Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vad ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mimic

Ny medlem
Jag har en canon 450 och siktar nu in mig på ett nytt objektiv för utvecklings skull. =)
Jag fotar mkt inne, människor så är i farten. Kan ett canon 50/1,4 eller 1,8 vara bra? Jag försöker läsa på lite men vet inte om jag fått allt om rätt bakfot! ;-)

Jag har en canon 450 och siktar nu in mig på ett nytt objektiv för utvecklings skull. =)
Jag fotar mkt inne, människor så är i farten. Kan ett canon 50/1,4 eller 1,8 vara bra? Jag försöker läsa på lite men vet inte om jag fått allt om rätt bakfot! ;-)

"Jag försöker läsa på lite ...",
bäst att fortsätta med det då, innan du frågar, ingen på FS forum kan väl veta vad du skall ha, - om du inte själv vet vad du skall ha.

"Jag fotar mkt inne, människor så är i farten."
Så är i farten?
Jösses, är de så fulla, bör du bara fotografera med en kortare tid, ingen ny glugg behövs!

"Jag försöker läsa på lite ...",
bäst att fortsätta med det då, innan du frågar, ingen på FS forum kan väl veta vad du skall ha, - om du inte själv vet vad du skall ha.

"Jag fotar mkt inne, människor så är i farten."
Så är i farten?
Jösses, är de så fulla, bör du bara fotografera med en kortare tid, ingen ny glugg behövs!

Charmkurs nästa?

Ljusstyrka !

Nu är det ju inte så enkelt som larsborg skrev, att Du skulle använda kortare exp.tid. Jag tycker Du bör bortse från hans kommentar.
Vad Du bör prioritera är bra ljusstyrka (<f2), dessutom för inomhusfoto i normalstora rum behöver Du en ganska kort brännvidd <35 mm.
Vad Du sen kan hitta som passar Din budget men uppfyller kriterierna, det visste man inte..

Nu är det ju inte så enkelt som larsborg skrev, att Du skulle använda kortare exp.tid. Jag tycker Du bör bortse från hans kommentar.
Vad Du bör prioritera är bra ljusstyrka (<f2), dessutom för inomhusfoto i normalstora rum behöver Du en ganska kort brännvidd <35 mm.
Vad Du sen kan hitta som passar Din budget men uppfyller kriterierna, det visste man inte..

Det var de jag tänkte lite runt. Ljusstyrka tror jag att jag har koll på, det var därför jag tänkte att de objektiv jag nämnde ovan skulle vara ganska ok innomhus där det kanske inte alltid är bäst ljus.

Vad bra att du nämnde brännvidd också, de får jag läsa på lite om. Är det brännvidden som nämns i namnen på objektivet typ 50/1,4?

Precis,
Ju lägre siffra (ex.50) desto kortare brännvidd.
Om Du tänker Dej att Du tittar genom ett rör, så ser Du större synfält ju kortare röret är.
Fast en rekommendation, om Du vill få bra bilder, är att skaffa lite mera grundkunskaper genom att läsa nån lämplig bok, så att Du får en uppfattning om skärpa, skärpedjup, exp.tid, bländare, brännvidd, cropfaktor etc.
Det är ju faktiskt så att ingen människa föds med ens grundkunskaper i varken fotografering eller nåt annat...

Precis,
Ju lägre siffra (ex.50) desto kortare brännvidd.
Om Du tänker Dej att Du tittar genom ett rör, så ser Du större synfält ju kortare röret är.
Fast en rekommendation, om Du vill få bra bilder, är att skaffa lite mera grundkunskaper genom att läsa nån lämplig bok, så att Du får en uppfattning om skärpa, skärpedjup, exp.tid, bländare, brännvidd, cropfaktor etc.
Det är ju faktiskt så att ingen människa föds med ens grundkunskaper i varken fotografering eller nåt annat...

Tack så jättemycket för svaren! =)

Sigma EX 30/1,4 DC HSM för Canon AF akn vara ett aternativ - mer passande brännvidd troligen - köp det dock över disk om du skall ha ett då det har varit lite skiftande kvallité på just det objektivet - ett bra exemplar är bra, men alla är inte bra tyvärr.

Jag förstår att Lars kommentar kanske kan verkat vara lite trist, men jag förstår honom också. Det finns minst ett sådant här inlägg varje dag.

Mitt tips är att om man inte riktigt vet vad man behöver för objektiv, då är det dags att lära sig de prylar man redan har och inte köpa nytt. I och för sig är det bra med konsumtion, speciellt i dessa dystra tider, men har man inte koll på de enklaste begreppen inom fotografering, då är det inte ett nytt objektiv lösningen.

Jag kan tipsa om några bra objektiv som går att fotografera folk i farten med:
- Canon 50/1.2, det är ljusstarkt och bra, fungerar fint om man har bra koll på skärpedjup och fokus.
- Canon 10-22, då får du med maximalt med människor i bilden även om de är nära.

Tyvärr blir man inte bättre fotograf bara för att man har dessa objektiv.

En sak som däremot kanske kan hjälpa dig att ta bättre bilder, speciellt om du fotograferar inne är en blixt. Så ett helt seriöst råd är att du köper en blixt och lär dig använda den. Då ska du se att du får stuns i dina bilder.

Edit: Hansanders skrev bra i sina inlägg.

ANNONS
Götaplatsens Foto