Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

KarlJoel

Avslutat medlemskap
Jag hade tänkt att köpa ett telezoom objektiv för runt 2500 och sedan en konverter på ggr2 förstoring till min canon eos 400d. Då är min fråga till de kunnigare om det kommer bli stört omöjligt att ta en bild utan skakoskärpa över med en brännvidd på 300mm utan att ha ett svindyrt objektiv med bildstabilisator?
Jag undrar dessutom om det är ett klokt eller oklokt val att köpa ett sigma objektiv istället för ett canon orginal objektiv? Min lärare predikar nämligen om att det är absolut bäst med orginalgrejerna. Men det blir till att pressa ekonomin om jag köper ett orginal.

Tack på förhan // Joel

Köp det bästa du har råd till.
Oskarpa bilder får också "proffs" med brännvidder långt under 300mm :)

När jag önskade 300mm första gången så förstod jag att 300 2,8 hade varit fint.. men ack så dyrt. Jag valde då att köpa ett sigma 70-300 APO macro.

Hade jag fått 300 2,8 IS i mina händer så hade jag knappast varit ivrig fotograf idag. Man måste vara i alla fall till viss del mogen innan man köper de dyra verktygen.

En zoom som den 70-300a jag hade ger amatörfotografen många möjligheter. Speciellt om man lyckas hitta en med en koooooort närgräns.

Hade jag haft detta objektiv i min ägo idag så kan jag lova er att den hade varit regelbundet använd. Och Ja,, idag har jag höga krav!

MVH Niclas,

Står också i tagen att införskaffa ett zoom objektiv.
Har kollat på Sigmas 70-300 pga av det fördelaktiga priset.

Förstår jag dig rätt att du rekomenderar det köpet Niclas?

Vad jag läst mig till så ska det objektivet vara bättre än Canon's 75-200?

Ja absolut. Kostar inte så fälsk heller. Som ett slags ingångsobjektiv alltså. På bländare f/8 och 300mm så är det normalt sett mer än ok skärpa, spec i centrum av bilden.

Framförallt så är detta objektivet för den som vill testa lite olika och som vill ha ngt att växa lite med.

Man skall inte förvänta sig ngr under men ok kontrast och ok skärpa på alla f/, helt klart.

Det som drar ned är AF,en men jag som gillar MF klagar inte så högljutt..

Dessa objektiv har helt säkert en del måndagsex ibland sig,, men det blir ju bara spekulationer.

Vad gäller Canon,s så tror jag Sigmat vinner inte bara med snäppet bättre skärpa och inte minst med den fina närgränsen..den gör sigmat väldigt intressant.

MVH Niclas,

en ny idé

nu har jag kommit på att om jag ska ha en konverter till så kan det nog vara bra med en bildstabilisator i objektivet. Därför tror jag att Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM kan vara ett bra val. Är det någon som kan kommentera kvalitén, skärpa etc. på detta objektiv.

Tack på förhand

kom på nu att det kan vara bra att veta om objektivet har skärpinställning bak eller fram. alltså om det har en roterande del bak eller fram som sätter skärpan. Hade nämligen tänkt börja använda polariserande filter och då kan ju detta vara bra att veta. Det är fortfarande Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM jag pratar om.

Re: en ny idé

KarlJoel skrev:
nu har jag kommit på att om jag ska ha en konverter till så kan det nog vara bra med en bildstabilisator i objektivet. Därför tror jag att Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM kan vara ett bra val. Är det någon som kan kommentera kvalitén, skärpa etc. på detta objektiv.

Tack på förhand
Du skall nog slå bort tankarna på att använda en 2x telekonverter med ett 70-300 objektiv, för det första förlorar du allt vad autofokus heter, för det andra blir sökaren väldigt mörk så det är svårt att fokusera manuellt, för det tredje så blir bildkvaliteten inget vidare. För att använda en telekonverter måste objektivet hålla riktigt hög klass från början, annars får du förmodligen bättre resultat genom att helt enkelt förstora bilden i datorn.

När det gäller bildkvaliteten är sedan Canon och Sigmas 70-300 objektiv ganska likvärdiga, låt andra egenskaper fälla avgörandet: Pris, IS, USM etc.

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto