Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Arenol

Medlem
Har fotat med Canon eos kameror länge, sedan rulle och vidare några olika digitala. I vintras gick min eos750 i betongen och blev kras.

Nu funderar jag på hur 17 jag ska göra för att välja ny. Har snöat in på eos 90d för att bara rent ersätta och gå upp en nivå.

Vem är de som fotar
Hobby entusiast som gått några fotokurser, fotar mycket natur, folk och föremål. Alltid på manuellt och nyttjar inte ”färdiga inställningar” men de är ett måste för den andra hälften i hushållet.
Filmar en del, sport och natur.
Har över åren samlat på mig några objektiv, blixt etc i eos världen.

Vad som får mig att fundera
Borde jag med trasiga objektiv, trasigt hus byta och sälja av de andra sakerna?
Är de värt att byta tillverkare för att komma ner i storlek och vikt?
Om jag vill släpa denna ”överallt” i handväskan med eller mindre är vikten också en faktor?
Tänker mig ha kameran (om den håller sig hel) i ca 10år så det är långsiktigt tänk.

Tacksam för inspel och idéer
 

fargo1000

Aktiv medlem
byta upp sig

Inte en helt lätt fråga att svara på......För egen del har jag precis gjort den resa du beskriver......efter ett uppehåll på 6 år och bara plåtat med mobilerna.......

jag har alltid i den digitala tiden plåtat Canon och samlat på mig objektiv så för mig blev det Canon.....Sen är det ju frågan om vad det får kosta och vad det är man vill fota......För min del fotar jag mycket natur och macro så jag kollade mängder av clip på you tube och tillslut stod det och vägde mellan Eos R och 5D mark 4.....
Det blev en Eos R för min del.....och jag är helnöjd med den.

Ska du ha en kamera under så lång tid är det faktiskt värt att undersöka marknaden via tex You tube eller andra kanaler på nätet.....vad jag förstår är 90D inget dåligt val men kolla runt för det finns mycket info.....gör sen det som känns rätt för dig.....Jag skulle / kunde dock konstatera att jag hade ett antal objektiv som inte var något fel på så då blev det fortsatt Canon....om allt är i bitar ja då är det en annan sak. En fördel att hålla sig till ett märke man kan är att menyer och upplägg känns bekanta och då är det lättare att komma igång med nya kameran.....

Lycka till
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!
Jag rekommenderar att köpa något på tradera som är nyare än det du hade innan, det är många sköna sparade slantar. skillnaden är MKT mindre än du anar mellan årsmodellerna, titta på utsidan, storlek, finesser och bedöm efter det vad som passar. kamerorna är ju i det närmaste outslitliga så livslängden är sällan något att bry sig om. Jag har en Nikon D800 som i skrivande stund är 8 år gammal och går som en klocka, en sån får man för ca 5-7 tusen, motsvarande Canon torde lika lika i pris, bara som jämförelse, jag har ingen värst koll på Canons modeller. Jag ville spara vikt o storlek och kompletterade då med en Lumix GX80 och en pannkakszoom och fast glugg, annars anser jag skillnaden är för liten om den verkligen ska vara liten.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Illa, men en olycka kan ju vara start till något nytt/omtänk!

Först - budget?
En budget 10 000:-.
Om inte Canon är tvunget, dvs du har inte objektiv som kan passa på nytt hus, är ditt intresse att jobba helt manuellt ee argument för att kolla på en Fuji, T1 eller uppåt.
T1 ligger på en 4 - 5 000:- på Tradera. Den är hanteringsmässigt som min analoga Canon F1 men lättare och digital.
Objektiv får du från 2 000:- (15-45/3,5-5,6) och uppåt. Med adapter funkar M42 t ex och då är den manuella retrokänslan där. Givetvis inte lika "bra" bilder som ett Fujinon men med en annan känsla, speciellt i svartvitt.
Kör du ett Fujinon sätter du tid, bländare och ISO på A, så är det tittatryck för din hälft.

-J!
 

PMD

Aktiv medlem
Borde jag med trasiga objektiv, trasigt hus byta och sälja av de andra sakerna?
Vilka andra saker har du?

Är de värt att byta tillverkare för att komma ner i storlek och vikt?
Om jag vill släpa denna ”överallt” i handväskan med eller mindre är vikten också en faktor?
Jag tycker att både vikt och storlek spelar roll.

Hur mycket av din nuvarande utrustning brukade du släpa med "överallt" i handväskan?

Fanns det tillfällen då du enbart var ute och fotograferade? Hade du med mer av din utrustning då?
 

Arenol

Medlem
Vilka andra saker har du?

Flera objektiv, filter och blixt

Jag tycker att både vikt och storlek spelar roll.

Hur mycket av din nuvarande utrustning brukade du släpa med "överallt" i handväskan?

Kamerahuset och utvalt objektiv

Fanns det tillfällen då du enbart var ute och fotograferade? Hade du med mer av din utrustning då?
Ja, ryggsäck och objektiv beroende på vad som behövs för dagen... ofta ligger kameran och i vandringsväskan alt skidväskan men då kanske med ett extra objektiv bara.
 

jnse

Aktiv medlem
Själv fotar jag med en Canon 5D mkii, men jag tror nog att nästa kamera blir en Fujifilm, då antingen X-T2/T3 eller X-T20/T30. X-T20/30 är ju små och behändiga att ha med sig överallt. Kitobjektivet har ju fått bra kritik, så då hade man även bara behövt införskaffa 1-2 objektiv till.
 

martley

Aktiv medlem
Utan att gå in på det i detalj så lånade jag ut min förra kamera men fick inte tillbaks den, så jag hamnade lite samma situation. Eftersom jag fortfarande hade en del Canon-objektiv kvar så stod valet mellan några Canon-modeller, men diverse faktorer förutom priset gjorde att jag till slut fastnade för 200D. Den har lika stor sensor som de större modellerna, men kanske lite sämre prestanda i övrigt, men det som den vann på för mig var storleken och vikten. Med en 24mm-pannkaka går den lätt ned i fickan på vinterjackan. Jämfört med min förra kamera är det dessutom en väldigt stor skillnad i funktioner och prestanda, som t.ex. mer högupplöst sensor, mycket högre ljuskänslighet, snabbare slutartider, live view-fotografering, videoläge, utvikbar pekskärm, WiFi- och Bluetooth-anslutning och möjlighet att fjärrstyra kameran med Canons app.

Du borde förresten kunna få lite ekonomiskt bidrag från nån försäkring du har. Om du inte har en speciell kameraförsäkring så brukar en vanlig hemförsäkring kunna täcka en del. Jag fick inte så värst mycket för kamerahuset eftersom det var ganska gammalt, men ett nyinköpt 55-250 tele ersattes nästan helt.
 

Arenol

Medlem
Utan att gå in på det i detalj så lånade jag ut min förra kamera men fick inte tillbaks den, så jag hamnade lite samma situation. Eftersom jag fortfarande hade en del Canon-objektiv kvar så stod valet mellan några Canon-modeller, men diverse faktorer förutom priset gjorde att jag till slut fastnade för 200D. Den har lika stor sensor som de större modellerna, men kanske lite sämre prestanda i övrigt, men det som den vann på för mig var storleken och vikten. Med en 24mm-pannkaka går den lätt ned i fickan på vinterjackan. Jämfört med min förra kamera är det dessutom en väldigt stor skillnad i funktioner och prestanda, som t.ex. mer högupplöst sensor, mycket högre ljuskänslighet, snabbare slutartider, live view-fotografering, videoläge, utvikbar pekskärm, WiFi- och Bluetooth-anslutning och möjlighet att fjärrstyra kameran med Canons app.

Du borde förresten kunna få lite ekonomiskt bidrag från nån försäkring du har. Om du inte har en speciell kameraförsäkring så brukar en vanlig hemförsäkring kunna täcka en del. Jag fick inte så värst mycket för kamerahuset eftersom det var ganska gammalt, men ett nyinköpt 55-250 tele ersattes nästan helt.

Fick lite ersättning men inte ens i närheten av vad sakerna kostar. Allt över 3 år i ålder ersätts med Max 40% av inköpsvärdet uppenbarligen. Så till nästa kamera blir det kamera försäkring.
 

PMD

Aktiv medlem
Flera objektiv, filter och blixt
Hur många av objektiven är EF-objektiv respektive EF-S-objektiv?

Om du har många Canonobjektiv så kan det vara värt att fortsätta med Canon eftersom du slipper ersätta objektiven med nya.

Hur många av respektive typ (EF eller EF-S) avgör också hur dyrt det blir att gå över till en småbildskamera (även kallat "fullformat"). EF-S-objektiven passar ju bara på APS-C-kameror (som din förolyckade EOS 750D).

Filtren är knappast dyra att ersätta med andra, men om filterdiametern stämmer så går de att använda på vilket objektiv som helst av vilket märke som helst.

Utan att veta vilken blixt du har så misstänker jag ändå att den inte kommer att fungera så värst bra på en annan kamera än en Canonkamera.

Kamerahuset och utvalt objektiv

Ja, ryggsäck och objektiv beroende på vad som behövs för dagen... ofta ligger kameran och i vandringsväskan alt skidväskan men då kanske med ett extra objektiv bara.
Det låter som att du inte är främmande för att bära en del. Det gör att du har ett större urval av kameror att välja bland än om du vill försöka minska vikten på din utrustning.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
+1

Själv fotar jag med en Canon 5D mkii, men jag tror nog att nästa kamera blir en Fujifilm, då antingen X-T2/T3 eller X-T20/T30. X-T20/30 är ju små och behändiga att ha med sig överallt. Kitobjektivet har ju fått bra kritik, så då hade man även bara behövt införskaffa 1-2 objektiv till.
Samma här.
 

hornavan

Aktiv medlem
De senaste åren har jag använt Sony fullformat och Olympus m4/3 kameror.
Det är bra att ha två system, ibland.
Nu lutar jag mer och mer åt att bara använda OM-D1 mk 3.

Varför?
Mindre än andra system.
Bäst bildstabilisering.
Bäst vädertätning.
Fantastisk bildkvalitet.
Kanonbra autofokus, kanske inte bäst av alla, men nu pratar vi hundradelar.

Massor av andra mer eller mindre fantasifulla funktioner, som kommer till använding ibland. Bara ett exempel på något som jag trodde var en lite löjlig funktion. ”Starry Nights” sätter fokus på stjärnor perfekt. Alla som provat fota norrsken vet att det inte är så lätt att sätta avståndet korrekt i mörkret.

Det är egentligen bara när det är riktigt mörkt som Sonyn lyser, fast inte så mycket kraftigare att det blir någon avgörande skillnad.
Har just tillbringat nätter i STF-stugor med enbart stearinljus och någon pannlampa. Upptäckte att ISO 800 och 2,8 räckte väl.
En kvarts sekund är en baggis med Olympusen.
 

martinot

Aktiv medlem
De senaste åren har jag använt Sony fullformat och Olympus m4/3 kameror.
Det är bra att ha två system, ibland.
Nu lutar jag mer och mer åt att bara använda OM-D1 mk 3.

Varför?
Mindre än andra system.
Bäst bildstabilisering.
Bäst vädertätning.
Fantastisk bildkvalitet.
Kanonbra autofokus, kanske inte bäst av alla, men nu pratar vi hundradelar.

Massor av andra mer eller mindre fantasifulla funktioner, som kommer till använding ibland. Bara ett exempel på något som jag trodde var en lite löjlig funktion. ”Starry Nights” sätter fokus på stjärnor perfekt. Alla som provat fota norrsken vet att det inte är så lätt att sätta avståndet korrekt i mörkret.

Det är egentligen bara när det är riktigt mörkt som Sonyn lyser, fast inte så mycket kraftigare att det blir någon avgörande skillnad.
Har just tillbringat nätter i STF-stugor med enbart stearinljus och någon pannlampa. Upptäckte att ISO 800 och 2,8 räckte väl.
En kvarts sekund är en baggis med Olympusen.
m43 är ett helt fantastiskt trevligt system i förhållande till sin lilla storlek. Tycker det är helt underbart på tex. resor, eller när man vill fota här hemma väldigt lätt och smidigt.
 
ANNONS