Annons

Vad ska man välja igentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sampo

Aktiv medlem
Kollar lite smått på kameror...
Ska köpa en digital systemkamera som ska användas till natur, sport och studiebilder.
Mest för tryck.
Det enda problemet är väl budgeten *S*
10-20 lapp.. mer kan jag nog inte få fram.

Alla förslag är väldigt välkomnande! Även förslag på objektiv..
aldrig satt mej in så ordentligt i den djungeln...

Om du nu ska ha en systemkamera så har det aldrig varit lättare att välja än nu. Har du en massa Canonoptik så köper du en 350D, har du en massa Nikongluggar liggande köper du D50 osv... har du ingenting köper du en Minolta D5D. Läs senaste Kamera & Bild t ex.

/kg, som är säker på att ALLA håller med

HDFS) (KGS skrev:
Om du nu ska ha en systemkamera så har det aldrig varit lättare att välja än nu. Har du en massa Canonoptik så köper du en 350D, har du en massa Nikongluggar liggande köper du D50 osv... har du ingenting köper du en Minolta D5D. Läs senaste Kamera & Bild t ex.

/kg, som är säker på att ALLA håller med

Jag har testat en 350D... och en sådan skulle jag aldrig köpa.. tyckte den var värdelös rent ut sagt....

.Z. skrev:
På vilket sätt?

//Larsa

Fick kanske ett totalt värdelöst exemplar..
för det första vart bilderna skittaskiga..

mu.jpg

Sen var det en konstig skugga som dök upp ibland...

http://www.sagans.se/vovve/skugg.jpg

Bildkvaliten på 350D är i toppklass så nåt fel har det blivit... Ingen av de andra är på något sätt bättre i bildkvalite, det är andra saker som skiljer...

De du har att välja på i budgetsegmentet är:

Pentax *istDS & DL.
Nikon D50 & D70
Konica Minolta Dynax 5D
Canon EOS 350D
Olympus E-300

Är oerhört mycket skrivet om instegsDSLR i forumen, sök & kolla vad du hittar...

Dessa kameror ger alla god bildkvalite med endast små skillnader. Någon är snabbare, nån har bättre ergonomi, m.m, m.m.

Om du vill gå snäppet högre i prisklass så har du Konica Minolta Dynax 7D & Canon EOS 20D, blir dock mindre pengar till optik då...

Priserna kan du jämföra på www.cyberphoto.se

//Larsa

Nu ska vi se, vad är det det heter nu igen??? Jäklar vad minnet sviktar ibland, sådär man gör när man vill ha vätternröding? Ni vet, båt och massor av metspön åt alla håll o så kör man sakta?
Äsch, kommer inte på det just nu :-(
Spöka? Nääää :-(

nä.. med 100..
minns jag att jag valde iaf!

Nu när jag kollar på bilder jag tagit med den står det lite olika ISO tal övverallt.. korkat...
måste fått en korkad kamera...

.Z. skrev:
Du kan ju ha haft Auto inställt på känsligheten, då växlar den mellan 100-400 Asa.

Nu vare ju ett par månader sedan..
Men jag blev inte klok på den kameran *S*
Det som störde mej mest var nog skuggan.. tror skuggan var från objektivet.. och så ska det väl inte vara?

Tror inte jag körde auto.. men minns inte säkert..

Kanske man skulle våga köpa en sådan kamera dårå.. alla hyllar den ju

Om du använde den inbyggda blixten, vidvinkel & hade motljusskyddet monterat så kan det vara det som skuggar. Ett vanligt problem...

Jo du vågar nog köpa den men titta gärna även på de exempel jag spaltade upp ovan.

Gå sedan ut & känn på dem & fundera på vad du vill ha.

//Larsa

Utan att lägga några värderingar och anklaga någon, så är detta ett av problemen för nybörjarna när de ska välja kamera. En digitalkamera är så pass avancerad att det är många inställningar som skall passa och vissa tekniker och kanske även kunskaper som ska finnas. Men överlag kan man säga att:

EOS 350D
EOS 20D
Nikon D50
Nikon D70s
KM D5D
KM D7D
Pentax *ist
Pentax *istD
Olympus E-500/E-300
ger bra bildkvalité och att det är först när man pressar kamerorna som de får bekänna färg och det är inte alltid som en nybörjare kan pressa kameran för att uppvisa ev. brister. Dessutom är det ju inte säkert att en nybörjare någonsin behöver pressa kameran (beror ju på hur mycket man vill/kan utvecklas). Således är det bara att välja en kamera som man tycker känns bra, för bilder blir det oavsett vilken du väljer. Uppvisar kameran allvarliga brister är det antingen a: Fel på kameran eller B: fel på operatören...

Var väl ungefär det jag ville ha fram också när jag listade kamerorna:)

Du var dock ärligare i slutet, handhavandefel är oerhört vanligt...

//Larsa, som också klantar till det ibland...

Men klarar alla dessa kameror det jag vill ha kameran till?
Eller blir det att jag måste spara ihop mer pengar för att den ska bli duglig?

Så måste man väl kolla lite på objektivet med? Men vad sjutton väljer man där....

ANNONS
Götaplatsens Foto