Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad skiljer ett Canon EF 28-105/3,5-4,5 USM och ett Canon EF 28-105/3,5-4,5 II USM ?
- Trådstartare mjp
- Start datum
AlfaGTV
Aktiv medlem
mjp skrev:
ok.
Om man går in på byggkvalite hur skiljer dom där.
Är ngt av dom två att föredra ?
Är dom lika bild mässigt förutom oskärpecirklar som skiljer mellan dem ?
Har skrivit lite om det i min
recension
Båda är för mig lika prisvärda, möjligen en hundralapp eller två mer för den senare varianten.
(Enbart för de finare oskärpeområdet)
MVH /Micke
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Helt olika konstruktion av objektiven. Och även helt olika antal glas inuti dem. Det ena har aspherical glas och det andra inte.
Jeppe
Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Helt olika konstruktion av objektiven. Och även helt olika antal glas inuti dem. Det ena har aspherical glas och det andra inte.
Nja.. du tänker väl på EF 28-105/4-5.6 och inte EF 28-105/3.5-4.5 USM ?
För EF 28-105/3.5-4.5 USM och MkII modellen av densamma har samma optiska uppbyggnad.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Nja.. du tänker väl på EF 28-105/4-5.6 och inte EF 28-105/3.5-4.5 USM ?
För EF 28-105/3.5-4.5 USM och MkII modellen av densamma har samma optiska uppbyggnad.
EF 28-105 USM
har 10 element i 9 grupper (aspherical glas)
EF 28-105 USM II
har 15 element i 12 grupper (inget aspherical glas)
det är ju helt olika antal glas och uppbyggnad
andgi
Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
EF 28-105 USM
har 10 element i 9 grupper (aspherical glas)
EF 28-105 USM II
har 15 element i 12 grupper (inget aspherical glas)
det är ju helt olika antal glas och uppbyggnad
Du har råkat titta på EF 28-105 USM f/4-5.6 som är ett helt annat objektiv än EF 28-105 USM f/3.5-4.5.
Canons kameramuseum är ett rätt bra ställe när man vill veta mer om Canon-objektiv.
http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/f_lens.html
Lars Johnsson
Aktiv medlem
andgi skrev:
Du har råkat titta på EF 28-105 USM f/4-5.6 som är ett helt annat objektiv än EF 28-105 USM f/3.5-4.5.
Canons kameramuseum är ett rätt bra ställe när man vill veta mer om Canon-objektiv.
http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/f_lens.html
Jag tittade i Canons Lens Work III bok. Och det står där. Objektiven har inte riktigt samma namn i boken som i kamera museum. Antagligen har du rätt för bländarna stämmer med det objektivet
Men det står annorlund i Canons kamera museum än i deras Lens Work III bok
Senast ändrad:
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Så här står det i Canons Lens Work III book.
Det finns tre 28-105 objektiv och de heter,
EF28-105 f/3,5-4,5 USM II
15 element 12 groups
EF 28-105 f/4-5,6 USM
10 elements 9 groups
EF 28-105 f/4-5,6 (micro-motor)
10 elements 9 groups
Det finns tre 28-105 objektiv och de heter,
EF28-105 f/3,5-4,5 USM II
15 element 12 groups
EF 28-105 f/4-5,6 USM
10 elements 9 groups
EF 28-105 f/4-5,6 (micro-motor)
10 elements 9 groups
andgi
Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Jag tittade i Canons Lens Work III bok. Och det står där. Objektiven har inte riktigt samma namn i boken som i kamera museum. Antagligen har du rätt för bländarna stämmer med det objektivet
Men det står annorlund i Canons kamera museum än i deras Lens Work III bok
Innehåller Lens Works gamla objektiv som inte tillverkas längre?
EF 28-105 USM f/3.5-4.5 II ersatte ju EF 28-105 USM f/3.5-4.5 så det är inte omöjligt att det gamla inte är med längre.
EF 28-105 USM f/4-5.6 är ju däremot relativt nytt och verkar vara väldigt likt plastdassrullen[0] EF 28-105 f/4-5.6 DC som jag råkade köpa en gång i tiden - som fö inte verkar finnas med i kameramuseet... Hmm, ingen källa är helt tillförlitlig verkar det som..
[0] Så vitt jag minns så var skärpan ok, men byggkvalite' och känsla lämnade en (hel) del övrigt att önska.
Senast ändrad:
Lars Johnsson
Aktiv medlem
andgi skrev:
Innehåller Lens Works gamla objektiv som inte tillverkas längre?
EF 28-105 USM f/3.5-4.5 II ersatte ju EF 28-105 USM f/3.5-4.5 så det är inte omöjligt att det gamla inte är med.
EF 28-105 USM f/4-5.6 är ju däremot relativt nytt och verkar vara väldigt likt plastdassrullen EF 28-105 f/4-5.6 DC som jag råkade köpa en gång i tiden - som fö inte verkar finnas med i kameramuseet... Hmm, ingen källa är helt tillförlitlig verkar det som..![]()
Anders, du har rätt. När de ersätter det gamla med ett nytt så finns inte det gamla kvar i boken.
Men samtidigt så borde ju Canons kamera museum ha 4 objektiv på 28-105 och inte 3 då. Alla där heter ju USM men det finns ett till.
andgi
Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Men samtidigt så borde ju Canons kamera museum ha 4 objektiv på 28-105 och inte 3 då. Alla där heter ju USM men det finns ett till.
Det kan tänkas att kameramuseet främst tänker på den japanska marknaden och därför har förbisett ett ultrabudgetobjektiv som (antagligen) bara såldes i mindre kräsna länder..
Lars Johnsson
Aktiv medlem
andgi skrev:
Det kan tänkas att kameramuseet främst tänker på den japanska marknaden och därför har förbisett ett ultrabudgetobjektiv som (antagligen) bara såldes i mindre kräsna länder..![]()
Ja Sverige t.ex.
ursose
Aktiv medlem
2 versioner av första versionen...
Det verkar som om den första versionen av 28-105 kom i 2 olika versioner fast med samma beteckning. Den första med 5 lameller och en blomsymbol för makro. Den andra med 7 lameller och texten Macro istället för blomman.
Iallafall enligt denna länk:
http://photonotes.org/articles/beginner-faq/lenses.html#28105
Det verkar som om den första versionen av 28-105 kom i 2 olika versioner fast med samma beteckning. Den första med 5 lameller och en blomsymbol för makro. Den andra med 7 lameller och texten Macro istället för blomman.
BoJohan
Aktiv medlem
Re: 2 versioner av första versionen...
Kan bekräfta att det stämmer, jag har den senare versionen med sju lameller. Bör väl vara identisk med II-versionen (förutom mönstret på gummiringen då...).
ursose skrev:
Kan bekräfta att det stämmer, jag har den senare versionen med sju lameller. Bör väl vara identisk med II-versionen (förutom mönstret på gummiringen då...).