Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av vidvinkel (Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
Egentligen tycker jag sådana här utrustningsdiskussioner är ganska så tråkiga, men då jag nu står i tankarna om att införskaffa en fast vidvinkel vacklar jag mellan EF 24/2.8, EF 28/2.8 och EF 28/1.8 USM. Eftersom bildvinkeln skiljer sig relativt litet mellan 24 och 28 mm spelar det mig ingen roll vilken brännvidden blir mellan de två. Däremot vill jag ha ett objektiv som är skarpast möjligt bland de alternativ som står mig till buds. Jag har läst en hel del recensioner men har ännu inte lyckats bilda mig någon bra uppfattning om vilket som är skarpast av de tre. En annan faktor som jag gärna ser till är låg distorsion. Hur går era åsikter, kära FS:are?

Haha den här vill jag vara med på om du ursäktar Joakim... mitt 24-70/2,8 är på lagning och Canon har hittills tagit 3 månader på sig utan besked... bajscanon... måste hyra en snorskarp vidvinkel runt 28 mm snart! Fast eller en 24-70?? (Har 17-35 den gamla)

---Varför inte leta efter ett ca 4år gammalt Sigma af24 2,8 för ca 700,-sek.... Skarp lins (nästan som Canons men med lite mer vinjett och förvrängning)..
DEN har en närgräns på ca14cm från motljusskyddet!!! Därför köpte jag den!!
Många klagar på att focusen jagar och lever om, men det är ju löjligt i detta vidvinkelsammanhang!

Köp Canon om ni har pengarna och inte behöver en närgräns (den var avgörande för mig!).
Mvh Niclas.

Läser att du har 50/1,8 och 85/1,8 redan.

Jag rekommenderar att du köper en 28/1,8 USM

Denna kille har åtminstone haft ett till salu länge:
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=4621

Jag har haft både 28/2,8 och 28/1,8 USM. Jag har även provat 24/2,8. Dessutom har jag haft olika FD-gluggar som 24/2,0; 28/2,8 och 35/2,0.

28 mm är min favoritbrännvidd för småbild. Det är vidvinkligt men ändå inte överdrivet och svårjobbat. För reportage och spontana bilder är 28mm perfekt.

24mm tycker jag inte alls om. Det är för vidvinkligt för att vara allround. Plåtar man landskap och hus kan det vara bra, men plåtar man folk är steget mellan 50mm och 24mm för stort.
Är man sugen på mycket vidvinkel tycker jag att det är bättre att man kompletterar 28:an med en 20:a eller en 17mm.

Det finns två stora skillnader mellan 28/2,8 och 28/1,8 USM. Det ena är fokuseringsmotorn. Den senare har USM vilket känns så mycket bättre. Jag tycker det är onaturligt och störande när objektiv låta när de
fokuseran.
Den andra stora skillnaden är att 1,8:an har riktigt låg distorsion. Det är trevligt om man plåtar inomhus, vid havet eller plåtar hus. Distortionen på 2,8:an är klart mindre än på en del zoomar men ändå så pass kraftig att den är störande.
Den extra ljusstyrkan på 1,8:an är bara bra att ha i nödfall. Det är rätt soft.

För mig var 28/2,8 helt meningslös eftersom den varken gav mindra distorsion eller högre ljusstyrka än mitt 28-70/2,8.

24/2,8 har samma gamla design som 28/2,8 men är lite mer rejäl. Den verkar ha lite snabbare autofokus. Men fortfarande den ljudliga sorten.

Slutsats: Satsa på 28mm för vanlig fotografering och tillfredställ eftentuella behov av mycket vidvinkel med en 20:a eller 17mm.

WorldInMyEyes skrev:
... måste hyra en snorskarp vidvinkel runt 28 mm snart! Fast eller en 24-70?? (Har 17-35 den gamla)

16-35:an är påtagligt mycket skarpare än 17-35:an. Provade en 17-35:a en gång - det blev ju hopplöst suddigt.

Både 28-70 och 24-70 är skarpa gluggar. 28-70 har lite mindre distortion medan 24-70 är aningen skarpare.

Tack Magnus... säg att jag ska använda 28 mm brännvidd... någon erfarenhet om 16-35 eller 24-70/2,8L är skarpast just vid 28? skärpan viktigare är dist som är lättare att räta upp i Los Computors El Diabolo. I detta fallet snackar vi hus iofs, exteriörer och interiörer, men ändå... kanske skillnaden är marginell..?

Till interiörer skull jag välja 16-35:an eftersom den är näst intill distortionsfri vid 24-35mm.

På 24-70 har Canon tvingats kompromissa med högre distortion. Det gäller främst vid 24 och 28 mm.

Skärpemässigt är nog 24-70:an lite bättre, men jag tror inte det gör så stor skillnad. 16-35:an är också ruggigt skarp i detta område.

En annan fördel med 16-35:an är den lägre vikten.

TACK!

Det verkar vara ont om tester "fast brännvidd vs zoom" ? (om man säger att priset är oviktigt)

"24 24 24" var ju ett iofs... verkar vara dött lopp... intressant!

Tack för era kommentarer. Magnus, du är pålitlig som alltid med att ge goda och väl motiverade funderingar! Du övertygade mig om vad jag skall välja i valet jag hade ställt mig själv inför: EF 28/1.8 USM. Nu återstår att se om tiden och plånboken räcker till så att jag kan få en vän i New York att köpa och skicka det till mig.

Kan bara instämma Joakim, ursäkta att jag drog in tråden i zoomträsket.

För min del blir det väl en kortsiktig hyra av 16-35 på ett jobb i veckan, sen lämna in 17-35:an så den är nyservad och fin och då sälja den... - någon..? Det är ju fortfarande en L... =)

24

Det är mycket fast i vad man vill fotografera, om man kan acceptera att "horisonten böjer sig". Men för landskapsfotografering rekommenderar jag definitivt 24 mm. Om du ändå väljer mellan de två 28:eek:rna skall du beakta att det är ganska sällan man använder f 1,8 med vidvinkel, men optikmässigt bör 1,8 vara bättre...

ANNONS
Götaplatsens Foto