Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag göra med en nya Canon F1 AE?

Produkter
(logga in för att koppla)

cast65

Aktiv medlem
Hej,
min pappa äger en Canon nya F1 AE Hus med optik:
50 mm 1.4
28 mm 2.8

Kameran och utrustningen är som ny.
Vad kan man få för utrustningen (ca)?
Finns det intresse för sådana här analoga kameror numera?

/Carl

Det är ju en yrkeskamera av högsta kvalitet. Det finns alltid intresse av sådana kameror. Men precis som allt annat analogt har priserna sjunkit kraftigt de senaste åren.

Priset beror mycket på skicket också. Men jag skulle gissa på ca 2500 för paketet.

Om det är EF-Objektiv så bör han kunna få en fin slant för dom, han kan ju även spara dom utifall han köper en Canon Digital i framtiden eftersom dom passar.

Kamerahuset är nog rätt kallt eftersom det är så pass nytt, samlare brukar vara mer intresserade av äldre kameror, hade det varit en F1 old i fint skick hade det nog varit lättare att sälja, även jag hade varit intresserad då, mest av nostalgiska själ.

kent.

Det är ju knappast troligt med EF objektiv till en kamera med FD-fattning.

New-husen brukar ligga högre i pris än old-hus.

Fin kamera som jag inte hade solt.

HAde gärna ägt en sådan kamera men skulle inte betala mycket för att få tag på en..

Lite övrigt att önska om man önskar manuellt fotande på alla vis + analogt såklart.

MVH Niclas,

cast65 skrev:
Hej,
min pappa äger en Canon nya F1 AE Hus med optik:
50 mm 1.4
28 mm 2.8

Kameran och utrustningen är som ny.
Vad kan man få för utrustningen (ca)?
Finns det intresse för sådana här analoga kameror numera?

/Carl

Behåll den! Du får inte så mycket för den just nu nån tusenlapp på sin höjd. Men om 5 år eller mer så tror jag att marknaden för robusta och rejäla analoga fotoapparater som Canon F1 kommer att växa igen.

froderberg skrev:
Det är ju knappast troligt med EF objektiv till en kamera med FD-fattning.

New-husen brukar ligga högre i pris än old-hus.

Jag hade ingen större koll på hur nytt det huset var, men eftersom han skrev rätt nytt så trodde jag det var EF gluggar.

Sen vet jag inte vad du tittat på priser någonstans, för jag letar efter en Canon F1 old samt en Nikon F2a i fint skick och dom betingar betydligt högre priser än nyare hus på dom platser jag besökt, antagligen för att dom finns i betydligt färre antal.

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto