Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag installera av alla Canons program?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag vill köra programmet där jag tankar över bilder från kameran och kan ändra inställningar i den samma. Vad är det jag vill installera? Det finns ju hur många program som helst verkar det som. Vilken CD? Canon EOS Digital Solution disk v9,1 verkade ju lovande, men där fanns bara EOS WIA Driver read me och uninstall. Samt EOS capture readme och uninstall när jag installerat.Inget användbart alltså.

Då ska du installera EOS Viewer Utility. När du installerat och startat programmet går du in under Option och väljer EOS Capture, Klart.
Kolla först i instruktionen, har för mig att du måste installera WIA Drivern innan du ansluter kameran och att det skulle vara viktigt!
Det låter emellertid som du redan installerat WIA, då är det bara att ansluta kameran och köra.

Lycka till / Peter

Under EOS capture finns bara Readme och uninstall.. Ska prova å ta bort det och göra om.

När jag ansluter kameran kommer det upp ett windowsfönster där Canon camera window och Zoom Browser m.m finns. Men när jag klickar på ett av canon-programmen händer ingenting. ???

Andreas Hansson (Dez) skrev:
När jag ansluter kameran kommer det upp ett windowsfönster där Canon camera window och Zoom Browser m.m finns. Men när jag klickar på ett av canon-programmen händer ingenting. ???

När du installerat EOS Viewer Utility och STARTAT programmet samt kopplat kameran till datorn, gå in under Option i menyn och välj EOS Capture, vad händer?
Windowsfönstret som poppar upp när du kopplar kameran till datorn stänger du bara!

Lycka till igen / Peter

Det kommer upp ett fönster som ser ut som en kameradisplay. Jag vill ha igång funktionen som man tankar över bilder med utan att gå via utforskaren och jag vill även ändra IPTC i kameran så att en text automatiskt kommer med i "file info" i PS.

Under Option bör du även hitta Camera settings, där ändrar du kamerainställningarna.
Ser du dokumentträdet till vänster i EOS Viewer Utility, om inte gå in under View och markera Folder tree. Längst upp skall du nu se din kamera om den är kopplad till datorn. Dubbelklicka på den och underkatalogerna så ska du se att det löser sig och att bilderna poppar upp i fönstret till höger som tumnaglar. Kör du på kamerans batterier så kan du behöva trycka ner avtryckaren till hälften för att väcka kameran, om den gått i power save mode vs.

/Peter

Ok, tack.
Men Camera settings syns inte i IPTC, det gjorde det med 300D:n. Då slapp jag skriva in namn och mailadress på alla bilder.

När du fått upp bilderna kan du markera alla och dra/släppa till en katalog för att spara dem.

Men det visste du väl redan / Peter

Andreas Hansson (Dez) skrev:
Ok, tack.
Men Camera settings syns inte i IPTC, det gjorde det med 300D:n. Då slapp jag skriva in namn och mailadress på alla bilder.

Sorry, där går jag bet!
Jag lägger in IPTC mha Bridge, går även att spara som mallar för olika ändamål.

/ Peter

Dez skrev:
Jag vill köra programmet där jag tankar över bilder från kameran och kan ändra inställningar i den samma. Vad är det jag vill installera?
Du skall naturligtvis installera Canons Zoombrowser och kolla uppe i help att det är version 5.5. Om det inte är den du har på skivan skall du gå in på Canons hemsida under Support och downloads och hämta hem den.

Zoombrowsern är det perfekta verktyget för att ta hem katalogisera, zooma, jämföra och sålla dina bilder antingen dom är tagna i RAW eller JPG. Om du kommer med 100 RAW-bilder från t.ex.en fotbollsmatch är den perfekt att ta ner antalet till t.ex 15 och om dom har skapligt samma exponering är Canon RAW Image Task, RIT, som du hittar under Tools i ZB den snabbaste att producera JPG-bilder. Om bilderna fordrar mer jobb bör du använda Canon Digital Photo Professional, DPP, som du också kan ladda ner i senaste version 2.0.3.7 från samma site som du hämtar senaste versionen av ZB.

Canons uppgraderade egna verktyg ZB och DPP är verkligen bra, lär dig dom.
Photoshop behöver du bara använda när du skall manipulera JPG-bilder. Den är enormt trög att arbeta med om du skall göra motsvarande arbete som du gör i ZB, RIT och DPP, framför allt med RAW-bilder.

Du behöver inte installera nånting!

Om du bara behöver kopiera bilderna till hårddisken är det enklast att använda en kortläsare för typ 150 kr och kopiera med Windows Explerer därifrån. Det går snabbast och tar minst plats på skrivbordet. Många datorer har ju t.o.m. kortläsaren inbyggd i frontpanelen. Men sen beror det ju på vad du vill göra och hur du vill kunna se på bilderna. Windows har egna program, ACDSee är ett snabbt "bläddringsprogram", Adobe Photoshop kan göra "allt" och har en egen bildbläddrare som heter Bridge. Från Canon kan man välja Zoom Browser om man tycker det är kul att zooma bland tumnaglar. Där är det också enkelt att se alla data och inställningar för bilden. Men det kan man göra i Photoshop också. Så valet beror på hur avancerad man är och vilka behov man har. Det är som vanligt bara att prova och sen ta bort det man inte gillar!

Re: Du behöver inte installera nånting!

Staffan Johansson skrev:
Om du bara behöver kopiera bilderna till hårddisken är det enklast att använda en kortläsare för typ 150 kr och kopiera med Windows Explerer därifrån.
Nej, nej, nej, det är inte enklast.
Allra enklast är att låta kortläsaren med tre mustryck skriva direkt in i Zoombrowsern och få det som finns i minnet automatsorterat i mappar märkta ÅÅÅÅ_MM_DD . Då får du dessutom ordning på ditt fotoalbum.
Och sedan är ZB som jag sagt så många gånger i olika länkar här på FS helt suveränt på sorteringsprocessen. Läs in ZB, uppgradera och prova innan ni påstår att något annat är bättre.

Jag har använt zoombrowser förut till 300D och det var perfekt, några klick och bilderna hamnade automatiskt i en mapp med dagens datum tills man hade lust att sortera dem. Det är det jag är ute efter. Eftersom det inte fanns med på skivan till 20D trodde jag inte att det fanns till den.

Hmm.. verkar som att många krånglar till det. Som jag har installerat det så får jag upp kameran (EOS 350D) som en enhet i utforskaren och drar filerna dit jag vill ha dem.

Först installerade jag ingenting alls tror jag men då hittades inte RAW-filerna. Det var det enda som behövdes kompletteras och det fixade WIA drivern.

Det var det mest naturliga för mig när jag uppgraderade från kompaktkamera.

Edit: Såg nu att du ville kunna ändra i bilderna också och vill göra det med Canons programvara. Då är jag ute ur leken för jag använder hellre Photoshop CS2 och Microsofts RAW-plugin för utforskaren.

Re: Re: Du behöver inte installera nånting!

Christer1 skrev:
Nej, nej, nej, det är inte enklast.
Allra enklast är att låta kortläsaren med tre mustryck skriva direkt in i Zoombrowsern och få det som finns i minnet automatsorterat i mappar märkta ÅÅÅÅ_MM_DD .

Hej igen! Javisst är Zoom-browser användbar! Jag använder den själv (laddat hem den senste) och uppskattar sortering, mappar och sånt. Men den är ju inte direkt snabb och jag uppfattade ursprungsfrågan som grundad på viss osäkerhet om mjukvaror i allmänhet. Jag menar också att de där kablarna som skickas med för att koppla kameran fysiskt är rätt onödiga. Många bekanta har frågat och verkar tro att de är nödvändiga. Zoombrowsern kör man ju också från kortläsaren. Kameran och extra sladdar är ju bara i vägen på skrivbordet (det fysiska!). Jag tror man också kan uppgradera firmware via minneskortet.

Dez skrev:
Jag har använt zoombrowser förut till 300D och det var perfekt, några klick och bilderna hamnade automatiskt i en mapp med dagens datum tills man hade lust att sortera dem. Det är det jag är ute efter. Eftersom det inte fanns med på skivan till 20D trodde jag inte att det fanns till den.
Du måste läsa in skivan från Canon först för Canon vill veta att du har köpt en Canonkamera, sedan är det bara att göra uppgraderingarna för ZB och DPP nedan.

Observera att du först måste gå in i översta länken och när den kommit upp på skärmen klicka på den andra.

http://www.canon.se/for_home/product_finder/cameras/digital_slr/eos_20d/index.asp

http://software.canon-europe.com/Cameras/SLR_Cameras/EOS_20D10131.asp

Sedan ändrar du bara slutet på dagmappen och skriver in vad du fotat.

Jag har 11500 bilder i mitt album, troligen lite fler än de flesta, så jag måste ha ordning på dom och jättesnabbt hitta rätt.
Lycka till
/

Det har ordnat sig. Installerade zoombrowser från skivan till 300D och laddade sedan hem en uppgradering. Jag kör via kortläsaren.

Du måste läsa in skivan från Canon först för Canon vill veta att du har köpt en Canonkamera, sedan är det bara att göra uppgraderingarna för ZB och DPP nedan.

Har haft problem med detta vid ominstallationer av win XP.

Finns det ingenstans att ladda hem så man slipper skivan? Orkar inte leta fram den...

ANNONS
Götaplatsens Foto