Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Valet mellan två macrolinser!

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Jag står i valet och kvalet mellan två macroobjektiv till min Nikon D70s.

Jag vill ha en prisvärd optik som ändå presterar bra och som även har andra egenskaper än just macro, samt att själva macrofunktionen ska uppfylla avbildning 1:1.

Då har jag sett att Sigma har ett 50mm och ett 70mm fast brännvid (2.8) till väldigt fina priser och testbilderna ser jättefina ut på bägge.

Frågan är bara vilken lins som är mest "all around"...? Detta ska vara ett objektiv som ska sitta på kameran ofta och klara många situationer.

Förslag och synpunkter mottages tacksamt!

Hej Johan
Varför inte överväga ett
Tamron AF SP 90/2,8 DI Macro 1:1
Mycke skarp optik som äva
en passar till porträttfoto
//Roos

Jag skulle helt klart överväga Sigmas 70 mm. Den har fått lysande kritik och är dessutom en nyare glugg som troligen också är mer modern i konstruktionen. 70 mm på en 1,5 crop blir ett perfekt 105 mm porträttutsnitt. Sigmas 50 mm är säkert också mycket bra men finge jag välja fick det bli deras 70 mm.

Jag läste nyss FOTOs test av Sigmas 70mm makro. Testresultaten ser mycket imponerande ut, så jag skulle noga överväga det objektivet om jag var i makroobjektivköpartankar.

(Makro med K och objektiv, inte lins, f.ö.)

Försvar? För vad? En egenhet i svenskan är att man kan sätta samman flera ord till långa sammansatta ord. Inget konstigt med det, även om det ibland kan bli lite väl långa och tunglästa ord om man inte tänker sig för. Man kan förvisso inte sätta ihop ord lite hursomhelst. Vissa regler får man hålla sig till.

Ordet makroobjektivköpartankar satte jag ihop helt medvetet, i förhoppningen att någon kanske skulle dra lite på smilbanden.

PD

PMD skrev:
Vissa regler får man hålla sig till.

Ordet makroobjektivköpartankar satte jag ihop helt medvetet, i förhoppningen att någon kanske skulle dra lite på smilbanden.

PD
Vilka regler?
Smilbanden köper jag...för en femma.

medvänlighälsningErikJohansen:)))

Jag tycker 90 mm på 1.6 crop är för lite ganska ofta. Det beror förstås på vad för objekt du ska plåta. En insekt tex så skulle det inte skada med mer än 90mm. Tänk på att med större brännvidd så behöver du inte gå lika nara och skrämma bort dina levande statister.
Jag är mycket nöjd med mitt Tamron 90 2.8

ANNONS
Götaplatsens Foto