Annons

Val Av Porträttobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Kantorn

Medlem
Hej!
Jag har en Nikon F65 och ett Sigma 28-70 f2.8 ex df och mitt fotointresse har ökat den sista tiden.Jag skulle vilja ha ett bra,prisvärt objektiv för porträtt av personer. Jag har läst om Nikkor 85 f1.8D och undrar om det är skarp och passar bra? Man skall kunna göra ganska stora förstoringar om det är möjligt, ca 30-40cm.

Det kanske finns andra alternativ som någon kan tipsa med?

Jag har svårt att tänka mig att det finns ett mer prisvärt objektiv än 85/1,8. Alla andra alternativ börjar på dubbla priset. Min egna favorit är DC-Nikkor 105 mm 1:2D.

Jag håller med Per om att 85:an är ett prisvärt alternativ även om jag själv också är en fan av samma 105:a som han nämner.

Ett annat, troligen det mest prisvärda objektivet av dem alla, är 50/1.8. Det är billigt och skarpt. Om man inte vill ha snävt beskurna "headshots" utan gärna vill ha halv/helfigur är detta objektiv inte fel. Har du mindre budget är inte detta fel, många tycker att det är lite "tråkigt" men det är vad man gör det till.

En begagnad Nikkor 85/1,8 är definitivt det mest prisvärda du kan skaffa. Har du råd att lägga några kronor till så rekomenderas Nikkor ED80-200/2,8.......finns gott om begagnat.

ThomasC skrev:
En begagnad Nikkor 85/1,8 är definitivt det mest prisvärda du kan skaffa. Har du råd att lägga några kronor till så rekomenderas Nikkor ED80-200/2,8.......finns gott om begagnat. [/

Behöver man inte ett skarpare objektiv än ett telezoom vid porträttbilder som skall förstoras??
Typ då Nikkor 85/1.8??
Jag har tänkt så småningom också att köpa ett telezoom, ev.Sigma 70-200 F2.8 EX HSM som jag tror är prisvärt och kan täcka upp det området.

Kantorn skrev:
Behöver man inte ett skarpare objektiv än ett telezoom vid porträttbilder som skall förstoras?
Extrem skärpa är inte jättenödvändig vid porträttfotografering. För mig är det korta skärpedjupet viktigare. Därför använder jag mig nästan uteslutande av 105/2 på full bländaröppning till småbildskameran. Min nästa investering blir ett 85/1,4 när jag ska börja fota digitalt pga den snävare bildvinkeln som fås med den mindre ytan på sensorn jämfört med småbildsformatet.

Även jag har funderat på att använda en 70-200-zoom. Dock faller det på den långa närgränsen och ett bländarsteg mindre maxöppning. De telezoomar jag har tittat på har en närgräns på ca 1.9 meter. Jag har även försökt med mellanringar, men det finns inte så tunna mellanringar så att man kommer in i rätt arbetsområde.

Om någon känner till en telezoom som är skarpt, har stor ljusstyrka, har kort närgräns och inte är allt för otymplig (<1 kg) får ni gärna upplysa mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto