Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad saknar / önskar ni med dagens kamera menyer.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Det finns en Sony tråd om deras menyer som varit omdebatterade sedan deras start, men där tillkommer också mera önskningar som frågan är finns dom i andra kameramärken, berätta vad ni vill skall bli bättre i eran Canon, Nikon, Fuji, helt enkelt alla olika kameror ni har.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
På min EOS 1-D X skulle jag väldigt gärna ha plats för fler favoriter i ”min meny” där de alternativ jag använder någorlunda ofta är samlade.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Att man har allt samlat
Audio - där har man allt för audio
Movie - allt för movie
Overlay - allt som synd på displayen
Osv
Tillverkare är experter på att sprida ut saker.

Kunna skriva små skript

plugins
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Kunna skriva små skript
[...]
Jag skulle vilja ha en mer omfattande meny som man kommer åt när man pluggar in kameran till datorn. Den större skärmen, mus och tangentbord ger helt andra möjligheter till navigering och interaktion.

ja att kunna scripta hade varit toppen. Script som namnsätts och lagras under en favoritflik.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har en 6,1 tums skärm på min telefon, har förstorat tangent knappar så mycket som går, men ändå för trångt, den gamla plattan vi har är däremot föredömlig att skriva på, men stora Datorn med tangentbord ännu bättre, som i inlägg Nr6 behövs nog andra lösningar, men att kunna skriva tex M eller MI som sökord som Uno menar skulle nog kunna fungera, kameraskärmen kunde då också gå upp i förstornings läge, EVF:n visar ofta mycket tydligt vissa menyer, samarbete dom i mellan vore bra då kan man ha ögat kvar till sökaren, En direktknapp som ger oss en överblick över vad vi har konfigurerat och vilken knapp det ligger på vore nog bra, då kan man kolla lite hemmavid innan fototuren.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag önskar att när man ställer kameran på enbart RAW, så slipper man se alla olika menyinställningar som bara gäller för jpeg-filer!
Visst, bra! Ja och då kunde väl i så fall allt bli sammangangsstyrt. Det gäller ju val som videoläge P, S, M och A-lägen eller om blixt används eller inte samt val av AF-metoder. Den listan kan ju göras rätt lång men det kommer ställa väldiga krav på koll på beroenden och sannolikt öka tillverkarnas underhållskostnader programvaran men på den positiva sidan kanske det skulle öka deras incitament att faktiskt ta bort sånt som hamnat i skugga genom att man infört nya metoder som dubblerat gamla och på sikt kanske borde få fullt ut ersätta dessa. Jag ser idag flera exempel både sådant både i mina kameror och RAW-konverterare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Visst, bra! Ja och då kunde väl i så fall allt bli sammangangsstyrt. Det gäller ju val som videoläge P, S, M och A-lägen eller om blixt används eller inte samt val av AF-metoder. Den listan kan ju göras rätt lång men det kommer ställa väldiga krav på koll på beroenden och sannolikt öka tillverkarnas underhållskostnader programvaran men på den positiva sidan kanske det skulle öka deras incitament att faktiskt ta bort sånt som hamnat i skugga genom att man infört nya metoder som dubblerat gamla och på sikt kanske borde få fullt ut ersätta dessa. Jag ser idag flera exempel både sådant både i mina kameror och RAW-konverterare.
En gång när jag bodde i Israel sade en gammal eftertänksam man till mig att om det finns två judar, så finns det minst tre åsikter. Det är säkert ett mycket välkänt talesätt som mer än en av er redan hört.

Man behöver inte vara jude för det och skolad i bibelstudier för att ha svårt att vara tvärsäker. Jag har ofta fler uppfattningar eller teser om en fråga och det är långtifrån alltid som jag landar i någon syntes tyvärr. Jonas har väl kanske även han vissa konflikterande önskemål i sin lista.

Av det skälet inser i alla fall jag att om vi nu verkligen skulle bli bönhörda om både smartare sammanhangskänsliga menyer och hjälpsystem så kan man ge sig på att man kommer bli både rådbråkad, parterad och steglad för att man helt torpederat deras överblick och möjligheter en snabbare konfigurering än den samnanhangsstyrda verkligheten skulle medge.
 

larsborg

Aktiv medlem
Det finns en Sony tråd om deras menyer som varit omdebatterade sedan deras start, men där tillkommer också mera önskningar som frågan är finns dom i andra kameramärken, berätta vad ni vill skall bli bättre i eran Canon, Nikon, Fuji, helt enkelt alla olika kameror ni har.
Är det bara drömmar eller direkt kontakt med alla tillverkare av kameror?
 

Ventures

Aktiv medlem
Det med att koppla kameran till datorn är ett bra förslag. Jag har det på mina gamla analoga Nikon (F100 och F5) för de blygsamma custom
settings. Det är i alla fall väldigt praktiskt. På D810 (och säkert andra) kan man komponera en egen meny med de vanligaste funktionerna kopplad till en knapp. Mycket praktiskt. Annars är det vanliga att man får leta efter funktioner man sällan använder eftersom man glömt var de fanns. De större kamerahusen har det mesta styrt av reglage på utsidan annars. På en liten kamera blir det för plottrigt med knappar till allt. SONY RX100 har åtminstone tre förvalda snabbinställningar. Alltid något. Men jag skulle också vilja välja iso utan att gå in i menyerna. Och kunna flytta mätpunkten med färre knapptryckningar.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Trots att jag i tråden om Sonys menysystem sågat Sony vid fotknölarna, måste jag säga att jag skarpt gillar Sonys tänk vad det gäller menyer även om jag ogillar själva implementation.

Deras ide är att du konfigurerar kameran så att den blir din egen och passar dina behov. När man väl ägnat en månad eller två för att lära sig möjligheterna så att du kunnat få till en bra konfiguration behöver du sällan konfronteras med Sony menykrångel, då det mesta vid det laget styrs från de fysiska knappar du konfigurerat och man kan helt koncentrera sig på motivet.

Själv använder kör jag oftast i A läget i kombination med auto iso. Då behöver jag oftast bara bekymra mig om bländaren för skärpedjup, och Min Auto SS för längsta tillåtna slutartid. Min Auto SS har förstås fått en egen knapp så att jag snabbt kan ändra.

En av de bästa egenskaperna i Sony meny system är att man kan definiera så kallade custom shoot sets. I ett custom shoot set kan man ställa in:

Shoot mode: dvs P, A, S, M
Bländare: om man valt A som shoot mode
Slutartid - om man valt S som shoot mode
Drive mode - där man kan ställa in single eller serietagning samt diverse bracketing
Exposure comp - som trumfar det värde som ställts i på den fysiska ratten.
ISO - Där man kan välja mellan ett specifikt värde eller auto iso
Metering mode - där man väljer mellan exponeringsmätningsmetoder
Focus mode - där man väljer mellan manuell focus eller någon av AF metoderna
Focus area - där man kan välja de areor som är tillgängliga för inställt focus-mode
AF Tracking sens - där man väljer hur starkt man vill att AF ska låsa till motivet
AF-ON - där man väljer om knappen som aktiverar shoot moden ska fungera som AF-ON


Ett shoot mode kan därefter tilldelas valfri programmerbar knapp, så att man med en enda knappstryckning kan ändra flera saker på en gång.

Det enda jag egentligen saknar är möjligheten att sätta Min Auto SS (längsta tid för auto iso) inom ett shoot set. Då hade det t.ex varit möjligt att som fågelfotograf definiera olika shoot set för sittande och flygande fågel.

För sittande fågel kunde man kanske valt kanske ett Min Auto SS på 1/250 sekund och någon liten focus area och DMF som focus mode, så att jag enkelt kan justera focus manuellt ifall af skulle låsa på någon gren eller något

För Flygande fågel mot himmel med Min Auto SS på 1/4000 sekund, och en större focus area, och kanske något stegs exponeringskomp för att kompensera för den ljusa. himlen, och AF-C med tracking sensitivity satt till responsive

Skulle även önska att Min Auto SS kunde ställas i 1/3 steg så att man t.ex. hade kunnat välja 1/3200 för för flygande fågel vilket hade räckt om man inte fotograferar tornseglare eller kolibrier.

Vad jag skulle vilja se är att man gör konfigurationen enklare. t.ex. genom att man identifierar händelser/situationer som förändrar vilka funktioner som behövs.
T.ex. om det finns en fysisk omkopplare mellan stillbild och video får man bara upp de menyer som. är relevanta för respektive fall, och att man har helt separata konfigurationsminnen för respektive fall, samt att man kan vilja vilka funktioner som är gemensamma. Efter vad jag förstått är detta i princip så det fungerar när det gäller video/stillbild i Sony A7Siii.

Jag skulle också gärna se att menyerna var färgmärkta så att det var lätt att se om menyvalet man ändrade var mode specifikt, eller om man konfigurerat det att slå igenom oavsett inställt mode läge.

En annan ide vore att utöka mode tänket, så att det kunde styras av vilka tillbehör och objektiv som var anslutna. (Här behövs lite tänk kring hierarki frågor prioritetsfrågor, men jag hoppar över det här).

T.ex. skulle man kunna låta anslutning av blixt eller blixt trigger dra igång ett shoot set för blixt där man t.ex. ställt in iso100, 1/250s, rear curtain sync och slagit av Live View Display. På så vis skulle man ytterligare kunna minska de gånger man behöver besöka menyerna.

Vet inte riktigt vad det finns för inställningar för Sonys fina digitala. mikrofonmojäng men kanske finns det även här saker man alltid vill kunna ändra när den ansluts.

På samma sätt skulle man kunna aktivera shoot sets när man byter objektiv.
Sätter man på sitt tele aktiverar man kanske shoot sets för fågel, sätter man på ett vidvinkel kanske man har shoot sets lämpliga för arkitektur eller landskap.

Ytterligare en sak jag skulle vilja se är att alla inställningar där man efter man gjort ett menyval får upp en lista av ytterligare val kunde begränsa vilka val som var tillgängliga ungefär på samma sätt som man redan idag kan begränsa vilka focus area alternativ man får upp om man väljer menyvalet "Focus Area", och att det fanns möjlighet att bläddra sig igenom de definierade valen genom de definierade valen med en knapptryckning.

De bästa menyvalen är de man inte behöver göra, medan man fotograferar.
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Canon har på en del kameror ett "nybörjarläge" där en del mera krångliga inställningar har filtrerats bort. Man skulle kunna spinna vidare på den idén och ge användaren möjlighet att valfritt filtrera bort de inställningar och menyval som inte är intressanta, eller helt kunna redigera menyerna efter eget tycke. Favoritfliken finns förvisso, men det är inte riktigt alla inställningar som går att få in i den.
 

Ventures

Aktiv medlem
Canon har på en del kameror ett "nybörjarläge" där en del mera krångliga inställningar har filtrerats bort. Man skulle kunna spinna vidare på den idén och ge användaren möjlighet att valfritt filtrera bort de inställningar och menyval som inte är intressanta, eller helt kunna redigera menyerna efter eget tycke. Favoritfliken finns förvisso, men det är inte riktigt alla inställningar som går att få in i den.
Nybörjarlägen ska inte underskattas. När man inte hinner fundera på inställningar ger den gröna pricken oftast en acceptabel bild.
 

martley

Aktiv medlem
Nybörjarlägen ska inte underskattas. När man inte hinner fundera på inställningar ger den gröna pricken oftast en acceptabel bild.
Jo det har ju hänt nån gång att man t.ex. inte kan förstå varför bilderna man tar blir kraftigt överexponerade förrän man upptäcker att ISO-läget står på max eller att vitbalansen är konstigt inställd. Då kan grönläget vara en snabb väg att återställa kameran.
 

Bengf

Aktiv medlem
Är det bara drömmar eller direkt kontakt med alla tillverkare av kameror?
,
Nej, användare av alla kameror skall berätta ärligt om vad dom önskar/saknar i sina menyer, ( någon tyckte det var synd för flera år sedan att inte alla kameror hade samma objektivfattning för att verkligen kunna välja och vraka men det är en annan historia. )- I Sony tråden tillkommer önskningar och tillägg som ingen annan kamera har för tillfället eller.
 

apersson850

Aktiv medlem
På min EOS 1-D X skulle jag väldigt gärna ha plats för fler favoriter i ”min meny” där de alternativ jag använder någorlunda ofta är samlade.
Bara att uppdatera. Finns på 1DX Mark II.
Att en knapp applicerar en bunt med inställningar finns också i exempelvis Canons 1DX och 1DX Mark II. Samt i en del billigare modeller.
Men det är begränsat antal buntar man kan få till.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Bara att uppdatera. Finns på 1DX Mark II.
Att en knapp applicerar en bunt med inställningar finns också i exempelvis Canons 1DX och 1DX Mark II. Samt i en del billigare modeller.
Men det är begränsat antal buntar man kan få till.
Ja vi får väl se när mk II har kommit ner i en prisnivå att jag tycker det är värt det för att få fiffigare menyer :cool:
 
ANNONS