Annons

Vad ska jag köpa för Systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niit

Ny medlem
Då var de dags! efter lång tids sparande ska jag äntligen köpa min första digitala systemkamera!
Har tidigare fotograferat med Canon 350 (lånad)
Och nu ställer jag mig frågan som säkert 1000 innan gjort.
Vad ska jag köpa för kamera? modell? märke? jag var väldigt inne på en Canon 400d men nu märkte jag även att Konica minolta har slagits samman med Sony och släppt en riktigt intressant modell som heter Sony Alpha 100, har någon nått tips på kamera som skulle passa prisklassen 12 000:- + optik
 

Doppe

Ny medlem
I princip alla nya systemkameror ger fina bilder så titta i stället på vilke kameror som har objektiv och andra tillbehör som passar din budget.
 

Dajo

Aktiv medlem
Doppe skrev:
I princip alla nya systemkameror ger fina bilder så titta i stället på vilke kameror som har objektiv och andra tillbehör som passar din budget.
Och framför allt vilka som ligger bra i handen.
Jag skulle väl kika mest på Nikon & Canon.
Dom är marknadsledande och det finns gott om prylar i omlopp som väntar på att hamna på blocket.se.
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Gå till någon affär och prova vad som du gillar mest. Alla kameror tar bra bilder, det hänger mycket på objektiven i slutändan.

1. Prova vad du gillar, det som känns bra i handen och plånboken.
2. Tidigare samling av objektiv av visst märke?
3. Fundera på eftermarknaden. Vad kan du köpa billigt begagnat.
4. Har du någon kompis som har en systemkamera kan du ju alltid låna och prova lite.
5. Sök i forum och läs på. Googla på "namn och märke på kameran, review". Engelska är normalt bäst att använda. Sök även i recensionerna här.
6. Fundera över dina behov av tele, normal och vidvinkel, men köp inte för mycket i början.

Lycka till!
 

Zoso

Aktiv medlem
Skall du börja från skratch och inte redan äger prylar till ett visst märke så är det Pentax du skall satsa på, helst K10d.

/kent
 

storm

Aktiv medlem
Kolla om det finns någon fotoklubb på orten. Du kanske har fotokompisar som kör med vissa märken, köper du samma så kan du låna objektiv, blixtar mm och prova lite fram o tillbaka. Det brukar vara kul.
Annars tar de flesta märken liknande bilder. Bara o klämma o känna.
Har nog aldrig tänkt när jag sitter o titta på bilderna hemma i datorn att den där bilden hade blivit så mycket bättre med en canon.
 

Tyckaren

Aktiv medlem
Kolla också trådarna på Sonys problem att exponera vid svårare belysning - jag har testat:(

Finesser är finesser, finesser gör inte nödvändigtvis bilden bättre.

Pentax säger någon, ja om du är dedikerad och vill vara beredd på jobb vid datorn och fota RAW.

D80 och 400D, i de tester som gjorts mellan dessa kameror så har D80 avgått med klar poängseger. Jag tror att många K10 ägare skulle klaga högljutt om det gjordes en shoutout mellan D80 och K10D.

Teori och praktik är som du vet olika. En bil som har 200hk, är inte automatiskt snabbare än en bil som har 150hk.

Testa.

Hälsningar

Adam
 

contender

Aktiv medlem
Jag ger inte mycket för den tidningen. Dålig kvalité på många artiklar och ibland tveksamma råd och tester. Men kan du tänka dig att köpa begagnade objektiv tycker jag definitivt du ska titta på Nikon eller Canon. Begagnatmarknaden är verkligen stor.
 

Tyckaren

Aktiv medlem
Ja den i alla kategorier sämsta tidningen att hämta fakta ur är DigitalFoto för alla.

De är lite av fototidningarnas Se & Hör.

Hälsningar

Adam
 

storm

Aktiv medlem
Kan inte bekräfta men enligt test på dpreview så leverer inte K10 "crispy edges" förmodar skärpan med jpg bilder som tex D80. Men i RAW (DNG) blir det perfekt. På måndag när min K10D kommer får jag veta svaret.
 

Damoor

Aktiv medlem
Kameran är inte det viktigaste med fotografering. Det är objektiv, filter och hur bra man är som fotograf.
 

oskard

Aktiv medlem
storm skrev:
Kan inte bekräfta men enligt test på dpreview så leverer inte K10 "crispy edges" förmodar skärpan med jpg bilder som tex D80. Men i RAW (DNG) blir det perfekt. På måndag när min K10D kommer får jag veta svaret.
Nej, med fabriksinställningarna blir bilderna inte som de blir från en D80, men det var tydligen aldrig tanken. Huruvida det är bra eller dåligt är en annan sak. DPReviews tester har en metodbrist när allt hänger på hur fabriksinställningarna är, det är mer relevant på enkla kompaktkameror där man inte förväntas ställa in saker.
 

interpix

Aktiv medlem
Tyckaren skrev:

Pentax säger någon, ja om du är dedikerad och vill vara beredd på jobb vid datorn och fota RAW.

D80 och 400D, i de tester som gjorts mellan dessa kameror så har D80 avgått med klar poängseger. Jag tror att många K10 ägare skulle klaga högljutt om det gjordes en shoutout mellan D80 och K10D.


Adam
I den här franska testen säger man precis tvärt om , bilderna från K10D är mycket bra direkt ur kameran.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=71502

Ja i DPs raw test ger ju K10 bättre upplösning än både D80 och tex 30D, dock skriker jag inte högt för det. Upplösningen i jpg är också bättre än 30D men den anses kanske som helt otillräcklig?
 

interpix

Aktiv medlem
Ja det vore verkligen skönt att slippa en sån tråd till. Synd dock om någon felaktigt skulle förledas tro att man måste sitta framför datorn och redigera alla bilder för de skall vara användbara.
 
ANNONS