Annons

Val av telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Conundrum

Medlem
Hej!

Jag tänkte fråga er om råd vad gäller telezoom. Jag har en Tamron AF
70-300mm F/4-5,6 LD Macro 1:2. Jag upplever denna som lite "mjuk", oskarp
samt att autofokusen "jagar" och är generellt långsam även i dagsljus.

Jag behöver nu en ny telezoom till min K5 för reportagefotografering för fisketidningar.
Oftast för att fotografera relativt snabba bilder på fisk som hoppar eller
plaskar i ytan osv samt för fotografering på mina barn som leker/sportar. Hög
prioritet är skarpa bilder men även pålitlig/snabb autofokus. Jag väljer
mellan:

Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro till Pentax AF

Pentax SMC-DA* 50-135/2,8 ED (IF) SDM

Pentax SMC-DA* 60-250/4 ED (IF) SDM

Vilket skulle ni rekommendera av dessa och varför? Värt att veta är kanske
att jag fotar sällan föremål längre bort än 15-20 meter, oftast inom 5-10
meter (dock är föremålen oftast relativt små, som en fisk). Jag vill utöver
rekommendation veta om det finns något annat objektiv som jag kanske hellre borde köpa än något av dessa tre?

Tack för hjälpen!

Tomas
 

cofra

Medlem
Som jag ser det så har du två vägar att gå:

Pentax alternativ med DA* som har vädertätning. Men då är 135mm inte en särskilt bra max brännvidd på deras 2.8. Men det är ett väldigt fint och smidigt objektiv. 60-250 4.0 är också fint men jag hade valt bort det pga. ljusstyrkan samt andra alternativ. Se nedan.

Det andra alternativet och det jag hade valt själv är är Sigmas nya 70-200 2.8 med bildstabilisering eller just Tamrons motsvarighet. Anledningen till att jag hade valt Sigmat är den inbyggda bildstabiliseringen, att fokuseringen är tyst och att kvalitetskänslan lite högre. Den fördel som Tamron har är att dess närgräns är bättre men det lät som att du mest fotar utomhus, samt att det är billigare.

Ska kanske tilläggas att jag har ägt/äger samtliga förutom just Sigmas nya med bildstabilisering... hade föregångaren.

Lycka till!

/C
 

Conundrum

Medlem
Som jag ser det så har du två vägar att gå:

Pentax alternativ med DA* som har vädertätning. Men då är 135mm inte en särskilt bra max brännvidd på deras 2.8. Men det är ett väldigt fint och smidigt objektiv. 60-250 4.0 är också fint men jag hade valt bort det pga. ljusstyrkan samt andra alternativ. Se nedan.

Det andra alternativet och det jag hade valt själv är är Sigmas nya 70-200 2.8 med bildstabilisering eller just Tamrons motsvarighet. Anledningen till att jag hade valt Sigmat är den inbyggda bildstabiliseringen, att fokuseringen är tyst och att kvalitetskänslan lite högre. Den fördel som Tamron har är att dess närgräns är bättre men det lät som att du mest fotar utomhus, samt att det är billigare.

Ska kanske tilläggas att jag har ägt/äger samtliga förutom just Sigmas nya med bildstabilisering... hade föregångaren.

Lycka till!

/C
Tack för svar!
Är Pentax 50-135 lika skarpt eller skarpare än Tamron? Hur stor skillnad är det i pålitligheten/snabbheten i autofokus mellan dessa två?
Mvh
Tomas
 

cofra

Medlem
Pentax 50-135 är snäppet bättre emellan 2.8 upp till 3.5-4. Sedan är det jämt skägg. Men inget att oroa sig för.

Tamrons fokusering är snabbare och låser snabbare med K-5 (observera att det kan variera mellan olika kameramodeller beroende på skruvmotor och styrning till denna). Tamrons är högljudd och Pentax nästan ljudlös. Hur viktigt det är för dig beror på vad du ska fota.

Ja, det är svårt att välja ibland :)

Är 50-70 området viktigare för dig än 135-200?

Spelar det någon roll för dig att objektivet väger nästan det dubbla?

En annan sak att väga in kanske är att Pentax har haft en del problem med SDM-mekanismen i sina objektiv. Men köper du nytt med garanti så är det kanske inget att tänka på.

Synd att Sigma slutade med sitt 50-150 2.8... det var ett bra mellanting.

/C
 

Conundrum

Medlem
Pentax 50-135 är snäppet bättre emellan 2.8 upp till 3.5-4. Sedan är det jämt skägg. Men inget att oroa sig för.

Tamrons fokusering är snabbare och låser snabbare med K-5 (observera att det kan variera mellan olika kameramodeller beroende på skruvmotor och styrning till denna). Tamrons är högljudd och Pentax nästan ljudlös. Hur viktigt det är för dig beror på vad du ska fota.

Ja, det är svårt att välja ibland :)

Är 50-70 området viktigare för dig än 135-200?

Spelar det någon roll för dig att objektivet väger nästan det dubbla?

En annan sak att väga in kanske är att Pentax har haft en del problem med SDM-mekanismen i sina objektiv. Men köper du nytt med garanti så är det kanske inget att tänka på.

Synd att Sigma slutade med sitt 50-150 2.8... det var ett bra mellanting.

/C
Hej!
Jag tror att jag kommer att använda 100-150 området mest. Optisk kvalitet och snabb autofokus känns viktigast för mig. Jag har läst många recensioner här på Fotosidan kring att Tamronen har slö och opålitlig autofokus men är det så då att det är till Canon/Nikon och att K5 och Tamronen är en bättre kombination? Det vore ju skönt att kunna spara några tusenlappar och köpa den istället för Pentax :) Tyngden gör mig inte så mycket.
Tack för din hjälp!
Tomas
 

cofra

Medlem
Totalt sett så är ju inte autofokushastighet Pentax paradgren, den gamla skruvfokuseringen är snabbare i Tamrons (även Pentax SDM-objektiv har skruvdrift i sig men den är en möjlig att slå på mjukvarumässigt på nya kamerahus som har stöd för SDM).

Men om du siktat in dig på 70-200 så glöm som sagt inte bort Sigmas nya stabiliserade (inte för stabiliseringens skull eftersom du redan har sådan i huset), det enda jag kan komma på som nackdelar med det är närgränsen som är något längre fram samt då så klart det något högre priset. Bäst autofokus av de tre märkena.

Du blir dock säkerligen nöjd med Tamron.

/C
 

Conundrum

Medlem
Totalt sett så är ju inte autofokushastighet Pentax paradgren, den gamla skruvfokuseringen är snabbare i Tamrons (även Pentax SDM-objektiv har skruvdrift i sig men den är en möjlig att slå på mjukvarumässigt på nya kamerahus som har stöd för SDM).

Men om du siktat in dig på 70-200 så glöm som sagt inte bort Sigmas nya stabiliserade (inte för stabiliseringens skull eftersom du redan har sådan i huset), det enda jag kan komma på som nackdelar med det är närgränsen som är något längre fram samt då så klart det något högre priset. Bäst autofokus av de tre märkena.

Du blir dock säkerligen nöjd med Tamron.

/C
Tack för hjälpen! Det lutar nog ändå åt Tamron. Verkar vara en bättre makroglugg om man ska väga in det också. Tack även för till salu-länken.
Mvh
Tomas
 
ANNONS