Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte uppgradera mig från Nikon D50 med 18-70/3,5 till eventuellt Nikon D90 med fast motsvarande 50/1,8 till att börja med. Synpunkter på det? Jag är ny i yrket och jobbar som reporter/fotograf på ett magasin och känner att min fototalang och utrustning inte rikigt räcker till... Vill såklart även ha en rejäl vidvinkel och tele och macro, men var ska man börja? Min budget är inte den bästa då jag just börjat jobba efter utbildningen och inte är säker på hur länge jag får behålla jobbet som faktiskt mest innebär skrivande...
 
Tänkte uppgradera mig från Nikon D50 med 18-70/3,5 till eventuellt Nikon D90 med fast motsvarande 50/1,8 till att börja med. Synpunkter på det? Jag är ny i yrket och jobbar som reporter/fotograf på ett magasin och känner att min fototalang och utrustning inte rikigt räcker till...

Jag har uppgraderat från D50 till D90, men mest av prylintresse. Visst får du fler pixlar, bättre skärm, lägre brus och lite annat, men någon revolution på bildsidan blir det inte. En vidvinkelzoom eller rentav en 50/1.8 skulle nog ge mer.

Vad exakt menar du med "räcker inte riktigt till"?

Per.
 
Jag vill ha större skärm och mer ljus så jag kan ha lägre ISO och slippa utbränt... Det är flera som sagt till mig att jag inte borde köpa nya objektiv till mitt gamla hus då det inte ger optimalt resultat. Men det är främst ljuset jag är ute efter. Jag har en extern blixt som jag använder nästan jämt, men ofta blir ju bilder finare utan att behöva bränna av den alltid... Sedan behöver jag erfarenhet och bli snäppet vassare på att spontant ändra inställningarna i kameran, men det hjälper ju tyvärr inte en ny kamera till med...
 
Nån som har tips på bra och "billig" vindvinkel och tele? Vilket bör jag prioritera?
Tokina 12-24/4,0 - är det nåt? Hur viktigt är det med ljuskänsligheten på vidvinkel och tele? Ni ser, jag har mycket att lära...
 
Jag vill ha större skärm ...

D90 eller D300.

... och mer ljus så jag kan ha lägre ISO

50/1.8, t.ex.

Det är flera som sagt till mig att jag inte borde köpa nya objektiv till mitt gamla hus då det inte ger optimalt resultat.

Dumheter. Det är klart att bättre glas ger bättre resultat även på en D50. Dessutom behöv du i alla fall köpa glas till den bättre kameran som du kanske köper senare!

Per.
 
Okej! Hur är Sigma 70-300/4-5.6? Verkar väldigt billig? Hur viktigt är det med ljuset på vidvinkel och zoom?

Sigman är väl inte skarpaste kniven i lådan, du får vad du betalar för. Om 200 räcker, skulle jag nog satsa på Nikons 55-200 i stället, gärna med VR (skakreducering). Den är klart skarpare.

Stor bländare är ju bra, men inget jag är beredd att lägga upp jättemycket pengar för. Jag har bl 4 på min vidvinkelzoom och 3.5-5.6 på normal och telezoom. Behöver jag stor bländare tar jag fram min 50/1.8, den brukar räcka.

Att ha 2.8 på alla zoomar kostar en förmögenhet...

Per.
 
ANNONS