Annons

Val av Filmer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sanoskei

Ny medlem
hej, är relativt ny inom fotografering, har en fråga gällande olika filmrullar, har en Canon A-1 och det står i bruksanvisningen att man kan fotografera på alla 35mm filmer som finns i vanliga 135 kassetter, vad menas med detta,

det låg en filmburk i kameraväskan där det stod C135-36, finns det någon som kan hjälpa mig, vore tacksam för svar.

alltså det står att jag kan fotografera på alla 35mm filmer, men det finns ju så många att välja på, kan någon rekomendera någon filmrulle,jag hade tänkt att fotografera bilar på olika utställningar.

Om du ska fota bilarna inomhus behöver du en lite snabbare film t ex Fuji superia 400 eller Kodak elite color 400.

Sanoskei skrev:
har en Canon A-1 och det står i bruksanvisningen att man kan fotografera på alla 35mm filmer som finns i vanliga 135 kassetter, vad menas med detta,

det låg en filmburk i kameraväskan där det stod C135-36, finns det någon som kan hjälpa mig, vore tacksam för svar.

Den plåtbehållare som filmen är inrullad i kan också kallas för kassett, eller cartridge på engelska.
Precis som du redan fått svar om bör du använda ljuskänsligare film om ljusförhållandena är dåliga. I ditt fall från ISO 400 och uppåt. Gissar att du vill använda färg till dina bilbilder, men går du över till svartvitt så har du ju fördelen att du kan pressa rullen, alltså underexponera för att sedan framkalla längre tid än "normalt".

Välkommen in i en ny värld.

ANNONS