Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vandra-runt-objektiv till D600

Produkter
(logga in för att koppla)

Kecko

Aktiv medlem
Jag har nu 24-70 och 70-200 - och dom är båda ganska tunga och otympliga.
Behöver ett lättare mindre objektiv att ha när kvaliten inte behöver vara super-perfekt.
Gärna ljusstarkt och skarpt o ge skön bokeh. Tar oftast bilder på personer.
Budget är kring 4000 kr.
Så vilket - Nikon 85/1.8, Nikon 50/1.4?

jag har en 50 1,4 på min D800 för det mesta och det fungerar utmärkt!

Trodde att jag inte skulle klara mig utan zoom men jag tänkte testa ett tag med bara 50mm och jag har lärt mig att inte sakna zoom, underbart att ha ljusstyrkan och det korta skärpedjupet nära till hands också!

Det vet du bara själv.
Du har ju från 24 till 200, välj ett.

Fast jag hade bara gått på 1,4 för det blir också mer som ett komplement till 2,8 som du har.

Jag tycker en 35a funkar kanon när man lullar runt på stan... eller är hemma hon vänner på besök..
Ta på din 24-70 sätt på 35 eller 50 gå runt o testa lite så ser du vad som passar dig...

När TS redan har ett 70-200 f1.8 så är det väl gansks onödigt att skaffa ett mycket sämre objektiv med i princip samma brännvidd?

OnT skulle jag satsa på 50 f1.4

Har aldrig sett något sådant. För mig är dock 70-200f2.8 för tungt för att vandra runt med.

Nya 70-200f4 VR är kanske ett alternativ.

/Karl

Har aldrig sett något sådant. För mig är dock 70-200f2.8 för tungt för att vandra runt med.

Nya 70-200f4 VR är kanske ett alternativ.

/Karl

Det var givetvis en felskrivning och skulle vara 2.8. Ibland är fingrarna lite för snabba med att klicka på skicka-knappen. Jag håller med om att 70-200 är för tungt, men jag skulle tycka att även ett 70-210 skulle vara för klumpigt. Därför föredrar jag mindre, fasta gluggar för sådant som till exempel 50mm.

Nu har jag gått över till m4/3 och behöver inte fundera på dylika problem längre. :) Men när jag hade en D700 så hade jag ett 35/2 och ett 85/1.8 D som det "lätta alternativet på stan". Den glugg som inte satt på kameran fick plats i jackfickan.

ANNONS
Götaplatsens Foto