Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

ponka

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Jag funderar på att köpa en kamera. Jag är inte så haj inom området så jag behöver lite tips på bra kameror.

Min budget är på 3000-4000 kr. För att få något hyfsat för den slanten är det systemkamera som gäller, eller? Någon som vet en bra nybörjarkamera som är bra att börja med och inte allt för dyr?

>>>Pontus

Vad har du för ambitioner? Var är du i din fotografi om två år? Handlar det om ett seriöst intresse du vill odla eller vill du ha något som "ger bättre bilder"?

jag har en hyfsad kompaktkamera nu, det jag vill göra är att kunna exprimentera mer med bilderna, lära mig vad jag ska ha slutaren och bländaren på osv. och bättre bildkvalitet.

>>>Pontus

Ok.

Det slentrianmässiga svaret brukar vara EOS 300/F65 eller Dynax 5. Det rådet har jag också gett många. Men det har jag slutat med efter att ha läst här om alla konstiga elektroniska begränsningar fabrikanterna bakat in för att motivera användarna att byta upp sig.

På en EOS 300 skall det enligt uppgift till exempel inte gå att byta mätmönster fritt oberoende av exponeringsmetod. Har jag förstått det helt rätt så går det inte att använda utsnittsmätaren i manuellt läge på stativ utan att behöva mickla med massa knapptryckningar.

Nikon F65 har begränsningar i filmkänslighetsinställningen och en aspuckad exponeringskompensation som kopplas ur i manuellt läge.

När det gäller Minoltan har jag inte hört om några knäppheter så den tror jag är det säkraste kortet av dessa tre. Minoltas svaghet är att de ännu inte visat vad de kan på den digitala fronten, så de är ett osäkrare kort inför den digitala framtiden.

Jag skulle kolla in begagnatmarknaden istället och då kanske spana in F80 eller EOS 30. Eller kanske till och med någon äldre modell.

Sen hänger ju mycket på stilen också. Om du inte är typen som kommer att ha kameran fast förankrad på ett stativ och ta god tid på dig med komposition och exponering så tror jag att de flesta instegskameror funkar bra. För använder man dem som tillverkarna tänkt; Med autoexponering och evaluerande mätning så är det bra grejer.

Visst att minolta är osäkra på den digitala fronten fortfarande..

MEN, om man köper sin första digitalkamera nu så känns det inte som att man måste ta hänsyn till det. Sen beror det ju på hur han ställer sig till digitalt idag.. Ofta är det man köper något och säljer det några år senare.

Jag tror på Minoltas dynax 5, som är en kamera som ger alla funktioner som EOS 30 och F80 har (spotmätning osv), t.om mer därtill i vissa fall. Plus att ponka sa uttryckligen att han ville lägga ca 3-4000:- på en kamera. (Dynax 5 kostar ca 3500:- med en konsumentzoom 28-80mm)

Det som gör att jag inte köper en dynax 5:a är själva känslan i kameran, i min hand ligger den helt fel.. har iofs stora händer.

Om det står mellan F65, EOS 300 och Dynax 5 så skulle jag välja Dynaxen..
För att Minoltan har fler funktioner som gör att man kan växa lite mer, trist att en dag inse att du inte har spotmätning och gärna vill ha det (EOS 30),

Testa att söka lite på dessa tre kameror här på fotosidan så lär du hitta många inlägg om samma sak.

Finns många som har åsikter om just detta :)

Funktioner är inte allt! Ett bra grepp om kameran är minst lika viktigt, tycker jag. Minoltan kommer nog sist i den punkten..

Det finns många åsikter som sagt. För min del får kameran gärna vara gjord av taggtråd bara den inte ställer hinder i vägen.

Jag måste säga att jag blir alldeles paff ibland när jag hör vad kameratillverkarna tar sig till i mjukvaruväg för att försämra sina kameror och motivera folk att hålla liv i konsumtionskarusellen genom att med jämna mellanrum byta upp sig. Jag hade en naiv tro att även de enklaste modellerna borde gå att hantera som hederliga manuella kameror om man vill det, men icke. Så var noggrann i valet om det är något som är av vikt för dig, allt står inte i specifikationerna.

Pröva att söka lite i forumet på den här sidan, där finns det gott om tips.

Eftersom jag hittills inte gett något tips så skulle mitt vara att köpa dig en begagnad och billig systemkamera från slutet av 70 början av 80-talet och en nybörjarbok i fotografi.

Kameran i sig tror jag inte i det här läget är så jätteviktig, det viktiga är att du kan prova på fotografi med systemkamera för en billig penning och lära dig vad slutare, bländare etc. gör. Titta på annonserna på den här sidan, tradera.se eller blocket.se tex. för att hitta kameror. Du bör kunna få ett helt paket med kamera och ett par objektiv för under 1000:- om du köper ett billigt märke som tex. praktica, chinon eller Konica.

Detta tycker jag verkar vara det bästa sättet att lära sig. Att först lära sig hur saker fungerar manuellt och därefter köpa en kamera med fler och automatiska funktioner.

Lycka till!MVH Erik Å

På fotosidans egen annonsmarknad eller www.blocket.se finns mycket godis för första gångsköparen,ofta i paket till priser som är mycket låga. Lite äldre kvalitetsgrejer som i många fall är betydligt mer välutrustade än dagens nybörjarpaket.Du gör heller ingen större förlust om ett byte till nyare grejer framöver blir aktuellt.
mvh/gunte..

ok, tack för era åsikter. Om jag sak köpa en begagnad systemkamera vad ska man tänka på då?

om jag skulle gå till en butik och köpa en systemkamera är det troligt att man blir blåst och köper skräp då?

>>>Pontus

Jag håller med Malaka.
Köp en begagnad manuell systemkamera, det är det bästa sättet att lära sig förhållandet mellan bländare och slutare. Spara pengarna tills det att du vet att du vill fortsätta att fotografera. Då har du upptäckt vilka funktioner du vill ha på din nästa och lite dyrare kamera, vilket kommer att göra nästa val av kamera lättare. Om du istället inte tycker att det är kul att fotografera har du inte slängt ut en massa pengar i onödan.

Mattias

kollade upp vart Hässleholm ligger och det var för långt ifrån mig, om jag ska köpa en kamera vill jag se bad det är för nått man köper. Sträckan då är minoltan bättre eftersom den finns i STHML

Det är en knapp som bländar ner objektivet till den bländare du har valt för fotograferingen. Genom det kan du få en bild av vad som avbildas skarpt respektive oskarpt och kanske framförallt vilket utseende det oskarpa området får.

Normalt sett är objektivet alltid vidöppet, dvs inställt på största bländaren, när man tittar i sökaren.

Klargörande om EOS300. Det är inte som Jim trodde.

I autolägen är ljusmätaren evaluerande (35 zoner) och med manuell mätning är den centrumvägd. I både dessa fall kopplas mätningen om till utsnittsmätning 9.5% när *-knappen trycks in. I autolägena får man även exponeringslås.

ANNONS
Götaplatsens Foto