Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av blixt till min Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Går i tankarna att skaffa mig en extern blixt till min EOS 30V, nu när mörkret kryper sig på...
Men det är ju en djungel! Var helt inställd på att skaffa en 420EX, men efter att ha kollat runt lite på andra märken har jag nu blivit enbart förvirrad.

Vad jag förstår har 420 EX inga möjligheter till manuella inställningar, bör man ha det? Kan då denna vara något?

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1559001

Eller finns det någon annan?

Budgeten ligger väl på en sisådär 2500-3500 kr.

Tacksam för alla tips!

Mange

ambre skrev:
Jag har funderat på denna

En Sigma EF-500 DG Super, hört att den skall vara bra :)

Jag köpte Sigmas blixt i fredags och jag har ju som sagt inte testat så mycket, men jag är riktigt nöjd. Den känns visserligen lite plastig, men då ljuset motsvarar en 550ex för priset av 2350 från butik kan man inte tacka nej.

/ Marcus

Jag valde en 420EX till min EOS trea. Men även för att ha till min Powershoot G3. Jag ville helt enkelt vara säker på att den funkar som den ska på digitalkameran. Något som jag hört det ska vara lite si och så med när det gäller andra märken.

Kan säga att jag är mer än nöjd med mitt val.

En Sigma EF-500 DG Super eller EF-500 DG ST (samma fast med färre inställningsmöjligheter) är prisvärda alternativ till canon 550EX.

Klart ljusstarkare än canon 420EX, canons är väl mer välbyggd dock.

Jag har en sigma EF-500 DG ST, den ger bra resultat och mycket ljusstyrka...de mesta av inställningarna styr man från huset...ser inget behov av att ha super-varianten.

sagan skrev:
En Sigma EF-500 DG Super eller EF-500 DG ST (samma fast med färre inställningsmöjligheter) är prisvärda alternativ till canon 550EX.

Klart ljusstarkare än canon 420EX, canons är väl mer välbyggd dock.

Jag har en sigma EF-500 DG ST, den ger bra resultat och mycket ljusstyrka...de mesta av inställningarna styr man från huset...ser inget behov av att ha super-varianten.

Nu vet jag inte om det här skiljer mellan ST och Super, men min Super kan agera slavblixt och triggas på både IR-ljus och en annan blixt. Vilket för mig var avgörande då jag kan använda den i min studio också.

Den var tom så "rolig" så när jag ställde in den som slav och fyrade av min vanliga blixt på min 300d med objektivlocket på (då fyrar den ju av en massa blixtar för att man ska kunna fokusera) så blixtrade Sigma blixten på som en idiot med (fast jag hade visserligen sänkt styrkan).

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Nu vet jag inte om det här skiljer mellan ST och Super, men min Super kan agera slavblixt och triggas på både IR-ljus och en annan blixt. Vilket för mig var avgörande då jag kan använda den i min studio också.
Japp, har man det behovet så är det super-varianten man ska ha.

Brummelisa skrev:
Jag köpte Sigmas blixt i fredags och jag har ju som sagt inte testat så mycket, men jag är riktigt nöjd. Den känns visserligen lite plastig, men då ljuset motsvarar en 550ex för priset av 2350 från butik kan man inte tacka nej.

/ Marcus

Klart att den känns plastig, den är lixom Canons motsvarighet tillverkad av plast.

RolandM skrev:
Klart att den känns plastig, den är lixom Canons motsvarighet tillverkad av plast.

Visserligen, men det känns inte som man direkt vågar kasta ner den i väskan när den sitter på kameran. Nu går den säkert inte sönder så lätt, men ändå. Det känns som plasten kunde varit bara någon milimeter tjockare. Men, men. Det är ju ljuset man vill åt och där är den otroligt bra.

/ Marcus

Tack för otroligt snabba svar!

Har gluttat lite på sigman också faktiskt. Har dock hört att det kan vara strul med kommunikationen mellan kamera och blixt när det gäller piratmärken. Är det något som nån av er märkt av?

Hur är det med manuella inställningar på Sigman, vad kan man göra på den som man inte kan göra på 420 EX?

Mange

Jag har inte kört något trådlöst utan enbart haft den på min kamera och inte haft några problem, fast då har jag ju bara tagit cirka 100 kort med den.

Dock kan jag svara lite på vad den kan.
* Du kan manuellt ställa ner blixtstyrkan till 1/128
* Den har ledtal 50
* Du kan ha stroboskop med den (kommer inte ihåg Hz)
* Som mitt inlägg ovan kan den triggas av extern blixt, men då får man ställa in den manuellt (om man nu inte använder den som slav för då får den signalen via IR).

Det är väl dem sakerna jag kommer på på rak arm.

/ Marcus

Re: Tack för otroligt snabba svar!

mange78 skrev:
Har gluttat lite på sigman också faktiskt. Har dock hört att det kan vara strul med kommunikationen mellan kamera och blixt när det gäller piratmärken. Är det något som nån av er märkt av?
Min EF-500 GT ST har fungerat felfritt iaf (tillsammans med en EOS 10D).

Tillägg:

Jag har hört att Sigma har som policy att om tex Canon byter kommunikationsprotokoll så kan man skicka in sin blixt/lins och så flashar dem den så den ska fungera. Man behöver enbart betala för portot.

/ Marcus

För objektiv gäller det definitivt. Där verkar dom ha väldigt bra service. Jag har dock aldrig hört något om blixtar, där är det inte alltid det fungerar. Som bekant så hade ju Sigma sin EF-500 Super innan, men när Canons DSLR kameror kom så funkade inte denna utan dom var tvungna att släppa nya DG versioner av EF-500 serien för att uppnå kompabilitet.

Det enda jag är purken över på Sigmas del är bottendelen med skon. På kollegans blixt har det glappat lite nu och då. Både på min Eos 33 och på hans 300V.

Söker man också lite i forumet har vissa haft problem med att bottendelen spruckigt. Och då får man byta hela bottendelen för några hundringar.

Kikade lite på Technikdirekt och hittade följande Sigmablixtar:

Sigma EF-500 DG ST II
Sigma EF-500 Super DG
Sigma EF-500 DG Super II

Priset är 1300:-, 1600:- respektive 2000:-.

Är det någon här som kan klargöra vad II står för? Hittar ingen info på Sigmas hemsida iaf...

ANNONS