Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Val av dator, prisklass runt 6 7 tusen
- Trådstartare ragge_c
- Start datum
jonasandersson
Aktiv medlem
Jag byggde precis en ny dator för kring 7000:-, exkl skärmen. Det blev en Core2Quad 9400 med 8 Gb ram, två HDD 500 Mb resp 1Tb, ett fläktlöst grafikkort med 1 Gb minne, billigaste lådan inkl nätdel, samt en Blu-Ray läsare. Den blev både snabb och tyst. Allt inhandlades på Dustin. Jag köpte även en W7 64 bit vilket inte är medräknat i de 7000:-
hlse
Aktiv medlem
hej, måste ha en ny dator då den gammla börjar ge upp
prisklass runt 6 7 tusen,
den kommer främst användas till bilder/bildredgering
o surfa lite internet med, så ingen spelmaskin,
fråga e vad man ska välja ?
nån som har ett bra förslag ?
mvh
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159
Byggde det här till en fotokollega för redigering.
Lättbyggt och bra låda med stora fläktar för tyst gång.
Kompletterades med 24 tums skärm och Win 7 64bits.
ragge_c
Ny medlem
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159
Byggde det här till en fotokollega för redigering.
Lättbyggt och bra låda med stora fläktar för tyst gång.
Kompletterades med 24 tums skärm och Win 7 64bits.
verkar trevligt, men det sticker i väg i pris med windows 7
jonasandersson
Aktiv medlem
ok, det e ju alltid trevligt med ramminne, grafikkort då?
vad ska man satsa på ?
För bildredigering är inte grafikkortet avgörande så det funkar bra med ett grafikkort i mellanklassen. För min del var det viktigt att grafikkortet inte hade fläkt så det skulle bli så tyst som möjligt.
lofling
Aktiv medlem
För bildredigering är inte grafikkortet avgörande så det funkar bra med ett grafikkort i mellanklassen. För min del var det viktigt att grafikkortet inte hade fläkt så det skulle bli så tyst som möjligt.
Vad använder du för fläkt då?
jonasandersson
Aktiv medlem
Ingen till grafikkortet, standard till proecessorn och standard till nätdelen. Sedan styra jag processorfläkten med programmet som följde med moderkortet, då kan man ställa ner det så att den blir helt ljudlös.Vad använder du för fläkt då?
lofling
Aktiv medlem
Ingen till grafikkortet, standard till proecessorn och standard till nätdelen. Sedan styra jag processorfläkten med programmet som följde med moderkortet, då kan man ställa ner det så att den blir helt ljudlös.
Ok. Funkar det bra så, det blir inte för varmt alltså? Det var mest det jag undrade.
jonasandersson
Aktiv medlem
Ok. Funkar det bra så, det blir inte för varmt alltså? Det var mest det jag undrade.
Nej, den blir inte alls varm men nu spelar inte jag en massa som gör att grafikkort och processor belastas en massa. Om det skulle bli för varmt skulle jag satsa på en stor fläkt till chassit som jag då också kan styra. Jag har haft en del grafikkort med fläkt och samtliga fläktar har börjat låta en massa efter något år. Visst är det så att de vassaste grafikkorten kräver en fläkt men till bildbehandling så behövs dessa inte.
Limegreen
Aktiv medlem
Bra dator till rimligt pris
Hej, jag kan säga att jag har två datorer från ITsale.se som har fungerat helt suveränt och dessutom körs minst 10 timmar om dagen. Väldigt bra prestanda till lågt pris. Nu har jag tjoffat på lite extra kanske eftersom jag kör rätt krävande program.
Men t.ex. http://www.itsale.se/article.php?id=22&category=1,15, skulle väl uppfylla de flesta krav du kan tänkas ha för det låga priset.
Hoppas detta ej uppfattas som reklam då jag inte har med det företaget att göra, såg att ni hade länkat till Komplett tidigare så då tänkte jag visa på ett bra alternativ.
Hej, jag kan säga att jag har två datorer från ITsale.se som har fungerat helt suveränt och dessutom körs minst 10 timmar om dagen. Väldigt bra prestanda till lågt pris. Nu har jag tjoffat på lite extra kanske eftersom jag kör rätt krävande program.
Men t.ex. http://www.itsale.se/article.php?id=22&category=1,15, skulle väl uppfylla de flesta krav du kan tänkas ha för det låga priset.
Hoppas detta ej uppfattas som reklam då jag inte har med det företaget att göra, såg att ni hade länkat till Komplett tidigare så då tänkte jag visa på ett bra alternativ.
lofling
Aktiv medlem
Nej, den blir inte alls varm men nu spelar inte jag en massa som gör att grafikkort och processor belastas en massa. Om det skulle bli för varmt skulle jag satsa på en stor fläkt till chassit som jag då också kan styra. Jag har haft en del grafikkort med fläkt och samtliga fläktar har börjat låta en massa efter något år. Visst är det så att de vassaste grafikkorten kräver en fläkt men till bildbehandling så behövs dessa inte.
Bra, tack för tipset!