämmer.

Din F301 kan inte utnyttja D-informationen. Men den gör inte heller någon skada.

Jag har inte bra erfarenheter av det objektivet, och råder dig nog till att avbeställa det om du har möjlighet till det.

Byggkvaliteten är katastrofal, och den är väldigt ljussvag, inte mkt till skärpa i den heller, lägg hellre några kronor mer på en http://www.scandinavianphoto.se/product/item.asp?itemid=1593

Den är lite skarpare, ljusstarkare och byggkvaliteten ska visst vara lite bättre.

RawBeer skrev:
hur vet man hur ljuskänsligt ett objektiv är?
Bländaröppning och slutartid ger tillsammans exponeringen. Mindre öppning kräver alltså längre slutartid. Ljusinsläppet anges i värden om f/x där x kan vara 1,4 för ett ljusstarkt 50 mm-objekt, 2,8 för en ljusstark zoom eller högre som 4.5-6.7.

Det är dock inte någe vidare. Kräver bra ljus/högkänslig film/stativ och sökarbilden blir inte direkt ljus och klar.

Som komplement till Anders' svar....

Du skriver själv att Sigman har bl 4,5 - 6,7, vilket är största bländare för 100mm (4,5) och 6,7 för 300 mm-inställningen.
Bl 4,5 hade varit bra för en zoom om objektivet hade haft den hela vägen fram till 300 mm.
Men bl 6,7 är ingen höjdare. Det blir ganska mörkt i sökaren samt att Du behöver en 400 ASA film för svagare ljus, och eftersom bl 6,7 är största bländaren för 300mm-läget, så blir skärpan inte bra heller.

Dessutom: Matrixmätningen kan göras med kameran endast om man har ett "D"-objektiv. Jag vet inte om Din F-301 har möjlighet till matrixmättning.

aha okej !
så med andra ord vill man ha en bländare som är så liten som möjligt.
så ett ljuskänsligt zoom objektiv som jag vill ha då skall helst ligga under 4,0 då?
'

jag skall fotta hoppandes hästar med ryttare o jag står en bit ifrån ! men vill ändå fylla bilden med hästen o hindret!
så då gäller det att ha en ljuskänslig film iso 800
ett zooom objektiv på f/4 eller lägre.
så jag kan ha en slutar tid på 1/1000
så det blir skarpa bilder.

låter detta rätt?

samt finns det nått zoom objektiv som går från 70 eller 100 till 300 som har f<=4 på 300mm som inte kostar mycket?

Senast ändrad:
Wolfgang skrev:
Dessutom: Matrixmätningen kan göras med kameran endast om man har ett "D"-objektiv. Jag vet inte om Din F-301 har möjlighet till matrixmättning.

ehh det vet inte jag heller. det enda som sköts automatiskt av kameran är att den mäter ljuset. inom en cirkel som man ser i sökaren o att den varnar om slutaren är för hög eller för låg.
om man själv ställt in slutaren.

samt att det finns tre prog A P Phi då sköts allt av kameran.....

den har allt utom autofocus :)
fast den är 20 år gammal
min far måste ha lagt ned en massa pengar på den köpet för 15-20 år sedan. eftersom allt som finns i min kameraväska köpte han då.

helt ligga under 4.0 det beror ju på vad du vill betala men ett som går från 100-300 och har 4 eller lägre kan du räkna med att det kostar minst 10.000! men sen behöver du ju inte köpa ett zoom du kan ju kolla på ett beg mf fast 200 eller 300mm.

Det beror ju på vilket ljus du har är det solljus så kommer du lätt få 1/1000 med en 800 film. Sen finns ju stativ att ta till också. sen beror det ju på hur snabbt hästen rör sig också

Robert, först en förklaring:
bl 4 är en STÖRRE bländare än t ex 11.
1/4 är ju en större öppning av helheten än 1/11.
Förstår Du?
Annars har Du uppfattat rätt. Ju större bländare Du har på ett objektiv (2.8 eller 4) desto kortare exponeringstider (1/1000) kan Du få.
Ett exempel:
I sol under blå himmel med 100ASA-film får Du en exponeringstid på bl 8 och 1/250.
Du behöver dock 1/1000 för hoppande hästar, och med den tiden behöver Du bl 4 i samma solljus.
Med 400 ASA-film får i samma ljus bl 8 och 1/1000, men Du får ett grovt korn och ganska dassiga färger.
I ljus skugg får Du bättre färger med en
400 ASA-film, men då måste Du krypa ned 2 bländaresteg till bl 4 om Du vill behålla 1/1000.
I mörk skugga blir tiden 1/500 vid bl 4.
Detta är alltså i runda slängar.
Ett zoomobjektiv eller ett 300-tele med bl 4 som största bländare är dyra grejer.
Nikons 300mm-tele med bl 4 kostar kr 15000,-.
Däremot kan Du får ett pirattele på 400 mm med bl 5,6 till kr 5000,-. Alla zoomar liknande 100-300mm med bl 5,6 vid 300 har svag skärpa vid 300mm-inställningen. Bl 8 ger bättre skärpa, men då kan Du glömma 1/1000 sek.
Suck, livet är inte rättvis!

Robert, då har Du inte matrixmätning och då kan Du glömma D-objektiven. Kolla då med begagnade objektiv som ju blir billigare.
Ett begagnad 300 mm-tele med bl 4 kostar ca 7000,- och ett 300mm med bl 4,5 ca 4500,-.
Dessa fasta tele är skarpare än zoomen.

D är inte en förutsättning för matrixmätning, det räcker med valfri CPU som finns i alla AF- och P-objektiv även utan D.

Men som sagt, F301 har väl inte matrixmätning heller.

Okej

nu har jag snackat med affären där jag köper objektivet.
istället för

Sigma Objektiv Zoom Af 100-300/4,5-6,7 Uc För Nikon (D)

tar jag ett sådant här:
Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6D DL Macro För Nikon

får det rätt så billigt 1595kr inklmoms
så nu inväntar jag bara att det skall komma till affären.
så nu får jag börja lära mig fotografera med detta objektivet sen om intresset finns kvar så skall jag försöka spara ihop pengar till en nikon F80

Låter som en bra idé... dumt att lägga för mkt pengar innan man vet exakt vad man vill ha också.

Tackar alla väldigt mycket för era inlägg.
Extremt givande för mig som inte kan nått om ämnet.

Har precis kört slut på en 24 bilder's
kodak 400 Tmax

tog o provade att ta samma motiv med olika bländare så jag själv ser skillnaden :)

nästa projekt blir hästarna
har köpt en fuji superia x-tra 800

kanske nån som vet en bättre film för ändamålet?

mvh robert

ANNONS
Götaplatsens Foto