Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av dator, prisklass runt 6 7 tusen

Produkter
(logga in för att koppla)

ragge_c

Ny medlem
hej, måste ha en ny dator då den gammla börjar ge upp
prisklass runt 6 7 tusen,
den kommer främst användas till bilder/bildredgering
o surfa lite internet med, så ingen spelmaskin,
fråga e vad man ska välja ?
nån som har ett bra förslag ?

mvh

Jag byggde precis en ny dator för kring 7000:-, exkl skärmen. Det blev en Core2Quad 9400 med 8 Gb ram, två HDD 500 Mb resp 1Tb, ett fläktlöst grafikkort med 1 Gb minne, billigaste lådan inkl nätdel, samt en Blu-Ray läsare. Den blev både snabb och tyst. Allt inhandlades på Dustin. Jag köpte även en W7 64 bit vilket inte är medräknat i de 7000:-

hej, måste ha en ny dator då den gammla börjar ge upp
prisklass runt 6 7 tusen,
den kommer främst användas till bilder/bildredgering
o surfa lite internet med, så ingen spelmaskin,
fråga e vad man ska välja ?
nån som har ett bra förslag ?

mvh

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159

Byggde det här till en fotokollega för redigering.
Lättbyggt och bra låda med stora fläktar för tyst gång.
Kompletterades med 24 tums skärm och Win 7 64bits.

Ingen till grafikkortet, standard till proecessorn och standard till nätdelen. Sedan styra jag processorfläkten med programmet som följde med moderkortet, då kan man ställa ner det så att den blir helt ljudlös.

Ok. Funkar det bra så, det blir inte för varmt alltså? Det var mest det jag undrade.

Ok. Funkar det bra så, det blir inte för varmt alltså? Det var mest det jag undrade.

Nej, den blir inte alls varm men nu spelar inte jag en massa som gör att grafikkort och processor belastas en massa. Om det skulle bli för varmt skulle jag satsa på en stor fläkt till chassit som jag då också kan styra. Jag har haft en del grafikkort med fläkt och samtliga fläktar har börjat låta en massa efter något år. Visst är det så att de vassaste grafikkorten kräver en fläkt men till bildbehandling så behövs dessa inte.

Bra dator till rimligt pris

Hej, jag kan säga att jag har två datorer från ITsale.se som har fungerat helt suveränt och dessutom körs minst 10 timmar om dagen. Väldigt bra prestanda till lågt pris. Nu har jag tjoffat på lite extra kanske eftersom jag kör rätt krävande program.

Men t.ex. http://www.itsale.se/article.php?id=22&category=1,15, skulle väl uppfylla de flesta krav du kan tänkas ha för det låga priset.

Hoppas detta ej uppfattas som reklam då jag inte har med det företaget att göra, såg att ni hade länkat till Komplett tidigare så då tänkte jag visa på ett bra alternativ.

Nej, den blir inte alls varm men nu spelar inte jag en massa som gör att grafikkort och processor belastas en massa. Om det skulle bli för varmt skulle jag satsa på en stor fläkt till chassit som jag då också kan styra. Jag har haft en del grafikkort med fläkt och samtliga fläktar har börjat låta en massa efter något år. Visst är det så att de vassaste grafikkorten kräver en fläkt men till bildbehandling så behövs dessa inte.

Bra, tack för tipset!

ANNONS
Götaplatsens Foto